Nybörjarmissar?
Hej! Jag är en extrem djurmänniska som ägt de flesta djur möjliga Nyligen blev jag sugen på ett nytt djur då tiden, platsen och ekonomin finns. Efter några månaders läsande så kom jag tillslut fram till råttflickor! De kommer snart hem till mig. Jag är lite nervös och vill absolut inte göra något fel! Därför tänkte jag kolla vad de vanligaste nybörjarmissarna är man gör? Jag tycker att jag läst på allt jag kan men man kan aldrig veta för mycket, right? Vill ge dem bästa möjliga liv.
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Nybörjarmissar… hmm, dom vanligaste brukar vara…
1 - Ensamråtta
2 - honor och hanar tillsammans
3 - granspån
4 - tvätta dom för mycket/ofta
5 - maten
det är det jag kan komma på just nu
Hm, vanliga nybörjarmissar.. De första jag kommer att tänka på är salt/mineralsten (vilket de inte ska ha!!), samt dammigt bottenströ (såsom exempelvis spån), dålig kosthållning och för små burar!
Lycka till! 👍
Har en stor kaninbur som är i ombyggnadsfas just nu :) Som jag förstått det så är både hjul och saltsten/mineralsten big no-no som många missuppfattar.
En stor nybörjar miss är nog faktiskt att lita blind på djuraffärspersonal.
Tyvärr är de flesta djuraffärer otroligt dåligt utbildade i djurskötsel, få undantag finns, och de rekommenderar både det ena och det andra (exempelvis det som #1 & #2 tagit upp)
Jag skulle därför tipda dig om att Läsa Vanliga råttfrågor (du kan hitta länken längst ner i #1, hehe) där du hittar all viktig information som många ofta gör fel med :)
Jag kan nog säga att mina största missar när jag var ny var Kutterspån, hö/halm, saltsten och "skrämpat" (lösviktsmaten med en massa färgglada saker) samt ej färskfoder (förutom kanske revbenspjällsben då och då)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Inga springhjul!
#5 Varför ska man inte ha springhjul?
klämrisk, felbyggda muskler, träningsmani osv
#6 Det finns helt enkelt inte hjul som är tillräckligt stora för att en råtta ska kunna springa rak i rygg och svans. Är den för liten innebär det att de måste böja ryggraden hela tiden medan de springer (svansen är ju en förlängning av ryggraden). Det kan leda till permanenta skador på ryggen.
Sen tycker jag inte heller att det kan vara så bra för nacken att hela tiden sträva uppåt…

Mvh Stephanie 

Det är jättefint att ni skriver en massa saker, men skriv gärna hur man undviker dem också haha. :) Tack för alla svar! Som sagt så börjar jag med 2st, men blir det för lite i längden? Bör jag introducera en tredje när jag installerat mig med de två kommande?
#9 Två st räcker bra att börja med!
En till nybörjarmiss många gör är att skaffa råttor från djuraffären. Man kan ha tur och få bra råttor ändå, men tyvärr är det nästan mer regel än undantag att få sjuka, agressiva eller rädda råttor. Man vinner så mycket mer på att köpa från en duktig uppfödare! Sen är det även dumt att "sponsra" djuraffärer genom att köpa djur från dem.
Ang. spån så bör man inte använda spån från barrträd eftersom det innehåller terpentin som är cancerframkallande. Eftersom råttor redan är så benägna att få cancer, så är det förstås dumt att låta de leva på cancerframkallande bottenmaterial. Istället kan man använda till exempel spån/flis från lövträd, tidningspapper, toalätt, hampaströ etc. Det finns många alternativ!
Sen ska man tänka på att inte ha hö eller halm till sina råttor heller. Dels så behöver dom det inte så som kaniner och marsvin gör, och dels så är det väldigt lätt att få in sjukdomar från vilda råttor.

Mvh Stephanie 

Maten är bäst att blanda själv, då det inte finns några bra färdigblandade på marknaden. Det borde finnas ett gäng trådar om att blanda eget Torrfoder, så sök här på sajten så borde du hitta!
Utöver torrfodret behöver råttorna få färskmat också. Enklast brukar vara att ge matrester från din egen mat. Det som är nyttigt för dig är nyttigt för din råtta, så fokusera på grönsaker och kött men ge lite mindre av pasta, potatis och andra kolhydrater.
Har du några planer på bur än? 🙂

Mvh Stephanie 

Har fortfarande inte fattat hur man citerar någon här haha. Stephanie, tack för ditt svar! De sakerna du skrev var bland de första saker jag läste vilket jag antar är ett gott tecken :) Jag tar dem från en uppfödare. Tycker det är hemskt hur djiraffärerna håller sina smådjur… Jag har som sagt en stot kaninbur (1m lång, 0,5m bred och 0,75m hög) som jag haft hamstrar i i flera år. Den har därmed hönsnät för de stora gallrena. Jag håller på att bygga hyllplan för tillfället till de kommande flickorna :) Fick med mig en hel hög hem av fågelklättersaker, skålar, osv häromdagen. Kvar att köpa är ev nagelklippare, stort hus, hängmatta, stegar, foder, vattenflaska, underlag (ska köpa toa-lätt till hamstertjejen imorrn), osv osv. Jag tror att buren blir bra. Jag spenderar dessutom största delarna av mina dagar hemma med skolarbete vilket ger stort rum för massa uteaktiviteter :)
#12 du skriver bara # (shift + 3) och sedan numret på den kommentar du vill svara till :)
#12 Ok, tänk dock på att råttor lever på höjden till skillnad från hamstrar och kaniner som behöver mycket golvyta. Så en kaninbur är dessvärre inte lämplig för råttor.

Mvh Stephanie 

#12 Den är dock så pass hög att den rymmer att bygga på två våningar vilket jag gör nu så jag tror inte att det ska vara något problem. Om ekonomin i framtiden tillåter så kommer jag nog dock köpa något annat i burväg. Men jag tror att den duger ganska bra, kan lägga ut en bild när den är klar :) Den står på ett bord också så förhoppningsvis ger det lite illusiom av höjd.
* tass
tass*
Tass.
Hur har det gått? :)
Kan du lägga ut en bild på hur buren ser ut?
Jag blev väldigt nyfiken 😂
Det har gått superbra och mima tjejer var över färväntan! De är väldigt lugna och gosiga samtidigt som de är orädda och nyfikna! Perfekta första råttor med andra ord :)Har följt alla era råd ang skötsel och och de verkar trivas helt utmärkt :) Buren verkar de också väldigt nöja med! :) Skickar med en bild på den! Det saknas lite inredning allra högst upp då det var städningstider :) Den är inte jättesnygg men rätt cool. Höjd 1,2m Djup 0,5m Längd 1,0m
Min stjärna sitter troget med mig varje dag när jag pluggar, tyst knastrandes i mitt öra och tittar nyfiket på pennan när den rör sig.
Hon är snart färdigutbildad fysiker haha 😃
(Pojkvännen tog bilden i smyg, han tycker det är rätt komiskt..)
Jag tycker att när råttorna blir äldre så kan du skaffa dig en större bur för råttorna, för den vita buren fungerar inte i längden. Får jag fråga om det är en marsvinsbur den vita buren? Jag är bara lite orolig för att höjden inte räcker till till dom.
#24 Vad menar du? Det är ju två burar som är ihopsatta, totala höjden de har är som sagt 1,2 meter (!!!) vilket väl ändå måste räcka? 🤔
Nej, den vita buren är en kaninbur. De bodde där de första dryga två veckorna innan jag satte på det övre gallret. Om du läser mitt inlägg igen så skrev jag alla mått på buren.
Jag är helt övertygad om att 1,2 meter i höjd är fullt godtagbart. (Det är alltså öppet mellan de två gallrena om du inte förstod det).
#25 Dock borde du inreda mer i den övre buren, för som det är nu så kan de ju inte riktigt utnyttja den.

Mvh Stephanie 

#26 haha alla är dålig på läsa vad jag skriver 😉 När jag tog bilden så rengjorde jag inredningen och hade fortfarande ett hyllplan och en stege ute ur buren.. Vilket jag skrev där uppe.
Shit, vilket känsligt ämne detta är!
"Det saknas lite inredning allra högst upp då det var städningstider :)"
Oh, det missade jag! Ja, det är alltid känsligt när nybörjare inte riktigt vill ta åt sig 🙂

Mvh Stephanie 

#29 Ursäkta men vad har jag inte tagit åt mig av?
Hur har du satt ihop burarna? (Intresserad ingen kritik)
#31 Eftersom att den undre buren är en kanin/marsvinsbur (dock alldeles för liten, skulle aldrig ha varken kanin eller marsvin där) så har den en stor öppning på toppen. Jag tog bort luckan. Sen hade min pappa några speciella fästen (visar bild nedan) som man kan skruva upp lätt så att rengöringen blir lättare, ingen aning om vad de heter. Det lilla gallret var dessutom aningen större än öppningen så den "vilar" på den stora buren.
#25 Ursäkta men hur kan den vara 1,2m? Min lilla bur har höjden 1m och detta ser knappt ut att vara hälften. O.o Säker på att du mätte rätt? Kan vara breddens skillnader som lurat mina ögon haha.
#34 Jadu, 0,6m+0,6m = 1,2 meter, jag vet nog hur man både räknar och mäter 😕
Blev plötsligt väldigt leds detta forum.
Tycker överlag att det är väldigt hetsig ton mot alla nybörjare. Har läst flera trådar där jag reagerat över detta. Ni har väl alla lärt er alla dessa saker någon gång?
Om något så tycker jag att det ska uppmuntras att folk vänder sig hit när de är nybörjare på råttor och inte bara blint lita på djuraffärspersonal och egna instinkter.
Att bli anklagad för att inte ta åt mig av vad folk skriver är väldigt dumt sagt. Det var JAG som startade denna tråd för att jag var just nybörjare och ville ha era tips. Har lyssnat på vad alla skriver (har läst igenom tråden och inte alls gått emot något som någon sagt). Tråden heter dessutom "nybörjarmissar?".
Ja. Min bur är 1,2 meter hög. Ja, jag har inredning på toppen också. Nej, jag torterar inte mina djur på något sätt. Nej, jag ger inte mina råttor Doggy. Ni kan alla vara väldigt lugna och lägga ner telefonerna, inga polisanmälningar behövs.
Med det sagt går jag ur RiF och mod kan låsa tråden om hen så vill då detta inte längre handlar om nybörjarmissar 🙂
Lycka till med era råttor allihopa!
#36 Klart att folk blir oroade ifall något tros vara fel. Råttor trivs på mer höjd än golv. Har inte påpekat att du varken har mätt fel eller inte kan mäta. Men jag har en marsvins/kaninbur jämte min lilla stora bur och jag kan no way se någon koppling till den höjden. :) Troligtvis som jag skrev är det att ögat lurar en pga breddens skillnader. Nu tycker jag att du tar i lite. Tycker ingen direkt varit elak eller liknande. De har bara läst lite för snabbt etc. Ta inte åt dig. Dessa människor bryr sig om djuren OCH människorna. Men vad jag tror så har många missuppfattat din bur lite då råttor trivs på höjd mer än golvyta.
#30 Nä, jag menade när du började argumentera för marsvinsburen trots att vi berättade om höjd på burar. Men du satte ju på en till bur ovanpå sedan. Jag tycker dock ändå att du så småningom kan börja kika efter en bur som är bättre anpassad för råttor 🙂

Mvh Stephanie 

#37 Snälla snälla du, förklara var jag har haft en för låg bur? Eller var jag sagt att jag inte tror att råttor behöver höjd? Jag struntar tyvärr i vad du har för burar, totala höjden på mitt hemmabygge är 1,2 meter högt end of story, oavsett hur dina burar ser ut.
Det är ju precis det som det handlar om, folk struntar till och med i att läsa vad jag skriver, de utgår från första början att saker är på vissa sätt. Sedan blir jag anklagad för en massa saker just nu som absolut inte alls stämmer.
Jag trodde detta var ett trevligt och hjälpsamt forum, tyvärr hade jag fel.
Du får bosätta dina råttor på månen om du så vill. Mina bor på 1,2m höjd. Och mår jättebra av det! Jag vet inte riktigt var du vill komma med att gång på gång påstå att dessa mått inte stämmer enligt ditt ögonmått?
#38 De bodde i den nedre buren i två veckor och mår jättebra ändå! Faktiskt!! 😃
Jag tycker att jag gör precis som jag vill angående att byta bur eller inte. Det är helt perfekta mått på buren som jag har nu så jag kommer att behålla den och jag har gjort den anpassad för råttor 😉
Sen kan jag ju berätta faktiskt att det enda som är anpassat för råttor är den vilda naturen, ingen av era burar kommer någonsin att vara "anpassad för råttor". Så om nu min bur är djurplågeri så tycker jag att ni tar och släpper ut era råttor i det vilda, som är anpassat för råttor!
#40 Åh, de skulle se ut att må jättebra av att bo i en transportbur också, sånt märker du inte på det sättet 🙂 Det är ju inte som om de blir sjuka av att bo i en för liten eller dåligt anpassad bur, lika lite som att vi blir sjuka av att bo i en klädkammare. Men vi mår inte BRA av det!
Du gör precis som du vill, men jag skulle inte hålla med om att det är perfekta mått. Det är fungerade mått.

Mvh Stephanie 

#41 Tycker verkligen att det är komiskt hur ni resonerar här inne. Om man inte har "det ultimata av det ultimata" så fungerar det inte och djuren mår dåligt av det. Gäller det med människor också? Alla som inte bor i de största slotten, äter den dyraste maten, bor i det lyxigaste klimatet, mår inte bra?
Du jämför alltså min bur med att en människa skulle bo i en klädkammare? Dummaste jag har hört. Min bur har stora mått i bredd, höjd och djup. Den har inredning så att de kan utnyttja alla ytor. De har alla klättermöjligheter de behöver. Jag tycker inte alls att du har rätten att av en bild bedöma hur mina djur mår. Den är betydligt större än vad väldigt många andra "råttanpassade" burar är.
De har precis allt de behöver, och spenderar 2-3 timmar per dag lösa i lägenheten. Jag lovar dig, jag svär, att alla mina djur mår väldigt bra. Och om du tror något annat så är det tyvärr inte mitt problem.
#42 Nej, jag jämförde en transportbur med en klädkammare. Din bur är ok, men inte mer, inte perfekt som du uttrycker det. Jag tycker definitivt inte att perfekt är det enda, men det finns ju inte bara "perfekt" eller "dålig" att välja på heller. Jag tycker att man som djurägare ska sträva efter att låta sina djur ha det så bra som möjligt, bur är en av sakerna. Vilket var anledningen till att jag föreslog att du bör kolla på en vettigare bur så småningom.

Mvh Stephanie 

#42 Håller med dig, vissa här har ju exempelvis Furet XL som bara är 86,5cm i höjd och jag ser ingen som klagar på dem.
#44 Nej precis.
Vilka söta små råttisar! Och jättefin bur, fint byggd! :D
Lycka till med dina fina råttor! Tonen inne på det här forumet är hårt och ovänligt. Ställ dina frågor någon annanstans.
#47 "Ställ dina frågor någon annanstans."? tycker inte det finns många mer ställen med så mycket kunskap om råttor. Man lär sig mycket här, även om vissa medlemmar kan vara hårda.
Jag har gjort ett par 'nybörjar missar' och har även blivit bemött bra och trevligt. Jag ser inte problemet i denna tråden? Jag skrev flera gånger att ögat lurar pga att översta buren är kortare i bredden. Och som över skrev så kanske man inte märker om råttan mår dåligt av en sådan bur. Självklart är den mer än godkänd om den är 1,2m. Och de burarna som har 85cm i höjd är kompakta. Och det är ju bra att du har dem ute 2-3 timmar varje dag. Jag tror inte du är en dålig ägare bara för att jag skrev att den inte såg ut att vara så hög MEN att ögat lurar. Vet inte hur man förklarar men du tar i lite väl mycket. Ursäktar om du tar allt jag skriver fel men jag vill bara väl, du vänder på mina ord.
Jag har gjort ett par 'nybörjar missar' och har även blivit bemött bra och trevligt. Jag ser inte problemet i denna tråden? Jag skrev flera gånger att ögat lurar pga att översta buren är kortare i bredden. Och som över skrev så kanske man inte märker om råttan mår dåligt av en sådan bur. Självklart är den mer än godkänd om den är 1,2m. Och de burarna som har 85cm i höjd är kompakta. Och det är ju bra att du har dem ute 2-3 timmar varje dag. Jag tror inte du är en dålig ägare bara för att jag skrev att den inte såg ut att vara så hög MEN att ögat lurar. Vet inte hur man förklarar men du tar i lite väl mycket. Ursäktar om du tar allt jag skriver fel men jag vill bara väl, du vänder på mina ord.
Kan tillägga att när jag tog hem mina pojkar när de var små hade jag dem i en marsvinsbur i två dagar för att de inte skulle spendera helgen i en djuraffär när det skjuts raketer. (Djuraffären är bara några 100 meter ifrån där de skjuter upp…)
Väldigt fin och stor bur har du! Tycker det är kul när man engagerar sig i att göra iordning en bur till sina råttor så dem ska få det så bra som möjligt! Väldigt söt tjej du har också! Visa mer bilder! 😃
Glömde skriva ett plus för kreativiteten! :D Vill gärna se fler bilder på råttisarna med. :)
Jag läste tråden ang mamman och dottern som skulle ta en kull på en ung ensam hona för att hon skulle få sällskap, och det var nästan så att tonen där inne var trevligare än här. Även om jag själv bidrar med den, jag har knappt kunnat skriva något här inne utan att bli väldigt dåligt bemött och då säger jag tyvärr ifrån. Vilket är jättetråkigt då jag gärna stannat kvar här inne.
Tack iaf till er som hjälpt mig med en trevlig ton 🙂 Både Luna och Stella är två tacksamma nöjda råttjejer ❤️
Är gallret i tillbyggnaden i guld? Ser väldigt tjusigt ut! 😉
Tycker att man ska få ha djur fast man inte kan ha den "största buren på marknaden"! Visst, ju större desto bättre. Så är det ju med alla djur. Men om man inte har platsen för en jättestor bur så ska man endån få chansen att få ha ett sällskaps djur! :)
#56 Vänta lite nu, det finns väl ingen som påstått att TS inte ska få ha djur, varken pga bur eller annan anledning? Vart står det?
#57 Nej visserligen så står det faktiskt inte, det har du helt rätt i! ;)
Men det känns som att vissa menar att om man inte har tillräckligt stor bur så är man ingen bra djur ägare. Visst, det kanske bara är jag men jag tycker att det verkar vara så. Vet inte vad ni andra tycker? :)
#58 Man är väl dålig ägare om man har för liten bur? Vad är måttet på minsta höjd, 60cm? Har sett människor med en råtta i en hamsterbur.. Men denna tjejen har en mer än okej bur!
#59 Är inte det 30?
Jag själv tycker att man är en dålig ägare om man har en för liten bur, jag menar med mitt inlägg att TS har en bra bur. :)
Man ska ge sina djur en så bra bur som möjligt, men att man kanske inte kan ha den störst bästa buren pga plats brist. Men att man inte ska ha en liten bur.
Ja att ha de i en liten hamster bur tycker jag är djurplågeri, men om den har lagliga mått så kvittar det ju vad man säger. Tycker att lagarna är så sjuka bara. Lagskrivarna borde läsa på mer om djur och bra djurhållning. ;P
(känner att mitt inlägg blev lite klyddigt nu..)
#60 Förstår inte med #30? :) Jo sant!
#61 #59 frågar om höjden inte är 30cm inte #30 (inlägg 30)
Vilket stämmer, enligt L80 är minsta höjd 0,3m
#62 oj jag är nog för trött för det här haha! 30cm?! Seriöst? Trodde det var 60cm..
Nog bara jag som är lite otydlig ;)
#63 hehe lätt gjort :)
Yes, seriöst. Bifogar en print screen från L80 (så folk slipper leta :P)