Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1561 ggr
Egycsaj15
0

Hjälp!!!!!!!!

Hej nu e de så att våra grabbar slogs… Ordentligt.. Det har varit sådär mellan de de senaste tiden men nu gick de verkligen över styr. Han fick en sår på magen och håller upp en tass hela tiden så imon blir de vet för idag e de helt omöjligt och ta oss dit. Och den andra hanen kommer avlivas pga agressiviteten. Vad kan jag göra för våran skadade hane idag? Innan vi kan gå till vet? Hjälp snälla

Zakaraa
0

Har ni någon typ av smärtstillande hemma? Det måste göra ont för stackarn.
Sätt i en egen bur med Tidningspapper som bottenmaterial så inget smuts kommer in och håll extra koll på hur han ter sig

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

molam
0

HAr ni heller ingen Jour vet i närheten?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Egycsaj15
0

Han är i en mini bur för tillfället. Har inget extra bur:( har männsiko smärtstillande endast

Zolah
0

se till att såret är rent och att inget 'kommer ut' om det skulle vara ett extra djupt sår kan du testa klippa sönder en socka och sedan använda den som förband så att han inte är där själv och pillar.

jag satte plåster på och sedan strumpan när jag hade ett liknande fall ( ett sår inte att nån blev agressiv )

Egycsaj15
0

Inte här… Och vi har ingen bil och ingen som kan köra:(

Egycsaj15
0

Han den andra e mer o mer agressiv mot han o nu när han tillochmed har skadat den andra kan han inte va kvar . Min sambo vill avliva den själv eller släppa ut den men de går inte jag med på

Egycsaj15
0

Med tsnke på att hans mage och tass är skadad mest troligt att vet kommer avliva han:(

Zakaraa
2

Råttor har otroligt bra läkekött så tycker inte ni ska räkna bort honom så fort.

Egycsaj15
0

Asså han håller upp tassen och använder den inte alls. Så antagligen brutet. Och hans mage e de en rejäl sår som blöder

Lamina
5

#9 Det är svårt att förstå hur bra läkekött råttor har innan man sett det själv. (OBS, sluta läsa här om du är känslig! OBS) Min systers råtta hade en böld nästan lika stor som hans huvud på magen, som sprack. Det vart 2 stora hål med ett 3cm långt "rör" emellan. Med bra vård läkte han ihop helt på lite mindre än 2 veckor och levde ett fullångt råttliv. Och ben brukar läka ganska bra dom också. Man kan inte gipsa ett råttben, men kan inte råttan klättra och hoppa eller röra sig alltför mycket så ska det nog läka snabbt och bra det med. Så jag håller med Zakaraa, räkna inte ut honom ur bilden än.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Egycsaj15
0

Hoppas på att den klarar sig. Den andra kommer helt klart avlivas så agressiv som han e

[Nelley]
0

Men kan du inte omplacera den aggressiva, alltså jag menar att är den bara aggressiv mot råttor eller är det er också? Han kanske inte mår bra bara. Tror du inte att han skulle må bättre som ensamråtta eller tror du problemet för stort helt enkelt?

Egycsaj15
0

Problemet e för stort han har visat agressivitet mot oss med och bitit till och från.

Mapel
0

Att han inte stödjer på benet behöver inte betyda brutet, det är mycket möjligt att det blir bra på bara några dagar. Vi har haft 2 råttor som gjort illa sig i tassen, båda såg uta att vara så illa därann att det var brutet. Ingen av de hade brutit något och efter ca 3 dagar med metacam var båda näst intill helt återställda. De läker otroligt fort råttor och är riktiga överlevare! 

Hoppas det går bra hos veterinären idag!

råttan1
0

Hur har det gått?

Egycsaj15
0

Han rengör såret som han ska och börjar använda benet. Agressiva råttan bor i tjejernas bur nu och skadade fick flytta ihop med tjejerna då han e inte sexuellt intresserad av de:) så de e frid och fröjd:)

wintermynta
5

#16 Jag hoppas den skadade är kastrat. Om inte flytta ut honom genast så det inte blir bebisar.

Egycsaj15
0

Han e inte kastrerad.och hellre bebis än att han lider instängt i en miniminiminibur

Emouse
3

Vet du vad som innebär med att ta en kull? Är de besläktade? Och har du mycket pengar undan sparade ifall det skulle bli fel under förlossning?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Egycsaj15
1

De är inte släkt.

Denna kommentar har tagits bort.
Egycsaj15
0

Han har varit för övrigt tsm med tjejerna innan och de blev inga bebisar

Egycsaj15
0

Den andra råttan e så otroligt agressiv mot han så de e omöjligt och ha de tsm

Emouse
3

Har du läst på eller har erfarenhet om att ta kullar? Kom ihåg att du har fler honor. Tänk att de får ca 1-10 ungar styck..

Emouse
1

kan bero på att honorna inte var brunstiga. Om de inte ens kan ha de tillsammans så får du nog sälja eller avliva någon av dom.

Egycsaj15
0

Ena hanen kommer avlivas. Väntar på att en från en djuraffär ska hämta han och avliva han. Har bekanta som bor i trapphuset bredvid som har erfarenhet av kullar. Och jag läser på:) har 2 honor

Emouse
1

Bara du tar ansvaret för kullen. Jag försöker bara hjälpa🙂

Egycsaj15
0

Jag vet:) jorrå tar ansvar över alla våra djur:)

[Nelley]
0

#24 Mer 5-15 än 1-10. Jag har fått två kullar med 13 resp. 14 ungar. Ts det är olagligt att ha en okastrerad hane tillsammans med en okastrerad hona.

Emouse
0

#29 vet inte (eller ja, visste inte) hur många de får exakt.

[Nelley]
0

Men kan kolla lagen sen men det står iallafall, att man ej får ha hona& hane som bor tsm permanent eftersom så många kullar blir skadligt för honan nåt sånt

Egycsaj15
0

De kommer inte bo tsm permanent. Det är en tillfällig lösning tills den andra avlivas

JoySurrender
5

Vad ska du göra med 25 bebisar som har en aggressiv pappa?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Emouse
0

ja, det förstår man ju. Men de väntar ju bara på att den andra ska avlivas. Är inte kunnig på sånt, men det är väl inte permanent?

Emouse
0

#35 undrade jag också i #24

JoySurrender
0

#29 Det är inte olagligt att ha en hane och en hona tillsammans. Vore det så, så skulle det vara olagligt att föda upp råttor!

Glamråttan

Egycsaj15
0

35 tror du ska läsa igen…. Den agressiva e i egen bur som de står tidigare… Den andra e inte agressiv på nåt sätt:s

Emouse
0

#39 👍

Egycsaj15
0

Hanen som e med flickorna e skadad pga den andra hanen skadade den så den agressiva hanen e själv i en bur nu på väntan på avlivning och den andra skadade råttan e med flickorna. Och den hanen e helt underbart snäll

Zakaraa
4

Stämmer att det inte är olagligt, är tyvärr bara ett Råd
Kopierat från (DFS 2005:8) L80 - Allmänna råd till 8 kap. 1 §
"En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."

Men det är enormt oansvarigt däremot att hålla honor med okastrerade hanar/hane..
Sätt hellre honom ensam i en mindre bur så han får läka och inte försöka para sig med sina svåra skador som till en följd kan gå upp och göra skadorna Värre. Det är otroligt oansvarigt, speciellt att låta en skadad hane para sig med minst en hona..
Eller tvärs om, sätt den elaka i den lilla buren och låt den skadade gå i den större.

JoySurrender
0

#40 aha. Men jag tror ändå att en får räkna med ungar…

Glamråttan

Emouse
0

"Hoppa inte på" henne. Hon har skrivit redan att hon inte kan göra något annat. skulle hanarna va tsm skulle de antagligen slagits tills någon dör.

Egycsaj15
0

Tyck vad ni vill. Han försöker dock ej para sig men ni e väl här och ser de bättre vad som händer osv än vad jag ser… Alla vet bättre än en själv… Lämnar diskussionen tråden kan låsas.

Emouse
0

Jag hatar när folk hoppar på folk och ifråga sätter varandra. ingen är bättre än någon annan. Ts gör vad hon kan för sina råttor och hon försöker. hjälp varandra istället😕

Zakaraa
7

#46 Det är tråkigt att folk hoppar på men i fall som dessa så är det många som rycker in för att det kan leda till stor skada för dina Samtliga råttor och folk kan låta elaka. Så snälla separera dom innan skadan är gjord för när honorna väl löper så är det för sent.

Zakaraa
5

#47 Tyvärr är inte att sätta ihop okastrat med honor en bra grej, det gör mer skada än nytta. Jag försöker inte hoppa på utan har endast kommit med fakta nu i min senaste kommentar. Har hållit mig utanför fram tills nu. Jag försöker hjälpa.

Emouse
0

#43, bra skrivet! jag såg inte att hon hade skrivit att hon hade en mindre bur! Förlåt

[Nelley]
0

#38 ja kom på att jag uttryckte mej fel:) #43 Den jag menade ja. Jag läste ju inte direkt från detta, det var ett tag sedan jag läste lagen. Så ja;)

Zakaraa
0

#51 Hehe jag har spart ner PDF:en så jag har den väldigt nära till situationer där det behövs en liten "kick i baken" eller bara källor :)

Egycsaj15
0

Han kan inte ens ställa sig upp normalt i den buren så inte en chans.

Zakaraa
0

#54 Men är inte det bättre än att kan ska slita upp såren som börjat läka genom att bli för intresserad av honorna? :)
Många hanar brukar vara lite sega när de träffar honor men när de väl känner "hona" så blir de intresserade och i och med den svåra skadan han fick på magen så är jag rädd att habn ska få större problem.
Det är ju inte för sån särskilt lång stund heller om din granne skulle komma förbi? :)

kigon
0

#54 Varför inte ha honom i den stora buren, honorna i sin bur och den aggressiva i den lilla buren dock?? Förstår inte riktigt, vänligen rätta mig och jag missat något men just nu är jag bara förvirrad varför detta inte skulle gå? 🤔

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Zakaraa
0

#56 Jo precis jag skrev samma sak i några kommentarer över :P

[Nelley]
0

#53 Smart!;)

kigon
0

#57 Och det ignorerades vilket är varför jag sa att jag inte förstod varför det inte går, det verkar ju vara en perfekt lösning 🤪 Även om buren är liten, så kan de ju alltid ha ut honom på toan eller rummet tills personen kommer och ha honom i buren under natten…

kigon
8

#64 Dömande? Det lär inte bli kul att sitta med 25+ ungar som man kanske inte får sålda, speciellt inte om någon av honorna dör under födseln, ser allt som har sagts mer som bra tips! 👍 

Det är ju en svår och ledsen situation du är i just nu och jag hade själv varit extremt stressad om inte panikslagen om jag hade varit i din sits just nu, men alla råttor kan skadas av att de paras, även hanen, ingen här försöker döma dig.

Zakaraa
7

Egycsaj15 Du menar väl inte att jag har suttit och dömt ut dig? Jag som endast sedan trådstart bara försökt ge råd och tips för din skadade råtta ska få det bättre? Det är för dina råttors skull vi alla säger att du inte ska hålla honor och hanar ihop. Hellre bo lite trångt en natt än att 1. para sig med minst en råtta och 2. riva upp sina sår i parningsförsöken/stressen av att bo med det andra könet. Även dina honor blir stressade av att ha en okastrerad hane bland sig.

GoldenRatGirls
11

#68 kanske inte stressade, men säkert redan dräktiga…  (ja det tar mindre än några sekunder för dom att para sig när du tittar bort) Tycker väldigt synd om dom där 20+ bebisarna som antagligen kommer få hemska liv utplacerade hos vem som än vill ha dom, om dom ens kommer få leva dvs :(  Helt enkelt pga din okunskap och brist på ansvar, och oförmåga att ta in alla bra tips och råd som du faktiskt har fått…

Zakaraa
11

#70 Jag uttalar mig av erfarenhet och det som visats om och om igen i studier.
Bara för jag inte vet exakt hur dina råttor är så finns det oavsett alltid ett sexuellt driv i djur. Det är naturligt och oundvikligt i naturligt tillstånd. Det är trots allt kunniga personer som sitter här på Rif och försöker Hjälpa dig. 
Jag hoppas innerligt att dina honor klarar sig utan kullar och att din skadade hane får läka sina sår i fred samt att avlivningen går smärtfritt till för den andra hanen.
Du kan vara lugn det här är det sista jag skriver för jag har insett att du tyvärr inte tar till dig av de råd jag gett trots att det endast givits för att Hjälpa dina djur. Varför ens be om hjälp när du ändå blint tänker ignorera vad som skrivs.. 
Med det här tackar jag för mig och lämnar tråden.

kigon
9

#70 Dina honor kan dö när de ger födsel om de blir parade, hanen kan skadas värre när han inser att han kan försöka para sig och reproducera, du kan bli fast med 20+ ungar du inte kan få sålda där diverse sjukdomar kan uppstå, mm. Stressen kommer så fort han inser att det finns könsmogna honor runt honom och han kan försöka att reproducera. Har föräldrarna stamtavla så du kan se efter om några genetiska sjukdomar kommer uppstå i ungarna?

Hanen dör inte utav att vara med dig istället för andra råttor under natten, det är inte värt allt besvär du sätter dem i… Du bryr dig väl om dem? För det antar jag att du gör. Förstår dock inte varför du utsätter dem i så mycket onödig risk helt enkelt, förklara gärna 🤔

ceccie
0

jag tycker att du har fått jättebra råd här i denna tråd. hanar kan göra det omöjliga för och få till det med en hona.

AliciaRing
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina hanar bråkade precis så hela tiden förut men nu jä*lar har dem gett sig har faktiskt en bild på såret Elvis fick på magen, men dagen efter var såret borta och hade läkt ihop trode aldrig att det skulle det så vart jätte chokad.

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

AliciaRing
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rufus som gjorde såret har blivit betydligt lugnare idag efter en riktig utskällning! Hur elvis sår såg ut dagen efter:

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

wintermynta
0

Snälla tänk på språket och håll er till ämnet.
Detta är en tillsägelse som gäller ALLA.

Kommer rensa upp i tråden , ta bort dubbla inlägg mm

//modd

wintermynta
0

#46 Såg nu att du skrivit att du vill att tråden låses. Så då gör jag det.
//modd.

Inlägget är låst för nya kommentarer