Borrismattor
Om ett tag ska jag äntligen få hem mina första råttor! Jag har läst på flera ställen att Borrismattor (från ikea) funkar bra som bottenunderlag. Är det för att de suger åt sig kiss bra? Luktar det mycket? Hur ofta behöver man rengöra dem?
Va kul att du får dina råttisar snart :) vet också att många använder det men dem funkar inte för oss då det börjar lukta väldigt fort och så har vi ganska grisiga råttor men det är olika så testa dig fram vad som passar dig bäst :)
hell is empty. All the demons are here
Jag brukar varva med borris mattor och fleece filtar som jag klipper i lagom storlekar. Jag byter ut och tvättar dem så fort det börjar lukta illa eftersom jag inte tycker att tåttarna ska behöva gå omkring i så stark lukt eftersom de har så pass känsliga luftvägar. 🙂
För oss funkar det jättebra och tåttarna är glada! hehe 👍
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#1 Okej! (: Vad använder du?
#2 Hur ofta måste du städa då? :)
Tycker det är helt individuellt hur det fungerar. Hos mig fungerar det inte så jag kör Lättströ av hampa istället och kattsand i toan medan jag vet att många är supernöjda med mattorna.
Så ger samma råd som #1, prova dig fram :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
VI har borris, men inte för att det suger upp kiss utan för att det är ett praktiskt underlag som skyddar bottnen bra och gör det enkelt att städa och där det inte finns någon risk att det ska damma. Men jag tror inte det fungerar så bra om man har råttor som inte är rumsrena då det luktar ganska mycket om råttorna kissar ner mattorna. Så för rumsrena råttor skulle jag säga att det är super! Annars är det nog bättre att ha ett underlag som suger upp kiss bättre. :)
jag har borrismattor över lite toa-lätt strö bara lite granna under men så pass att det suger upp lite bättre men mina bo0rrismattor ska bytas ut då dom e välanvända=)
Vi använder tidningar på botten och toa-lätt i toalådan och det funkar bra för oss :)
hell is empty. All the demons are here