Hypofystumör
Nu får min ena råtta "Galastop" mot hypofystumör i 10 dagar el. till och med återbesök till vet.
Någon som har erfarenhet av detta?
Medarbetare på Social fobi iFokus
ja? typ? min pappa hade tumör där men det är enda erfarenheten av det hela haha
#1 Ah, I see… Lite OT kanske, men hur gick det för din pappa? Du behöver förstås inte svara om du inte vill
Galastop? Är inte det en medicin för att minska/underlätta löpande tikar? Hur hjälper det mot den typen av tumör. Visst kan det minska om det är hormoner som ligger bakom. Men vad sker om man slutar ge galastop, fortsätter inte hormonerna om det är de som ligger bakom tumör växten?
Blev mest chockad att läsa man gett ut det till råttor. Finns rätt stora varningar att ge det till hund.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19941125000019
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
det gick bra för honom, hypofys tumören är ju kallat även för 'jätte växt' så min pappa slutade växa och fick jämnare humör :)
men tror inte det skulle funka så bra för en råtta dock :/ ( att operera )
Jag har varit på "semester" i Norrland och kom hem igår kväll. Det är andra som skött om råttan och sett till att hon fått i sig sin medicin medan jag varit borta.
När jag kom hem så hade hon rymt från "sjukburen" och klättrat in i en låda i min byrå. Enligt de som tagit hand om henne har hon knappt ätit eller druckit alls.
Jag satte genast in henne i buren igen, testade att ge henne lite kycklingsoppa vilket hon genast fick i sig. En hel del gurka samt lite köttbullar har hon också fått i sig sedan jag kom hem. Torrfodret verkar inte särskilt populärt just nu och jag har inte sett henne dricka något, dock har hon kissat mycket vilket ju antagligen betyder att hon fått i sig vätska.
Hon verkar mycket piggare samt gladare nu än innan jag åkte på semester och balansen verkar varken förbättrad eller försämrad.
Det känns som en liten förbättring men hon ska fortsätta ta denna medicin tills på lördag och då kontaktar jag veterinär igen för ytterligare ett besök.
Undrar dock om det är någon som har erfarenhet av Hypofystumör eller snedskalle och vill dela med sig av hur det gick för eran råtta?
Hon tar även antibiotika mot urinvägsinfektion vilket hon gjort i en vecka nu. Hon ska ta den sista kuren ikväll. Hon har slutat blöda men har nu en röd blåsa i underlivet vilket oroar mig. Någon som vet vad det kan vara?
Jag ska ringa veterinären imorgon bitti efter att hon fått sin sista kur och rådfråga henne, eventuellt får jag åka in med råttan igen, men det skulle ändå vara skönt att veta vad det kan vara för fel och vara beredd på vad veterinären kommer säga.
Hypofystumörer brukar utsöndra ett hormon som stimulerar mjölkkörtlarna. Ökad, oväntad mjölkproduktion kallas galaktorré. Galastop är alldeles troligt ett läkemedel som motverkar detta.
If you fight love, you're always a loser
#6 Antar det var mig du svarade? skrev jag med om du läste ;-). "Att visst kan det minska om det är hormoner som ligger bakom". Men jag var mer nyfiken på om veterinären sagt nått mer om galastop. Aldrig hört man använt det till mindre djur än katt just pga hur känsligt det egentligen är. Finns en hel del varningar att använda det ens till hund. Därav var det intressant att höra mer om hur det är plan att fungera. Därav frågade jag.
Nja, jag ville förklara hur det hängde ihop med en hypofystumör. Dosering till djur är jag inte så insatt i.
If you fight love, you're always a loser
Idag, kl 16.00, har min älskade Mini fått somna in.. 😕Jag är väldigt väldigt ledsen, känns som ett stort hål i hjärtat och själen, men samtidigt är jag lättad över att hon slipper lida mer.
Vila i frid min älskade vän❤️
❤️ inte alls kul för dig. Vila i frid fina tjej