Kastrera hane
Är så enormt sugen på att testa hanar, men har tre honor idag och bara plats för en stor bur. Är det helt orimligt att köpa en hane och låta kunnig veterinär som söver med gas kastrera denna så han kan få bo med honorna. Är det egoistiskt tänkt eller, i visa länder påstår dem att kastrering ger mindre tumörer mm. Annan ide är att ta hand om en omplacering med dominansproblem dom brukar ju kastreras. Hur många här har låtit kastrerad hane bo med honor? Vad har ni för erfarenheter av detta?
Skulle inte göra det bara för att. Även om det är gas är det en stor risk. Däremot finns det många hanar som behöver kastreras pga hög testrostronhalt och svårt att funka i flock. Skulle tycka det är bättre alternativ att ta en sådan och hjälpa till i samma veva.
Just råtthjälpen brukar ta in rätt mycket svåra råttor när det finns plats och kastrera om behovet finns. Dessa behöver senare permanenta hem.
Men även ofta det dyker upp annonser där folk vill omplacera en lite dominant hane som bråkar i flock. Inte kika på sådana?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jo, kollar råtthjälpsråttor och har kontakt med Alexandra ang detta, har inte dykt upp någon lämplig hane ännu bara :)
Har lite krav på min första hane som ju skall bli ambassadör här hemma. Familjen har olika inställningar till honor och hanar, är ju helt oerfaren på hanar så nr bör ju vara rätt för oss för framtida hanflocks skull :)
#2 hörde det från henne att du hade bra kontakt med alex ^^..
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har kastrerat en hane med gas, inga problem med sövningen (som alltid innebär en viss risk oavsett). Men efteråt fick han en stor böld i operationssåret, som togs bort, han fick antibiotika och bölden kom tillbaka och togs bort. Det var nära många gånger att han skulle få somna in och det tog månader och massor med tid och energi att till slut få honom frisk. Många gånger ångrade jag mig även om hans kastrering hade ett syfte mer än att han skulle bo med mina honor.