Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 320 ggr
fridanordqvist
0

Mat- och allergiproblem

Det är så att vi har 4 stycken underbara pojkar här hemma, som alla äter samma mat, och som jag ser, får alla äta och ingen blir bortjagad.
Men vi har två stycken som skulle behöva gå ner lite i vikt, dom är inte feta, men lite mulliga skulle jag vilja påstå, och jag vill ju inte att dom ska bli feta, för hur söta tjocka djur än är så mår dom inte bra av det.
Sen har vi dom andra två, dom är väl ganska ''normalhullade'', men skulle inte vilja att dom gick ner i vikt då dom då skulle bli lite för smala.

Så hur ska jag göra för att få ner tjockisarna i vikt, samtidigt som jag håller dom andra två på ungefär samma vikt som dom är i nu?
Kör på teratos torrfoderblandning, färskmat varje dag, mycket sallad och animalisk protein ca 2, 3ggr/veckan. Dom får komma ut varje dag, alla är aktiva osv. 
En av dom (Oden) har dock myco, men han är ändå pigg och så i övrigt.

Oden är också han som vi tror är allergisk mot något, då han har små sår som han har kliat upp. Vi har kollat igenom honom efter löss o annan ohyra, och har gjort skraptest på honom, utan att hitta något.
Vi trodde först de va trycksvärtan i tidningar, då det först visade sig då vi hade slut på dagstidningar att ha under borrismattorna, och hade reklam ist. Reklam har ju som bekant mycket färg i sig.

Vi provade att ta bort tidningarna för att se om det blev bättre, men det vart det inte.
Är det nån här inne som vet nåt om vad dom vanligaste sakerna för råttor att vara allergiska mot är? Eller vet ni nåt annat som kanske kan vara problemet?
Eftersom han är pigg förutom mycon och att han kliar sig mycket har vi inte tagit honom till veterinären igen, efter vi gjorde skraptestet, men såfort vi misstänker att det blivit värre eller att det är nåt annat tar vi såklart med honom till vetten eller skolan igen! (har utbildad djursjukvårdare på skolan, 30års erfarenhet av alla slags djur)

WarMinerTool
0

tass* Har nästan samma problem.

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

fridanordqvist
0

Om det gäller maten; Funderade på att utfodra färskmat o så på olika ställen, typ tjockisar i rasthagen och ''normalisar'' i buren, men problemet är att det bara är en av mina tjockisar som vill äta utanför buren, och bara en av mina normala som vill äta utanför buren..
Men kanske kan fungera för dig? :)

fridanordqvist
0

? :)

fridanordqvist
0

Slänger in en till fråga här också, kan råttor äta kirskål?