Mina "råttplaner" #2
Den andra blev så lång, rekomenderar att du scrollar igenom den först, länk: http://rattor.ifokus.se/discussions/51a1d63f8e0e745c010007ff-mina-rattplaner?discussions-1
😊
Idag (7/6-13), ca 1 vecka efter parning har honan gått upp runt 20g. Så förhoppningsvis är hon dräktig! *Hoppas*
//Nike
Spännande! :)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
#1 Ja extremt :D
//Nike
Älskar din bur och du har verkligen gett mig tips till hur jag ska inreda min! Blir IKEA nästa vecka! :D
I'm not crazy. My reality is just different from yours.
Jag har en liten bur just nu! (eller inte liten, den är laglig till 9 råttor och rekommenderad för 3 råttor, men jag har 2)
Om jag vilja fortsätta med råttor kommer jag nog köpa furet tower!
Såg att du hade bra indredning osv! :)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
#3 Åh vad bra :D #4 Men det låter ju superbra 😃
//Nike
Jag har en FT, och det negativa med den är att den är ganska vinglig, när mina hanar studsar runt på övreplan så gungar hela buren.. Och om man har problem med ryggen, som jag. Så är den inte optimal att städa heller.. :\ :) Men annars gillar jag buren i sig :) Och du har verkligen fått till inredningen i den! :D snyggt :D
#6 Jo känner det, men det som är bra är att mitt rum är precis bredvin stora toan. Jag har testat och jag kan styra in buren i duschen så jag kan lätt spola av den där 😃
Tack 😊
//Nike
#7 vad skönt! :D Jag måste lyfta av gallret osv när jag städar :\ så jag har klickat hem en RSD och hoppas den kommer nästa vecka! :D
#8 Ja väldigt.
Åh den ser så bra ut. Fungerar det inte med FT:n så ska jag nog köra på en RSD jag med😊
//Nike
Håller tummarna för att de ska bli små rosa knoddar :3
// Stephanie och hårbollarna 
#10 Ja jag med 😃
//Nike
Måste bara säga att jag beundrar ditt tålamod. All denna förberedelse, inredning, buren, rummet … Allt. Himla fint är det också! Men sedan behöva vänta på ett par små bebisar som inte ens är födda än… Jag skulle ha dött av otålighet! 🤦♂️😃
Åh tack :D Jadu, vem säger att jag inte redan dött? Vill ha dom nuuu!
//Nike
Vet nu att hon gått upp exakt 21 gram :D
//Nike
Först tänker man, Vad är det här….
Sedan ser man hur glada de blir och då blir man glad själv. Kolla 😃
//Nike
Haha, jag kan bara se heltäckningsmattan och tänka att man i Usa måste ha väldigt bra toatränade råttor eller snuskiga golv…. X)
#16 Hahaa ja!
//Nike
#15 men guud va söta råttor 😮så himla glada och busiga 😃
Det som störde mig mest var hockeyfrillan och hans kortbyxor 🤓 haha
// Stephanie och hårbollarna 
#8 och #9 Jag har kommit på ett väldigt bra sätt att städa min FT. Istället för att krypa in i buren och knäcka ryggen så bygger jag ner den i mindre delar. På så sätt kan jag snabbt och enkelt både rengöra och inreda utan att bryta ryggen.
#19 hur menar du, bygger ner? Tar du isär den och rengör? :)
#18 Haha ja exakt! x)
#19 Hurdå? 🙂
//Nike
Ska se om jag kan förklara på något smart sätt så att ni förstår. 😃
Först så tömmer jag den övre delen på inredning, förutom hyllplan. Sedan bär jag ner det gallret på golvet i mitt rum. På så sätt får jag fri tillgång till den övre bottnen och kan tvätta av den utan problem.
Sedan tar jag bort den bottnen och lutar mot någonting i hallen. På så sätt får jag fri tillgång till den undre delen och kan tömma och rengöra den ordentligt.
När det är städat så börjar jag med att inreda den undre delen och eftersom den övre bottnen ej sitter fast så når jag överallt. När den undre delen är inreden sätter jag in det övre gallret och kan inreda det.
Jag tycker själv att det är mycket smidigt och man slipper krypa överallt. Men vad som passar för en själv är ju som sagt inviduellt. 🙂
#22 jo, så gör jag också.. Men det är ett sånt lyftande och tjorvande.. :\ :)
#22 Jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Hellre det än att krypa in i luckorna och tjorva där inne! Tycker det går väldigt smidigt och snabbt. 🙂
#24 haha! Själv är man helt svettig när man är klar med båda delarna ^^, Men tex om man bara ska plocka bort lite bajs, längst in, så måste man ju åla sig in genom luckorna ^^, De borde vara större! :) Annars gillar jag buren :)
#25 Hade man fått välja så hade jag också önskat större luckor. Men tycker förövrigt den är bra. Och just nu får jag inte plats med en RS i mitt rum så en FT var då ett enkelt val. 👍
Tack för tipsen, ska tänka på det :D
//Nike
Provade idag, kommer bli så himla bra! När buren är tömd på saker så kan jag bara skölja av den och rengöra den :D Problemet kommer vara allt vatten som samlas i nedre bottnen. Men jag får väl låta det ligga där och sedan skopa ut det eller något….men det löser jag 😃
//Nike
#28 skopa ur och lägg i en stor handduk som får suga åt sig det mesta!
#29 Smart :D
//Nike
#30 Iallafall min första tanke! 🙂
sen får man ju prova sig fram… Jag själv har ett badkar i vägen och kan därför inte rulla in min FT i en dusch, så jag "tjorvar runt" som de så fint uttryckte det ovan) där inne och gör rent och inreder. Fungerar jättebra för mig, då jag är ganska liten och nätt (alltså inte kort då… men ni fattar nog 😕) och kommer åt jättebra!
#31 Jo men det går nog. Ja man kan ju annars ta isär den 😊
//Nike
Vet nu att honan är Amber :)
//Nike
#33 Har en ambertjej här hemma, så fina 😊
#34 Ja, hoppas det blir några Amber i kullen :D
//Nike
Tass
Pysslat lite idag igen. Buren börjar ha väldigt mycket saker i sig. Mycket kommer inte gå att återanvända efter första städen men de får en rolig första vecka i alla fall 😃
**Första saken, ett krypin + viloställe gjord av en leksakskartong. Lite sned men vad gör det!
**
//Nike
Och till sist så ska ni få se hur både nederdelen och överdelen ser ut just nu.
//Nike
Kan inte jag få bo där istället? 😊
#40 Jo visst :D
//Nike
Usch, hade världens jobbigaste dröm inatt. Drömde att jag fått mina råttor men de var helt galna! Jag kände inte igen buren heller. Det var typ en hamsterbur…
I alla fall så rymde de hela tiden och de sprang runt runt och var omöjliga att få tag i. PANIK! Det värsta var att de var utomhus och jag var livrädd att de skulle springa iväg. Så jobbigt x)
//Nike
Har allvarlig råttsjuka just nu. Kollar på bäbistrådar från 2009 och har nog sett varenda råttvideo som finns på YouTube….
Funderar även hela tiden på hur mina råttbäbisar kommer se ut….om det blir några honor då. Kommer någon vara rex? Vilka färger dyker upp osv. DÖR. 😮
//Nike
Om det inte blir honor, ska du vänta du då till någon annan kull eller ta hanar istället? :)
Denna slags inredning skulle aldrig fungera med mina råttor! Ser dom tyg eller papper så drar dom in det i huset som bo material eller så gnager dom bara sönder det!
#44 Väntar nog 😊
#45 Haha får väl se hur mina känner för att göra. Vill dom förstöra allt så hoppas jag att de har kul under tiden i alla fall 😃
//Nike
måste sätta en tass här med! du är så himla kreativ!! Jag måste verkligen till IKEA snart!! :P
#48 Haha nej vad gulligt! Råttor är verkligen speciella små varelser :')
Av någon anledning gick hon ner i vikt. Jag vet inte vad som händer härnäst, troligtvis ska hon paras igen men när vet jag inte.
Orkar inte vänta ännu längre..
😢
//Nike
Finns nog gott om andra småttingar som söker hem! 🙂
#51 Visst gör det det, men det känns så rätt med den honan och hanen och allt. Men jag får se hur jag gör.
//Nike
Svårt det där … Det jobbigaste kan jag tänka mig är att det inte finns några garantier att det blir minst två honor dessutom 😮
Hahaha, efter dina trådar om råttplanerna så går jag nästan själv som på nålar av förväntan för att se vilka dina råttor blir och hur dom utforskar sitt nya hem 😃
#53 Ja usch.
Ja längtar också, men att det är så lång tid kvar är så jobbigt. Känns som att jag är jättekär men inte får träffa den personen…..okej det där lät konstigt men du fattar.
😕
//Nike
Hon ska paras igen vid nästa löp 🙂
//Nike
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ny video. Den andra blev för "gammal" eftersom jag har gjort om lite i buren. Har även en extrabur nu 😃
//Nike
Var är det för mått på extraburen? Jag är också jakt efter en! 🙂
Längd: 77,5cm
Höjd: 60cm med botten, bara gallret är 45cm högt.
Bredd: 45cm
//Nike
Har satt fast lite "livlinor" i buren. Dessa ska förhoppningsvis skydda råttorna från att slå i marken lika hårt (eller slå i alls) om de skulle falla från en högre höjd i buren 😊
Lite svårt att se hur det ser ut, men jag blev faktiskit nöjd och känner mig redan ännu mer tryggare med min bur!
//Nike
Fallen behöver du nog inte vara så orolig för men dom är nog väldigt roliga att klättra på :3
#60 Man vet aldrig, olyckor har skett då de ramlat. Fast roliga att klättra på tror jag också ^^
//Nike
Tass
Hemmagjord hängmatta. Materialet är fleece från IKEA (Kråkis) och från en gammal handduk 😃
//Nike
hittade denna tråd nyss, blev det aldrig några råttor för dig eller glömde du helt att uppdatera eller finns det en ny tråd? :) tänkte då det är en rätt gammal tråd endå:)
Här är hennes råttråd
http://rattor.ifokus.se/discussions/520f72f48e0e747a810022ae-chelsea-kiwi-2
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum