Han väger för lite!!!
En av mina små gossar har blivit väldigt tunn och väger inte så mycket. Han är 2år och 4 månader, pigg och glad men när jag vägde han imorse vägde han bara 250g!!!!!
De andra pojkarna väger runt 400-500g och min lilla flicka Dalia som är snart 13 veckor väger lite över 100g och min flicka Topas väger runt 200-225g. Så de andra väger lagom och alla äter, men lille Silver väger för lite! Vad ska jag göra? Han är ändå pigg och glad och han är inte förkyld. Jag har lyssnat på hans andning och jag har sett att han äter.
Är det något allvarligt?

Oj, 250 g är ju ingen vikt alls för en vuxen hane! Mindre än min 2 månaders råttbebis… Det är nog bäst att ta honom till vet och kolla upp.
Vad ger du dina råttor för mat? Tycker alla låter små. Iom att en råtta ska väga minst 80 g vid 5 veckors ålder. En vuxen hona ska helst väga minst 300 g och en hane minst 500 g.
Jag vill inte alls vara elak om du tror det, vill bara hjälpa :)

Jag tycker också att alla dina råttor verkar vara väldigt små! Din hona på 13 veckor borde väga dubbelt så mycket.
Här är en vikttabell som Grodan skrivit:
Råttors vikttabell
födsel - 2-5 gram
3 v - runt 70 gram
4 v - runt 80 gram
5 v - runt 100 g
2 mån 150-200 g
här skiljer det sig från linjer till linjer hur fort de växer
3 - 4 mån 200 - 350 g
honor stannar lätt på 350 gram och växer sedan kanske 10 gram i månaden eller nåt
hanar 5-7 mån 350 - 500 g
hanar 8-12 mån 500 - 800 g

Mjo, men de är inte så små, pojkarna är ganska stora och har trippelhaka om inte mer, ganska gulligt, men det var egentligen anledningen till att jag vägde dem från början, för de såg för välgödda ut. Honorna ser också välgödda ut, och de har torrmat frame dygnet runt och får vanlig mat 1-2ggr per dag och de äter sig mätta så de tillslut sitter och jäser i en bunte. Så jag kan inte få de andra att väga mer för jag kan inte prega in mer mat i dem än vad de vill:)
Men jag ska faktiskt ringa min vetrinär, har en smådjursvetrinär bara nån km härifrån:) Tack för hjälpen

Är du säker på att du har en bra våg då? Min förra hushållsvåg var jättebra ansåg jag, mina två råttor vägde ungefär lika mkt alltid. Men när en blev dräktig och jag såg att hon gått upp i vikt så insåg jag att min våg inte fungerade alls. Den vägde rätt rejält fel. tror en digitalvåg är betydligt säkrare.

#4 nej min våg är inte digital, och jag vet att den inte visar helt rätt, men det är ändå väldigt mycket mellan 250g till 400g och eftersom de andra ändå vägde mer på samma våg så är jag rätt säker på att silver ändå väger för lite:(
Jag ska till veterinären imorgonbitti med honom så jag kollar upp så det inte är något allvarligt.
du får uppdatera sen hur det gick för honom :)

Jag var lite rädd för om det var någon tumör eftersom han är rätt gammal ändå, men det var bara mask. Så han sitter i en egen bur just nu (de andra är inte smittade) och får i sig avmaskningsmedel. Känns lite som än lättnad att det inte var något allvarligare ändå:) Så nu får jag hoppas att han blir maskfri och går upp i vikt, om han inte gör det får det bli ännu ett besök hos veterinären.

vad skönt! Men behandlar man inte alla råttorna? Du får jättegärna berätta mer om vad vetten sa för mask hos råttan kan jag verkligen ingenting om.

Jag vet inte heller så mycket om det, men jag skulle ta med allihopa till veterinären och då var det bara silver som hade mask och de andra hade inget så hon skickade hem mig med avmaskningsmedel som jag köpte där och sen sa hon att jag skulle sätta han i karantän tills han mår bättre och har gått upp i vikt. Blir det värre eller om jag inte märker någon förändring ska jag dit igen.
Hur kollade hon att det var mask? Eller bara antog hon det?

Mvh Stephanie 

avföringen, silver är inte så rumsren när han är nervös och på ett nytt ställe^^
Hur kan de andra råttorna inte ha smittats? Hur vet veterinären det, kollade hand eras avföring också? Vad var det för mask?
Mask är väldigt smittsamt, därför jag undrar.. Deras ägg blir som damm när de torkar, sen flyger de runt i rummet och andra råttor kan få i sig det.. Väl i kroppen så utvecklas äggen och så kläcks de. Därför jag undrar. De behöver inte bo i samma bur för att bli smittade.
I o m att allihopa väger lite så tycker jag det verkar troligt att alla kan ha mask…

Jag vet inte, jag gör bara som min veterinär säger för hon är smådjursveterinär:/
Hon kände på magen på dem, kollade tänder, avföring, kollade pälsen. Antar att hon skulle se så att tänderna inte var för långa eller om de fått nån ohyra, men det enda hon sa till mig var att jag skulle köpa medicinen och sätta silver i karantän för han var endast smittad och inte de andra. Ska jag sätta hans bur i ett annat rum tycker du då? Tycker så synd om han när han sitter där helt ensam:(

När någon av katterna får mask brukar vi behandla båda eftersom det smittar så lätt så jag tror det är enklast att behandla allihop samtidigt. Annars kanske de bara smittar varann hela tiden.
Det borde nästan veterinären ha sagt, tycker jag, eftersom man omöjligt kan veta om det finns ägg i magen och risken är ganska stor att de andra har det om ett djur är smittat.
Älskar mina stora små vänner..
Ring och rådfråga en annan veterinär. Med alla andra djurarter behandlar man hela djurbesättningen och inte enstaka individer, annars försvinner inte smittan. Det är väldigt sällan man ser mask i avföringen, endast maskar som döt av ålder kommer ut med den vägen. Vanligtvis för att konstatera mask måste man ta avföringsprov och skicka iväg på analys för att kolla om det finns ägg (äggen är ju mikroskopiska och kan inte ses med blotta ögat).
Därför bör du se till att få alla råttorna behandlade.. annars kommer smittan som Terato säger att fortsätta gå runt och så får du behandla flera gånger utan resultat. Då blir det dyrare och så finns risken att masken bli resistent mot preparatet.

#15 Okej det ska jag göra. Jag vill inte att de andra ska bli smittade. Tack för hjälpen!