Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1016 ggr
Boris/Vlad
0

Grisiga råttor!

Mina killar är fruktansvärt grisiga av sig.. Har 2 grupper, en på 4 och en på 2. De på 2 är värst! De kissar överallt! De kissar på hyllplanen och lägger sig och sover i pölarna, ofta vänder de rumpan ut från buren och kissar ner väggen bakom också. De kissar ner sina hängmattor totalt och ligger i det. 😕 Bajsar gör de dock på bottenplan. Finns det något sätt att få dem lite "renligare"? 

Min andra grupp är inte så renliga de heller, men lite iallafall. Fastän de är dubbelt så många så grisar de inte lika mycket, dock kissar även dessa i alla sina hängmattor o andra saker. Någon med nåt tips? Eller är det bara att leva med det?

jojjobojjo123
0

Har du sandlåda? 🙂

Boris/Vlad
0

Nej, det har jag faktiskt inte testat. Kattsand? Dras de speciellt till det?

ÖrjanLax
1

Ta bort hyllplanen helt brukar vissa behöva få göra, då dom bara kissar ner dom helt. Alternativt fästa toalådor på alla hyllplan. Ge dom inte möjlighet att göra fel så att säga. Ge mat nära toalådor brukar också hjälpa

Moa Liljegren
0

Min har chinchilla sand i sin bajshörna. Vilket är ca 1/4 utav bottnen. Men annars tänkte jag att man kanske kunde ha klippt tidningspapper på hyllorna? Finns ett underlag som heter confetti som ska ha bra uppsugnings förmåga. Har testat det men enligt mig kostar det skjortan, men är bra! Har man råttor som gärna tuggar på allt och ev sväljer så är nog det inte bra dock. Men jag lever på tidningspapper och min herre är lagom renlig, lite kiss på hyllplanen och ups en hel pöl i sängen (om jag tar ut honom nyvaken) men i saker han ligger i så håller han rent. :)

Boris/Vlad
0

#4 Beställde faktiskt hem Carefresh confetti idag om det är det du menar :) Har kört papperspellets innan men vill testa nåt nytt. Idag fik jag inte tag i nåt av det så jag fick ta spån tillfälligt :/ Hatar spån! Lyckost dig :) Mina är små grisar ;)

#3 Vill ju helst ha kvar hyllpnanen.. De använder dem flitigt (till mer än att kissa på haha). Ska testa toalådor med kattsand. Men latheten att masa sig ur sina hängmattor när det trycker på vet jag inte hur jag ska hantera.. Råttorna blir äckliga, hängmattorna blir äckliga och trots att jag maskintvättar dem med piss-off luktar de fortfarande.

Boris/Vlad
0

Hängmattorna alltså, inte råttorna ;)

mallan96
0

Båda mina gruppor gjorde också så, jag beslutade mig för 1 vecka sen att ta bort hyllplanen helt och sätta in nåt annat skoj istället

Boris/Vlad
0

#7 Kissar dina inte i de andra sakerna då?

mallan96
0

Dom kissar i hängmattorna, men det går enkelt att byta ut och tvätta dom :) värre med hyllplanen då jag måste ta bort dom för varje gång jag måste göra rent och jag har ryggproblem så det tar på ryggen :/

Boris/Vlad
0

#9 Aha.. Ja det är klart. Jaha, de blir väl till att köpa en uppsjö av hängmattor o andra pinaler då så man har mer att byta mellan. :)

Tjohalia0507
0

Jag har hyllplan i trä som jag klätt in i vaxduk. Går mycket smidigt att torka av med hjälp av våtservetter! Mina kissar lite här och där, men bajsar på sin toalåda. Jag ska dock testa ställa in en till toalåda på ett hyllplan, för jag gissar att dom är lite för lata för att gå ner på botten där den står i dagsläget.

emeliebjormo
0

Jag har två toaletter men mina kissar överallt ändå.. Har dom i egenbyggda träkhyllor (tappade ordet för dom, men dom är stoooraaaa) och jag ser att dom snabbt som sjutton springer ner till toaletten när dom ska bajsa, men kissa gör dom övereallt.. Jag har vaxdukar på de flesta planen, men fått tagit bort tre då dom var galet roliga att bita i innan jag fick upp gallet i taket så jag kunde hänga in fler saker.. Jag har borrismattor som jag byter ut ofta och tvättar, men de flyttas på ibland och kissas under. Är också sugen på fler tips, haha!

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️