Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 346 ggr
peachpie117
0

lekfull eller bitsk?

Hej!

Jag har ganska nyligen skaffat två råttor (honor) som är runt 5-6 veckor. Jag tycker själv att det gått mycket bra till en början. Än har de inte vant sig så jätte bra med mig…men det kommer säkert ju mer jag är med dom:)

Detta är inte akut nu. Men jag har märkt att om jag tar fram handen så dom får "lukta" på den. Så händer det ibland att dom försöker bitas lite smått. Det gör inte ont men jag vill inte att det ska bli någon vana. Kan man träna bort det på något sätt? eller försvinner det när det blir äldre? 

Mvh Peachiie🙂

[tamlina]
1

Tror de förväntar sig en godbit när du sträcker fram handen så.. 😉

[Thew]1
2

Mina råttisar bet lite på mina naglar i början och små nafsade lite på mig  men nu när jag haft dom i ca fyra månader så har de slutat för länge sedan! 🙂:P

peachpie117
0

tack för svar!

Men när dom väl "naffsar" på min hand/finger hur ska jag göra?  ska jag bara ta bort fingret, eller?

zickan
4

I den åldern är det inte aggro bitande som kommer från hormoner/dominans och liknande.  Det brukar komma när de börjar bli tonåringar vid några månaders ålder. 
Är nog mer bus naffs. Lite testande på vem du är, smakar och liknande. Eller att du luktar gott, de är lite snabba och inte riktigt lärt sig ännu. 
Tycker du det är obehagligt, eller de är lite för ivriga/hårda så gör schyyy, iiiik ljus eller höj rösten med nej, fy eller något. Annars brukar det växa bort. En del kan va så busiga livet ut att de gärna leker med händer på ett milt/snällt sätt. Jag har en ettårig hane som ännu håller på. 
Är de inte vana att bli hanterade kan det däremot va av panik/stress/räddsla. Att de försöker ta sig loss från dig om du håller i dom. Rödögda kan se lite sämre och är de inte så vana med händer kan de bli lite överraskade när man kommer och naffsa för de inte riktigt vet, eller inte ser att det är en hand och lite snabba att tro det är mat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

peachpie117
0

okej!

tack så mycket🙂då vet jag!