Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1577 ggr
Moa Liljegren
0

Rör sig inte!

Jag skulle kastrera min hane så jag åkte till veterinären vid elva och min råtta blev sövd vid halv tolv eller något sådant. Ungefär 13:20 fick jag tillbaka honom. Veterinären sa att han gått lite men fortfarande inte vaknat ordentligen. OCH helt plötsligt så sa hon att utrustningen till gas inte alls fanns här så hon gav honom en spruta. Han hade även fått en smärtstillande. Hon frågade om han skulle vara kvar och vara på värmematta och en lampa eller om jag ville ta hem honom. Han fick tvp stygn på insidan och två på utsidan. Jag ville ta hem honom så han fick ligga på mitt bröst med en fleece filt. Det var mycket varmt och han var rätt varm. Jag har hållt honom varm hela dagen. Och min pojkvän då vi byttes av så jag kunde laga mat. Men han har varken blinkat eller rört sig! Veterinären sa att han skulle vakna inom 1 timme. DET HAR GÅTT 5 TIMMAR! Och han har nooo way gått för satte han på golvet och han simmade som en fisk typ två steg sen gav han upp.. Tänkte ringa vet nu men mor sa att de stängde 6. Han har bara rört sig lite med benen och huvudet. Han dreglar hela tiden och kan inte stänga munnen och han rosslar typ. Låter som om han har vatten i lungorna eller något. Han blinkar inte men han ligger helt still. Ibland får ögonen panik och virrar runt lite. Har pratat med honom hela dagen. Har försökt lägga mat framför näsan och han reagerar inte. Han har rört huvudet lite iallafall.. Och jag tror även att han sett dåligt sedan innan för han reagerar inte på rörelser ibland. Kan svinga handen rakt i ansiktet utan reaktion. Iallafall så rör han inte på sig och blundar men det ser ut som om han sover i pojkvännens famn men ögonen är vidöppna och ser ut att ploppa ut. Vi har fått stänga ögonen och 'blinka' åt honom hela dagen. Vad ska jag göra?!

Leon1973
0

Ringa vet kanske?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Moa Liljegren
0

De har ju stängt skrev jag!! :(

VildaVittra
0

Ultuna har öppet dygnet runt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
1

Öppet alla dagar, dygnet runt - 018-67 26 80

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Moa Liljegren
0

Vart ligger det? Bor i jämshög med en sjuk mamma. Får försöka fixa skjuts. :(

VildaVittra
1

#5 Det ligger i Uppsala, men de konsulterar per telefon och kan nog hänvisa dig till närmaste jourveterinär om de tycker att du behöver åka in.

123fyra
0

Har dom inte något akutnummer?

Moa Liljegren
0

Tydligen inte! Försökte ringa numret men det kom bara en röst ' Vem vill du ringa' och blev väldigt förvirrad. Ugh vet inte vad jag ska göra. Försöker googla men hittar inget. :(

VildaVittra
0

#8 Ultunanumret?

VildaVittra
1

Karlskrona har öppet till 21 idag. http://www.karlskronadjurklinik.se/

Leon1973
0

Som sagt, finns VET som har öppet 24/7 eller längre än till 18:00

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Moa Liljegren
1

Ringde en i karlshamn och hon sa att jag borde ha fått ett papper på vad veterinären använde för medicin och narkos osv. Men ett sådant har jag inte. Hon hänvisade mig till Hässleholm för hon ville inte experimentera med honom då hon inte visste vad han fått. Hon sa att det kanske skulle bli spilld tid och att jag skulle ringa Hässleholm. Men Hässleholms telefonsvarare sa att de hade mycket att göra och inte hade tid.. Och ja det numret! Ringer karlskrona då!

VildaVittra
0

#12 Jag testade ultuna utan problem. Slog du rätt nummer?

Kalli
1

Blå Stjärna har ett journummer, ev. kan de ge råd över telefon. Men de söver generellt med gas.

031-65 35 35

Annars har Agria en veterinär. Det samtalet kostar dock.

Tel: 0900-100 51 61

Jag har bara erfarenhet av en sövning med spruta och då hämtade jag råttorna vid 3-4 tiden och då var de fortfarande väldigt trötta/borta fast operationen gjorts på förmiddagen. Tyvärr kan jag inte säga hur lång tid de tog för dem att vakna eftersom de somnade in efter 1-2 timmar.

Kalli
0

Annars testa Värmdö Djurklinik, deras ena sjuksköterska är gammal råttmänniska och med ett särskilt intresse för narkos.

Tel: 08-570 333 75

kigon
2

"OCH helt plötsligt så sa hon att utrustningen till gas inte alls fanns här så hon gav honom en spruta." 

Blir lite orolig när du skriver plötsligt, informerade dem inte dig om hur sövningen gick till innan? Eller frågade du inte? Mycket konstigt att du inte fått papper på narkosen de använde… Också mycket konstigt att de inte informerade risken med att söva råttor, både 2 veterinärerna jag har pratat med om saken varnade om risken även om en av dem trodde min skulle klara det utan problem… Iom att risken FINNS där så känns det mycket märkligt att de inte ens har nämnt det(?)

Har endast behövt söva en råtta 1 gång pga tumör och då vaknade hon till efter ca 5-6 timmar, men då sövdes hon med gas (var helt 100 på att hon skulle dö utav att sövas med gas också och fick göra mig redo för det i så många timmar…) Har läst (dock var det på en människa) att vakna från spruta känns som man är helt nerdrogad medans vakna från gas är lite som att vakna på morgonen, så kan ju ha lite med det att göra om han verkar "frånvarande" i sättet eller om det tar lite längre tid 😕 Hoppas det går bra för killen o han piggnar till!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

chelona
2

Styrkekramar❤️❤️

Har ni fått i honom någon vätska? Annars kan du blanda vatten med socker så blir det mer lockande att slicka i sig och servera på en liten sked och se om han slickar i sig lite. Så får han lite energi tänkte jag. Försök även erbjuda vad som helst som han kan tänkas vilja smaka.  

I övrigt har jag tyvärr inga tips. Fortsätt ringa runt till veterinärer, det kanske finns en med en lösning.

Håller tummarna för er!

💣

Moa Liljegren
2

Ringde karlskronas och hon sa att jag skulle ge honom sockervatten i ca 30 min och se vad som händer. :(

Moa Liljegren
2

Ja efteråt sa hon något om att det inte fanns gas utrustning så hon gav honom en spruta. Jag är helt ny på detta så jag litade på henne! Bad om gas och hon sa javisst det gör jag. Hon sa att alla hennes råttor klarat sig. Hon hade utländsk dialekt så hade lite svårt att höra ibland. Men hon sövde honom, gick ut och sa att vi kunde gå och göra vad vi ville i ca 1 timme då hon sövt honom. När vi kommer tillbaka så säger hon att gasen inte gick.. hon påstod att han gått lite men här hemma har han inte alls stött på benen eller något.. Tyckte med det var märkligt att hon sa något i stil med att utrustningen tydligen inte fanns. Och innan klagade hon på att bromölla var den enda som använde gas och inte näsums. (I bromölla finns näsums klinik och sen en i näsum). Han rör på huvudet nu och vill ha mer sockevatten men han kan knappt slicka. Jag borde åka in med han ellerhur?

Moa Liljegren
0

Och han reagerar inte på matlukt. Testat köttfärs och vanligt Torrfoder. Testat mjölklinser men han reagerar inte! Han stupar i sängen om jag lägger honom ner. Helt livlös

Moa Liljegren
0

Och jo jag frågade massor men hon bara pratade typ? Usch jag vet inte, blir galen!

chelona
1

Låt honom slicka allt sockervatten han orkar! Det ger honom energi och han får i sig livsnödvändig vätska. Förbered för att åka in med honom så att du är redo om/när du måste.

Har du testat något sött i matväg? Under James sista dag satt jag tillsist och erbjöd honom vaniljglass och maränger, vilket han tyckte var ätbart trots att han knappt orkade äta. Då hade jag försökt vattenmelon, räkor, leverpastej, majs, pasta osv. testa honung om ni har?

💣

VildaVittra
2

Jag skulle åka in.

lekandur
0

Fy, jag håller tummarna för dig!!!

Where you invest your love
you invest your life 

Kalli
3

Huruvida man ska åka in eller inte beror ju också mycket på vad veterinären kan göra. Om det på något sätt ökar hans chanser? Vad jag förstått är det lite problemet med injektionsvätska att man måste "vänta ut" tills de gått ur kroppen. Tror att de har lättare att lagras i fett, är råttan överviktig?

I övrigt kan jag bara önska er lycka till. Det är en fruktansvärd känsla att se dem så "borta".

Boris/Vlad
0

#19 Var det i Bromölla du var?

Moa Liljegren
7

Åkte till Vet i khamn. Fick liten spruta med upp piggning. Vätska under huden och i munnen. Han rör på munnen nu! Hon säger huden ser bra ut och han andas bra. Och jag ska sjutton kräva pengarna tillbaka / ersättning för det här. För så gör man inte! Man kan ju iallafall fråga om det är ok med att köra med spruta.. ser lite ljusare ut nu! Veterinären är lugn och sansad och gör mig lugn också. Tack för alla svar och allt, vad hade jag gjort utan er! Ger en update hur det går sen. :)

Moa Liljegren
2

Han har varit liite mullig men han är inte det längre. Gick ner i vikt efter parningen. Nu säkert för han varit ensam också.. Imorse hade han smitit ur buren så jag fick vända upp och ner på rummet. Han bet mig när jag (som dum nog) försökte ta honom i ett mörkt trångt rum. Såå klantig. Och han var svår att hantera senare när vi skulle till första vet besöket. Men hos vet var han snäll. Fast fick aldrig se henne röra honom eller hantera honom. :/ Detta gör jag då aldrig om.. och om jag måste åker jag till någon som är DUKTIG…

JoySurrender
2

De ska inte vara så slöa så länge efter en sövning. Frågan är vart du kan åka så här pass sent, och om du då ens skulle träffa på en veterinär som kan något om råttor. 

Ge honom sockervatten, så mycket han vill ha. Har du en liten medicinspruta så kan du ge honom med den. Det viktigaste är att han får i sig vätska och håller sig varm. Det finns nog inte mycket mer att göra än det - och hoppas.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

chelona
1

Skönt att han blivit piggare. Håller tummarna för att det blir helt bra med pojken din. ❤️

💣

Moa Liljegren
3

Har redan åkt in! Han är lite på bättringsvägen. Reagerar lite, inte lika slö! Min mobil virrar ihop kommentarerna lite.

Moa Liljegren
0

Och ja, näsums klinik i bromölla. Hon var den enda som kastrerade enbart hanråttor. Så om jag vore ni så skulle jag skippa henne!

Boris/Vlad
0

#32 Ja, ska jag nånsin söva så blir det ju inte där då iaf.. Synd, för jag gillar annars både Näsum och Bromölla. En del nya i Bromölla man inte känner till dock.

Moa Liljegren
4

Han är borta nu. Han andades och började reagera. Men det blev för mycket för honom. Han slutade andas tillslut. Men vi gjorde allt vi kunde. Hon var jättetrevlig och lugn och förklarade allt hon gjorde. Hon var toppen men tyvärr.. Det bara gick inte. Tack alla för hjälpen än en gång.

Boris/Vlad
1

# Beklagar 😕

kigon
1

#34 😕🌺

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

lekandur
1

🌺

Where you invest your love
you invest your life 

chelona
1

🌺

💣

nniikaa
1

Åh fy..beklagar

råttan1
1

Beklagar verkligen. Styrkekramar

Namida
1

Beklagar …. så hemskt :/

🌺

Moa Liljegren
0

Tack alla!

AliciaRing
1

Beklagar… :( ❤❤

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

mikeiko
1

Styrkekram :(

wintermynta
1

Beklagar

Tussaan
0

Beklagar 😕🌺❤️

Moa Liljegren
4

Vill bara meddela att veterinären blev helt knäckt av att höra att han inte klarade sig och förklarade mer. Hon bad om ursäkt för missförståndet. Han hade tydligen fått sömnspruta, en spruta med vätska i magen OCH en uppvaknings spruta.. Hon ångrade enormt att hon inte höll kvar honom på uppvak och ja. Hon var helt knäckt, det var hennes första råtta hon förlorat. De hade inte munstycket till smådjuren i bromölla, så alla hade gasats isåfall. Vi får troligtvis halva priset tillbaka eller hela. Jag vet iallafall att vi får pengarna tillbaka. Det var min mor som ringde då jag troligtvis inte skulle kunna hålla ett helt samtal om min nu döda råtta. 
Det känns iallafall lite bättre nu när hon visade sådan medkänsla och förlust. Hon tog det som en erfarenhet och jag och min mor sa det också. 

Jag får iallafall lite av pengarna tillbaka. Har en räkning på minst 1500kr vid sidan om nu.. 😕

Moa Liljegren
2

Kan ju tillägga nu att den andra vet besöket kostade 2000kr. Men jag fick ett helt häfte med vad exakt som kostat. Resan för henne och just besöket. Vilka preparat hon använde och även en text som förklarade vad vi gjorde med honom. Hon var helt underbar och heter Ylva Lindén, rekommenderar starkt. Hon förklarade bra och hon höll mig lugn. Lovade ingenting och hade även berättat att hon inte kunnat göra så mycket men att vi fick försöka. Jag är glad att jag åkte dit så jag fick känslan att jag gjorde allt jag kunde för honom.. Nu gäller det bara att försöka blicka framåt.

Quirinia
0

Styrkekram! Otroligt hemskt att förlora en av sina närmaste vänner. :( <3

Malin653
0

Styrkekramar! 
Beklagar sorgen 🌺

kolpa
0

Beklagar sorgen verkligen aldrig kul att förlora en nära familjemedlem, men på det här sättet var verkligen hemskt 😕❤️

Kalli
0

En spruta med vätska i magen?

Moa Liljegren
0

#52 Yes. Hon sa något om att man var tvungen att göra det. Varför vet jag inte. Har inte orkat diskutera då jag inte själv pratade med henne.

nävgröt
0

Små djur som behöver vätska men som av någon anledning inte kan eller vill dricka själva ges ibland en injektion med vatten under huden. Det blir som en bula först, men kroppen tar upp vattnet ganska fort. Jag tror, nu när jag funderar på det, att det är för att små djur har för små blodkärl för att kunna få dropp. Det är alltså ungefär motsvarande ett vätskedropp och ganska vanligt vad jag förstår.

Kalli
0

#54: Vet inte om det var riktat till mig? Men jag vet hur man vätskar upp råttor och det görs inte med en spruta i magen och ser inte varför det skulle göras under en kastrering. Jag kan dock ha fel, ska höra mig för hos veterinären imorgon.

Moa Liljegren
0

#54 Vid kastrering fick han vätska tillfört i buken. Vid vet besöket på kvällen fick han som du säger vatten under huden och blev som en liten boll! Men han drog åt sig lite av det innan han dog. Man var tvungen att ge vätska i buken vid kastrering enligt veterinären. Han var iallafall livlös hela tiden och rörde bara lite på huvudet. Han såg förstörd ut hela dagen.

Moa Liljegren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Moa Liljegren
0

.

Moa Liljegren
0

Så såg han ut hela dagen. Livlös och dreglade, kunde inte göra någonting. Hade panik till och från. Måste vara hemskt att vara vaken utan att ha kontroll över kroppen. Kunde inte ens blinka. Men mot slutet hade han inte ont. Det var bara första timmarna som han gnällde lite och lyfte på svansen. Nu är han iallafall begravd. Tog rättså några dagar innan jag orkade ut och begrava. Har gett Sirius köttfärs och pasta idag, lite sallad och frysta grönsaker. Det uppskattades men han tyckte det var rätt konstigt att jag slänger in frysta grönsaker haha. Satte även på han selen idag och tog ut honom. Lite klättrande i träd och springande på marken var riktigt kul, trött och nöjd liten herre. inom denna veckan kommer jag ta hem 2 nya råttor. Man hoppas på att man kan få lite tur och att allt går bra..

Moa Liljegren
0

Och tack alla för omtanken, så himla fint av er!

Cahira
0

Fy sjutton vilken mardröm. Beklagar. 🌺 Förstår vilken hjälplöshet och panik du måste känt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Emouse
0

Åh nej så tråkigt 😕 

R.I.P🌺❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

attiratte
0

Beklagar sorgen ned en liten tår i ögat

Kalli
0

Pratade med min veterinär som sa att de sprutar narkosvätska i en muskel (ex. bakben). Han hade inte hört någon som brukar spruta i magen (annat än vid avlivning) men sa ungefär "att var och en gör väl som de tycker fungerar".

Moa Liljegren
0

#64 Vid andra vet besöket så tog hon upp piggnins sprutan i bakbenets muskel. Är lite förvirrad då den som kastrerade honom sa att hon gett honom en 'vakna upp' spruta. Då borde han ju vaknat? Åtminstone lite..