Märgben
Mina råttor tuggar i princip inte på något såvida det inte är ätbart (enligt dem). Med undantag från papper, pappkartong, tyg osv mjuka saker. För att de ska gnaga behöver jag ge dem hårda ätbara saker de tycker om. Har nu kört med olika hundtugg och gnagarpinnar/kex men funderar på om inte ett märgben skulle vara bra? Finns mycket att gnaga på där och de skulle nog älska det. Är det okej att ge råttor märgben? Andra tuggförslag (ätbara saker) ?
Det är ingen fara, men jag skulle ta ut all(nästan all) märg ur benet först då det är väldigt fett och troligtvis inte jätte bra för små tott magar i för stor mängd. Vi brukar ge våra resterna av märgben om vår hund inte lyckats fått ut allt och då brukar de funka bra men magarna, märgen är MYCKET populär!. Men annat förslag är nötter, med skalet på då! Det brukar vara väldigt populärt och håller de sysselsatta ett bra tag! Har de inte fått det förut kan det ta en stund innan de förstår principen men våra älskar det och gnager som galningar hur länge som helst!
Kokt ägg med skalet på är också bra aktivering.