bråkar?
mina tre mans råttor ;) har börjat bråka.. dom bråkar nästan hela nätterna!
dom ställer sig på bakbenen och slåss med fram tassarna, de jagar varandra runt i buren o låter konstigt?!
någon som vet vad det här kan bero på? de har alltid vart kompisar innan och tagit hand om varandra!

Mina gör så ibland också, det kan se jättevåldsamt ut och de piper och har sig, men sedan sover de så gott tillsammans. :P
Så länge de inte börjar blöda, så är det nog inget allvarligt. :)

ja för de sover och så tillsammans men det kan bli riktigt livat i buren i bland! vi kan inte sova här hemma :(

Mina flickor gör nått liknande, fast jag tor mest det är på lek. Först brottas de och står på bakbenen och "slår" med framtassarna och sedan sitter de helt plötsligt i en stor hög och putsar varann ^^
Fast mina råttisar kommer ju få eget rum nu när vi flyttar 1nov, så då kan de ju leka hur livat de vill på nätterna :)
Bråkande tyder på instabila råttor, tyvärr. Hur gamla är dom?

instabila? hur menar du då?
ca 1 år är dom! men de kom ganska nyligen.. dom har aldrig vart så förut?
Ja just runt den åldern brukar dominansproblem börja tyvärr.. Det kan bero på två anledningar; antingen kan någon eller flera ha fått en "knäpp" och instabilt psyke, eller så kan det vara överproduktion av hormoner som gör råttorna instabila och bråkiga. Båda dessa beror oftast på mindre noggrann avel, varför man måste vara väldigt petig med val av avelsdjur. Normala råttor ska inte bråka alls, någonsin.
Så länge de inte skadar varandra så är det ingen fara, men de blir ju stressade av att bråka och av att de inte trivs med varandra. Och stress är ju inte bra i längden.

okej!
shit vilken koll ;) men tack nu förstår jag iallafall.. men även om det inte är någon fara så länge de inte skadar varandra så kanske dom inte mår så bra av det! själv skulel jag inte vilja bo med någon som jag bråkade med ;) dom väljer ju inte själva.. men som du säge rär ju inte stress bra i längden!
vad tror du instabilt psyke kan bero på, mer än det du beskrev? flyttade ganska nyligen.. kan det ha med det att göra?
Javisst kan en flytt ställa till det. I normala fall ska råttor klara av det, men det kan vara tillräckligt stressigt för vissa individer så att de utvecklar beteendestörningar, i ditt fall vad som verkar vara överdominans.
Är det en eller flera som bråkar? Är alla bråkiga? (dvs är det en och samma som är i slagsmål och som startar det, eller är det någon mer?)

det är en utav råttorna som startar det alltid. min första råtta kenneth ;) bråkar nästan alltid med bara thore!
finns de någotr jag kan göra?