Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 378 ggr
[giftmedmike]
0

Han nyser

Hej, vi fick hem två nya råttor igår och den ena råttan, Kili, nyser hela tiden. Igår trodde vi det berodde på att de som lämnade honom hade haft han en bur med spån men han nyser fortfarande, nästan hela tiden. Borde vi gå till en veterinär?

AliciaRing
0

Hej! 

Jag tycker ni borde söka upp veterinär om det blir värre och värre. 

Är han röd runt nosen? för i så fall är det "snor" Han kan ju vara förkyld annars tänkte jag på är han det så prova med ljummet vatten med honung i det hjälper! :)

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

[giftmedmike]
0

#1 Nej, hans nos är inte röd.
Han låter väldigt konstigt också när han luktar. Kan inte riktigt beskriva det men det låter konstigt.

Zolah
0

Råttor som är på nya platser luktar och nyser mycket för att ta in information, det är lite som att dom 'fnyser ut' gammal doft för att fånga upp nya.

om du tar upp honom, låter det något speciellt från nos eller lungor? för om det låter lite som att han 'pressar' luft kan det vara en ide att kolla igenom våra artiklar om förkylningar och sedan göra en förkylningskur :)

[giftmedmike]
0

#3 Nej, förutom att han nyser och låter lite konstigt så är han bra. Han är pigg och äter jättebra men blir ändå orolig när han nyser. Den andra råttan nyser ingenting

Zolah
0

hur låter han 'lite konstigt`?

Om han rosslar så bör du definitivt göra en förkylnings kur, och om det inte är bättre inom en vecka åka till en veterinär. 

Råttor är rovdjur så när dom visar tecken på nedstämdhet eller sådant som vi kan se direkt är 'sjukdom' så är det rätt illa. Dom håller sig väldigt länge då det är livshotande att visa svaghet :)

[giftmedmike]
0

Kan inte beskriva det riktigt men det låter väldigt pipigt. Kan inte ta upp honom just nu och lyssna på honom då jag inte är hemma. Ska jag säga till mamma att ringa veterinär och boka tid eller ska jag vänta och se?

Zolah
0

Hmm, när råttor rosslar så låter det rätt speciellt. typ som tennis sko mot vått golv, kaffe bryggare, eller som 'marsvin'.

Det är som svårt att veta, om dom är nya så kan det ju vara att han bara är pipig då det är nytt.

vänta tills du kommit hem och lyssna lite till på honom, om du tror att han rosslar så testa det jag skrev - infon finns i Vanliga råttfrågor som du kan finna en länk till bara under mitt meddelande :)

[giftmedmike]
0

#7 okej, tack :) har bara haft han i två dagar men har redan blivit väldigt fäst vid honom.

Zolah
0

Det är inte så konstigt ;) råttor är älskvärda djur :3

Lycka till! om det är något så är det bara skriva en tråd eller PMa mig :)