Oförberett arg
Totte låg bredvid mig i min säng. Han knastrade lite gran. Jag klappade honom tills han somnade. Som jag uppfattade det så tyckte han att det var skönt. Men helt plötsligt rykte han till och hoppade på min hand/finger. Jag drog undan handen och han hann inte ens nudda mig. Sedan somnade han om. Gjorde jag något fel? Blev han rädd för att han somnade, glömde bort att jag klappade honom och sedan vaknade? Han har med största sannolikhet inte ont någonstans, jag har klämt/känt. Tacksam för svar
Hur gammal är han? Hanar i tonåren kan vara lite osäkra och själva agera innan de ens tänkt till. Känns som att han per automatik tolkade din handrörelse som att någon annan råtta visade dominans genom beröring. Han gjorde dig inte illa, väl?
Jag tycker inte att du gjorde något fel. Tror att det är som du skrev; att han somnade och kanske glömde att du fanns i närheten och strök på honom och sedan blev rädd när han vaknade till. Eller så drömde han…
Ibland kan det vara bra att prata lite lugnt med råttan fast han sover, då blir han/hon mer förberedd att någon kommer osv :)
om han upprepar det så kan det vara bra att vara lite extra lyhörd och se om det är nåt annat som spökar
Tack för svaren! :) Han är ganska ung och lite osäker.