Barbering?
Hej!
Jag har två råttflickor, Luna är precis över året gammal och Rufus är runt 11 månader så dom är nästan jämgamla. Jag tog emot båda från Blocket då jag helst inte ville köpa från uppfödare utan istället försöka rädda två små liv!
När jag kom dit (detta var ca 3-4 månader sedan tror jag) så satt det 4-5 råtthonor i en bur, utan hängmattor, inga bäddar, ingenting mer än matskål och vattenflaska (som dessutom var tom). Jag tog emot Rufus och Luna, tagit hem båda och överöst dom med kärlek, gett flickorna en relativt stor bur med inredning, mat, vatten och mysställen! Allt gick helt okej framåt med all tillit (då de inte var särskilt handtama, speciellt inte Luna) och jag trodde det skulle fortsätta så.
Fram tills ungefär 2 veckor sedan då jag började märka att päls var borta på Rufus rygg (nästan vid rumpan) och jag fick nästintill panik inombords, läste på om barbering men jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, så jag lät henne vara ute mycket, mysa i tröjan, springa fritt osv dagligen och la ner all min fritid på både Luna och Rufus.
Nu har Rufus börjat bita Luna, trycka ner henne mot marken och visa aggressivt beteende mot henne. Jag har försökt stoppa detta, men det är svårare än vad man kan tro då jag hör Luna skrika på natten, hon är väldigt känslig och därför klarar hon inte av att ''käfta tillbaka''.
Nu har Luna också förlorat päls på ryggen och idag upptäckte jag en mindre sårskorpa, kunde inte titta närmare då hon blir såpass rädd så låter jag bara henne sitta på axeln. Alltså så bråkar dom (speciellt Rufus) och jag har ingen aning om vad jag kan göra, känner mig som en hemsk ägare men jag har verkligen gjort allt jag kunnat för dessa små flickorna. Vad tycker ni att jag ska göra?
Rufus bråkar och hackar på Luna väldigt mycket, är på henne hela tiden osv nu..
Någon..? :c
Testat att tvätta hela buren och allt i buren samt råttorna?
Haft dom ute i solen, aktivera med typ agility eller så?
Alla levande ting har lika värde!
Kraamiz
Mina nya hade lite svårt för varandra först. De gullade inte särskilt mycket utan bara att bebisen blev tvångsluktad på eller vad man ska säga. (Släppte ihop min andra hane med bebisen men han hoppade på honom utan anledning så han blev lite osäker med den andre med) Men iallafall jag hällde lite vaniljsocker på deras ryggar och lite där de ligger, enda sedan då så har de börjat mysa osv! :)