saltsten?
ska man ha saltsten till råttorna?
Nej :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
men vrf? #1
Det fyller ingen funktion, de behöver inte ha extra salt.
ok men är det farligt att ha en där inne?
jag har haft en sedan jag fick de men de har aldrig slickat eller ätit på den.
För mycket salt är inte bra för kroppen oavsett art (även för oss vill säga, människor kan få högt blodtryck bland annat av för mycket salt).
Det är otroligt vanligt att man har saltsten, speciellt då djuraffärer säger att man ska ha det. Hade det själv till mina första råttor men precis som för dig så är de inte intresserade av den. Jag skulle ta och slänga stenen.
Maah får här av en kakadua att slita av mina tagenter från datorn och nu låste hon precis skärmen så allt raderades. Testar ingen med kortare text.
Zakaraa har rätt. Saltasten är inte bra för nått djur. Bara zoo som vill tjäna pengar att lura på folk. Inte ens det djur som sägs ska ha saltsten bör ha det. Kaniner är det normala man säljer saltsten till. Men kaninfolk säger att det är en myt att detta är ens bra för kaniner. Ger blandannat njursvikt.
Det salt våra djur får i sig genom maten vi ger dom räcker gott och väl. Ännu mer kan ge långsiktig skada. Samma som på oss människor är salt inte bra att överkonsumera. Ser man igen åter på kaninen så säger kaninfolk att saltsten är mer som en drog än nått hälsosamt de behöver. Tänk då på hur en råtta som både är mindre och äter mer mat vi ger dom än kaniner får. Hur de komme må inombords efter ett tag..
vet inte hur bra stavat det är eller om meningarna är aviga.. sorry.. redigerar om en stund. nu måste jag rädda tagentbordet
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Inte bara zoo;na som lurar på en saltstenar, även djurvårdsutbildningar 😃 Saltsten skulle man ha till råttor, när jag frågade varför fick man ett "råttor mår bra av extra salt" när jag frågade vilken funktion extra salt gör i en råttkropp så kunde läraren inte svara på det, hmm undrar varför 🤫 Har gått 2 månader och hon har fortfarande inte återkommit som hon sa att hon skulle göra 😃
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.