Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1082 ggr
rammi
1

råttbad???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, hej.. har en liten fråga om att bada råttor.. vad ska man tänka på när det e första ggn dom badar.. dom e bara 2 månader, ska man verkligen bada dom så små?  tvättar man dom me nåt medel? ska jag bada en och en? skriv gärna o berätta hur ni gör när ni badar era råttisar..

[Pyretstyle]
0

Jag gjorde så att jag bada dom i ljummet vatten i badkaret första gången en och en. Den ena älskade det och den andra hatade det. Så den ena han kunde jag bada lite då och då (jag använde aldrig något medel till han) utan det var mer för att han skulle motionera lite och han tyckte det var kul ;P Den andra badade jag en gång och det var för han var skitig. Kommer inte ihåg vad jag använde för medel.

Absinthe
0

Vattnet får ju absolut inte vara för kallt för dem små stackarna.. =)
Man anväder så mycket olika, vissa säger diskmedel, andra nåt annat, finns väl milda hundshampoo men det är inte nödvändigt. Du behöver inte bada dem, bada dem bara om de är smutsiga eller luktar väldigt illa, prova att bara bada dem i vattnet första gången och inte under rinnande kranar osv då kanske du skrämmer dem, även om vattnet i sig är väldigt skrämmande för råttorna.. =P
När mina behöver bada så blir det under rinnande vatten och hundshampoo iaf, men badar dem inte allt för ofta heller. Men då badar jag en och en.
Så om dina inte luktar eller är väldigt smutsiga så vänta ett tag till medatt bada dem.. =)

Story
0

Borde inte diskmedel torka ut deras hud? Jag använder Natusan Baby Oil Schampoo. Det verkar funka bra.

Ninja
0

Hanar blir ofta gula i pälsbotten, och det kan vara grymt svårt att få bort. Då har jag tagit lite diskmedel som tagit bort det gula bättre än vanligt shampo. Efteråt shamponerar jag med något återfuktande/återfettande för att de inte ska bli uttorkade. Det är endast inför utställning som de badas, så det händer inte så ofta.

Vattnet är något varmare än ljummet när jag badar mina råttor. De hatar att bli tvångsbadade, men de blir lugnare om vattnet är varmt. Jag tror minsann de är lite badkrukor. Flört

rammi
0

okej.. tack för svaren.. man e ju själv lite badkruka när vattnet e för kallt så jag förstår dom.. =)

cosmonita
1

Visst kan man bada råttor, de kan simma också helt medfött. Men det är inte alla råttor som uppskattar det. Jag har provat ibland, tex igår fick några av mina tjejer bada i badkar med lagom varmt vatten men det var inte så särskilt förtjusta. Badkrukorna klättrade snabbt upp på kanten eller på lillmatte som satt i badkaret med dem.

cosmonita
1

Här sitter badkrukorna på kanten…

cosmonita
0

Dessutom bör man inte låta råttor med dumboöron simma, de har ibland svårt att hålla öronen över vattenytan när de simmar. Jag märkte det på min Cutie som fick vatten i öronen och slapp bada därefter.

TopasPearl
0

Hur djupt får vattnet vara egentligen? Jag har alltid väldigt lite vatten (upp till rumpan på dem) för jag vet inte om alla råttor kan simma genom naturbegåvning eller om det är något de måste lära sig.

Karmatarerskanise
0

Mina råttor var rädda, men ibland fick jag hålla dem och tvätta av dem i vasken. Använde dock aldrig ngt medel.

Tror ine man ska ha för mycket vatten, då blir de lätt rädda. Bättre att ha lite så dem kan plaska runt och slipper simma för att hålla sig på ytan-