Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 411 ggr
Story
0

SNOR

Hur lätt smittas råttor av vanliga sjukdomar? Är förkyld och vill inte att det ska gå vidare till dem. De lär ju inte få pussas med matte på ett par dagar men sådant kan ju smitta på olika sätt. Någon som vet? Ska jag typ mata dem med lite extra ingefära i teet för att bygga upp deras immunförsvar? Finns det någon allmän sjukdom som, om man drabbas, man borde vara extra försiktig med eller tillochmed låta någon annan kela med råttorna varje dag?

Andra frågan, hur lätt påverkas råttorna av mitt humör? Om jag går omkring och är jätteledsen/glad/orolig- kan det smitta av sig på dem då? Hundar påverkas ju mycket av de övriga familjemedlemmars humör och råttor (enligt min erfarenhet) är ju smartare än människans bästa vän.

darkness
0

en gång när jag var liten så hade jag ramlat på cykeln och slagit n och n halv volt med den så jag fick cykeln över mej och skrapade upp knäet och det var ingen hemma så när jag hade gjort rent såret så hade jag tagit ut mina råttor "snuttan" o "sötnos" så sprang de ut mot mig och pussa mig och trösta mej… de brukar vara pussiga men då var de jätte pussiga hehe… o de vill hellre gosa me mej än att springa på soffan Förvånad

saknar dom jätte mycket

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

darkness
0

där det står n ska det vara ett EN e:t är lite konstig..

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

fhs
0

Jag kan svara på den andra frågan: Jag var ledsen för några dagar sedan och hade ute den ena råttan för att springa av sig på golvet. Jag låg på golvet och snyftade och grät lite och skulle försöka få in råttan i buren igen. Dean, som råttan heter, gömde sig under skrivbordet bland alla sladdarna men när jag snyftade så tittade han fram och gick fram till mig och nosade och pussade.
Så jag tror definitivt att råttorna påverkas lite smått beroende på humöret ägaren har.

Daydreams
0

förkylningskur: Roiboos tee (rött te) låt det dra i 6-8 min med en skivad vitlöksklyfta, blanda i en tesked honung, en pressad apelsinklyfta. låt dom ha det i en vattenflaska i max 2 dagar sen blir det mögligt.

(detta är finkans recept)

Daydreams
0

kuren är till råttorna, och svaret på din första fråga är ja, de kan smittas av din förkylning, så tvätta händerna ofta och pussa dom inte, ha gärna dom i ngt annat rum än ditt sovrum.

Roibooskuren kan du ge dom ändå.

Story
0

Tack för alla svar :)

#4  Jo, jag hoppades att det var det du menade, vitlökste låter inte som den godaste medicinen någonsin.

Daydreams
0

nja. kamske inte så gott med säkert effektivt på dig med:P

Ninja
0

Virussjukdomar, t ex förkylning, kan ofta smitta till råttorna. Man kan ha dom ute så att dom får springa och få sin dagliga motion ändå, men man behöver ju inte gosa onödigt mycket med dom.
Råttor kan ju inte kräkas, men magsjuka kan säkert ställas till oroligheter i magen på dom..
Tänk på att bra handhygien minskar risken för smittspridning rejält mycket, så tvätta händerna ofta om ni är sjuka.

Mina erfarenheter säger mig att råttor är känsliga för hur deras husse/matte mår. Extra lugna, gosiga och kontaktsökande om man känner sig nere, sen så blir det mer fart i dom om man är på bra humör.
Men det beror ju på hur bra kontakt man har med dom också. Hur bra vänner man är, helt enkelt.