Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 593 ggr
Mosten
1

veterinär

Någon som vet en erfaren veterinär på råttor i Dalarna? Inte lust att gå till någon som sällan hanterat råttor

Behöver ev söka för en av mina råttor som fått en knöl på höger sida vid bakbenet eller bredvid könet, ser nästan ut som en "pung" på ena sidan, måste växt fort då de hanteras dagligen, känns rätt mjuk går att flytta men sitter liksom fast pyttelite i botten mot kroppen. Hon är precis som vanligt busig, gosig, äter och dricker. En hona på 1 år

Tack på förhand!

fuzzie
1

I Falun på Vettris verkar de väldigt bra! Jag pratade med dem förut om de hade en kunnig veterinär eftersom jag har både rådisar och olika dvärghamster arter och då sa de att de hade en väldigt smådjurskunnig tjej som jobbade där. Dock vet jag inte hur pass mycket hon kan om just råttor, men det kan man ju ringa/gå in och kolla. 👍 

Dessutom är de mycket trevliga och tillmötesgående och jag har kunnat få många bra råd och de har kollat igenom min hund utan kostnad en gång när en människa hade klantat sig och klivit på honom och de har även kollat hans tänder osv. utan kostnad med. Vilket det andra djursjukhuset i Falun aldrig skulle ha gjort så jag har slutat gå dit när jag behöver hjälp med något djur eftersom att de inte är lika kompetenta heller. 

Så kolla med Vettris! 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

kigon
0

Min hona pa 1 ar fick en knol pa samma stalle, rekommenderar att du soker upp veterinar fort fallifall det ar tumor! Fick vanta nagra veckor for min veterinar pa undersokningen, nagra veckor till pga forsta vet, sedan en manad for tid for operation och tumoren hade vaxt sig enorm pga all vantetid vilket la till 3000kr pa notan och riskerna mycket hogre…

Forsta vet sa att det inte va nagon poang i att operera da narkos var sa riskfyllt (namnde inte ens gas 😮) och hon redan hade levt halva sitt liv, andra vet som var rattkunnig sa att hon borde inte ha nagra problem med att sovas med gas men det kunde vara riskigt eftersom jag hade vantat nagra veckor innan jag bestallde ny tid (pga forsta vets rekommendation) eftersom den var so stor (plommon)😟 Min lilla hassel mar bra efter sin operation dock och repade sig helt efter nagra dagar 🙂

Men som sagt, angrar starkt att jag tog rekommendationen att vanta och se hur den vaxte, sa inte bra att vanta om det visar sig vara en godartad juvertumor ar mitt tips 🤐

Engelskt keyboard, sorry!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Skogsmongot
0

Jag tror att Falu Djursjukhus är ett ganska bra ställe också, de har även en filial i Borlänge. Jag har bara avlivat en råtta där, men kan säga att de var väldigt tillmötesgående och vänliga, förklarade också vad de gjorde och varför. Kände att min råtta var i trygga händer. Har även hört gott om dem från en annan råttägare här i Dalarna 🙂

Mosten
0

Tackar :) Ska ringa Falu Djursjukhus och Vettris och rådfråga

Mosten
0

Tackar :) Ska ringa Falu Djursjukhus och Vettris och rådfråga