Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 772 ggr
:holmgreen:
0

Sne bakdel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Blev lite fundersam och orolig nu. Min ena tant går lite konstigt och det ser ut som att hela bakdelen är sne. Jag har aldrig varit med om något liknande så jag har ingen aning om vad det är. När hon går så är det som att hon smyger fram, baken hänger inte riktigt med och baktassarna känns rätt slappa. Bakdelen ser nästan svullen och sne ut. Svansen är dessutom "krokig" och hon kan inte använda den normalt, utan det är som om halva svansen är förlamad. Hon vinglar när hon går och vågar inte klättra, lär väl bero på att svansen inte uppfyller sin funktion, men frågan är vad som har hänt. Hon reagerar inte när man rör bakdelen och svansen, inga protestpip eller så. Min första tanke var att hon brytit ryggen eller något, men jag vet inte med tanke på att hon inte bryr sig när jag rör henne? Vet ni vad det här kan bero på? Bifogar lite bilder så att ni ser vad jag menar!

0

Bakdelen ser lite sne ut tycker jag!

0

En till!

Egycsaj15
0

Nåt med svansen är det uppenbarligen .har exakt samma hållning i proncip på båda bilderna på svansen. Kolla med veterinär:/

0

#3 Precis, den rullar upp sig så vad hon än gör. Tex när hon försöker klättra så lägger den sig också så. Det ska jag absolut göra!

Egycsaj15
0

Skulle nog försöka kontakta veterinär akut

0

#5 Jo jag tänkte det, men jag kan egentligen inte göra något förrens jag får tag på en veterinär som vi kan träffa. Så om jag ringer jouren nu så lär jag ändå inte få något svar som kan hjälpa mig just denna sekund..

Zolah
0

HUr gammal är din 'tant' det kan inte vara så att hon är bakbens svag?

0

Hon är 2år, så det är inte en omöjlighet, men påverkas hela bakdelen så mycket då? De bakbens svaga jag har haft har bara haft problem med just bakbenen, inte från mitten av ryggen och bakåt.. hm..

[Linus123]
0

Min ena råtthane hade det så när han blev gammal. Men mina andra två hade inte sånna besvär. Så det är rätt så vanligt tror jag…

Zolah
0

Enda gången jag fått bakbens svaghet så var det rätt extremt, min gubbe släpade bakbenen som han var paralyserad.

0

Okej jag förstår! Ringer veterinären så fort de öppnar!

Fjordell
1

Tass. Vill se hur det går och vad ni kommer fram till.🌺

0

Jag ringde veterinären idag, de sa givetvis att de definitivt vill kolla på det. Problemet är att den enda tiden de har är imorgon samma tid som jag har en väldigt viktig läkartid. Jag vill såklart gå på vet tiden, det skulle dock aldrig min mor tillåta så får se hur jag gör. Tar jag inte tiden imorgon så blir det först på måndag jag kan åka in med henne pga att det är stängt tills dess. Känns ju fruktansvärt jobbigt om hon lider..:/

Verra
0

Om hon har drabbats av ålderstecken, eller kanske en stroke så finns det inte mycket att göra ändå.
Det skulle vara om hon åkt på någon infektion men då brukar dem visa fler tecken på sjukdom.

Om hon är pigg och glad, äter, dricker som vanligt så skulle jag låta henne vara så..
Anpassa buren så att hon inte behöver klättra så mycket.

Om hon däremot visar fler tecken på att hon är dålig, att hon är slö, äter/dricker dåligt osv så skulle jag ta henne till veterinären omgående.

1

#14 Ja det är lite så jag känner. I så fall vore det ju avlivning, men eftersom hon verkar pigg och glad, och att hon fortfarande kan hänga med, så kanske det inte är nödvändigt just nu. Buren är anpassad och jag ska hålla koll på henne! Tack!

Nymphadora
0

Vi har haft flera rådisar som på ålderns höst fått sämre rörlighet i baktassar, så det kan helt enkelt vara ett ålderstecken, som #14 är inne på. Lite begränsad rörlighet brukar sällan vara ett problem, men blir det så att hon ramlar hela tiden eller inte tar sig någonstans alls så kan det vara läge att fundera över om hon lider mer än hon får livskvalitet.

Att pensionärsanpassa för gammelråttor är ett måste. Precis som människor får sämre rörlighet när de blir äldre får även djur det. Ändrar sina vanor och beteenden, blir lugnare etc. 

Lycka till!!

0

#16 Ja, sånt har man sett en del. Ja absolut, bytte bur till hela flocken direkt då jag har några gamlingar som börjar bli lite sega. :)

---

Nu har det ju gått ett tag och jag har inte varit hos veterinären än. Jag lät det vara vid valborgshelgen där då veterinären hade stängt och råttan visade inga andra tecken på varken smärta eller sjukdom. Givetvis vågade jag knappt släppa henne ur sikte. Sen när jag väl skulle åka in så såg det bra ut igen. Svansen var inte upprullad överhuvudtaget och hon gick inte snett med baken, som tidigare. Detta och med tanke på att jag har varit sjuk igen så valde jag att låta det vara, men minsta lilla tecken så hade det i värsta fall fått bli jourvet.
Det blev alltså som vanligt igen men nu börjar hennes bakben bli lite slöa märker jag, förmodligen bara ålderstecken med tanke på att min flicka fyller 3 i år. Men man vet ju aldrig. Imorgon ska jag ringa veterinären och rådfråga igen, så får vi se vad de säger. 

Om det nu var en början på bakbenssvaghet jag bevittnade, så måste jag säga att det var rätt underligt.. 🤔