Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 555 ggr
fridanordqvist
3

Letar uppfödare!

Det är så att jag går i tankarna att köpa en till liten älskling, men pojkvännen velar fortfarande på om han vill ha en till eller inte.
Tills han har bestämt sig har jag bestämt mig för att kolla upp eventuella uppfödare jag kan tänka mig köpa av, eller rättare sagt, dom kan få kolla upp mig och bestämma om jag är en lämplig köpare till deras små bäbisar eller inte ^^

Jag har justnu en flock på 4 hanar, så det ska alltså vara en liten bebishane, färg och teckning spelar egentligen ingen roll alls, men helst ingen hooded/striped då alla mina är det nu. 
Dom bor i en furet tower och har tillgång till båda delarna, har även två andra burar som kan fungera som sjukbur/reservbur ifall det behövs.
Torrfodret står framme jämt, använder mig av teratos recept som jag hittade här på RiF, justnu 3 vattenflaskor i buren och 2 mindre i reserv, men funderar på att köpa in fler, färskmat ges dagligen, kött/annat animaliskt protein ca 2, 3 dagar i veckan, ibland mer om nåt speciellt händer, som tex födelsedagar. Oftast är det av vår egen mat de får, men utan kryddorna, i nödfall om jag inte är hemma och det är slut på förberedd mat (brukar mixa och frysa in ifall jag är borta då middag ges) så får dem barnmat. Sallad ingår alltid i färskmaten.

Jag brukar kunna vara borta nånstans, men då bara över dagarna, vardagliga saker som skola, sommarjobb osv,  så tåtts får ändå komma ut och springa och gosa varje dag, undantag om nån latis vill stanna inne i buren, för då får han vara där
Ibland händer det att jag sover borta en natt också, då får råttorna komma ut på dagen innan jag åker, o så sen när jag kommer hem dan efter, medans mamma eller pappa fixar mat och vatten.

I sällsynta fall är jag borta i en vecka, då får dom mat och vatten av mamma/pappa, pojkvännen kan köra förbi nån dag o ta ut dom också, men är jag borta mer än en vecka tar vi med buren till pojkvännen så dom får gos och spring ändå

Har nyss börjat spara undan till ett råttkonto igen, men skulle nånting hända innan jag fått tillräckligt där får jag låna av mamma/pappa.

Jag bor i Sundsvallsområdet, men kan transport ordnas spelar det ingen roll var råttan kommer ifrån
Somsagt inga direkta krav på utseende, men gärna en mysklump då jag älskar att mysa med mina små ^^ Såklart spelar det ingen roll om det är en mysråtta eller en upptäckarråtta, älskar dom små ändå!

Har jag glömt nånting jag borde nämna, har jag skrivit nånting som låter knas och borde ändras på eller låter jag som att du skulle kunna sälja en råtta till mig, så kan man kontakta mig här på RiF, kik (fridanordqvist) eller på fridanordqvist@outlook.com

Zakaraa
1

Ett tips är att du kollar i Uppfödarlistan vi har här på RiF så får du länkar till diverse uppfödare (uppdelade länsvis) så kanske du hittar någon du gillar och vill skriva till! :)

Jag rekommenderar Zickan (Västerås) och Nicciz/Bad Seeds (Stockholm) då det är två uppfödare jag håller nära hjärtat :)
Uppe mer i norr så har du (mig och Terato i Gävle men inga kullar på G för tillfället för min del) Fjordell här på RiF (att jag aldrig ska minnas uppfödarnamnet, grr på mig själv, Rebellions?) som håller till i Umeå om jag inte är Helt ute och snurrar :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fridanordqvist
0

Yess, tänkte kolla där senare, är för trött nu, förvånad över att jag lyckades skriva detta inlägg utan att det blev allt för flummigt haha
Tänkte att det kan ju vara bra för uppfödarna också att få en grunduppfattning genom detta inlägg ^^

Blir det dig jag köper av, eller vilken som helst för den delen, gör det inget att det inte är nån kull planerad än, väntar gärna för att  få allt så bra som möjligt, samt att jag måste invänta svar av pojkvännen också :)

Zakaraa
0

Haha, du får hålla ut liite till så får du sova snart ;)
Absolut, det är skönt också att ha all grundinfo samlad så man bara kan skicka länken till uppfödaren som kanske inte hänger här. Mycket smidigt så kan man bara utveckla sedan om frågor uppstår! :)

Hehe ja som det ser ut nu så är det ev. en andra kull på min hona Saphira jag funderar lite smått på men någon hane har jag inte och det bör ske relativt snart med tanke på 1½års "gränsen" för en andra kull :) Annars är det hennes avkommor från första kullen som är på utvärdering och de är bara 3 månader ännu. Men det är så det ser ut hos mig för tillfället! :) (du hittar länken till min hemsida nedanför)

Lycka till i sökandet och övertalandet av pojkvän! ;)

fridanordqvist
0

det är vad jag sagt till mig själv de senaste 3 timmarna hahah, fastnar alltid på iFokus konstigt nog (;

Ska kolla in länken, och sova efter…kanske xd
I ''värsta'' fall köper jag en bebis ändå, dom bor ändå hos mig och jag som fixar det mesta, och han kommer smälta såfort han ser den och klaga på att jag alltid har rätt om allting när jag säger att han visst ville ha en till, innerst inne ;D

fridanordqvist
0

Nej nu var du elak tycker jag, kan ju inte låta bli att kolla på bilder och nu vill jag ha 10 stycken till små, NU! 😍

zickan
0

Badseeds/NIcciz har några gudomliga grabbar som ännu letar hem. Tror de är runt 6 veckor nu. Hon sitter inte så mycket på rif längre. Bästa är att maila. 
http://badseeds-rattery.weebly.com/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
0

#5, hahahaha 😃 Och hemsidan som är så dåligt uppdaterad med bilder.. :P Måste verkligen få ordning på det! ;)

fridanordqvist
0

#6 om jag hade kunnat köpt nu direkt hade jag gärna gjort det, men tyvärr går det inte :c

#7 spelar ingen roll om det är ouppdaterat eller inte, bilderna är fortfarande lika söta! eller ja.. motiven på bilderna! ;D