Avstängning av rum
Nova har lärt sig att man visst kan ta sig över meterhöga hinder i form av kartongstaplar. Tänkte skaffa en barngrind och täcka i nät man hon skulle ju säkert lära sig klättra på nätet. Hur löser ni avstängning där det inte finns dörrar?
plywood skivor etc som inte är 'grepp vänliga' :)
och luta emot dörren? för om man lutar dem så blir det ju ett litet mellanrum. eller att ha på grinden?
#2 Skruva en krok på var sida om dörren och borra ett hål i var hörn på ovansidan. Då kan du hänga upp dom.
En annan variant är plastglas, de väger mindre och är relativt billiga på biltema.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
bor i hyresrätt, inte så uppskattat att skruva då :/
jag brukar kila fast dom från andra sidan dörren med tunga föremål också :)
#4 Återställer du vid flytt (dvs spacklar igen hålet) så har hyresvärden inget att säga till om.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi har en dörr som eventuellt kan sitta där, som vi tagit ner för att det blev konstigt när man öppnade den (öppnas innåt mot rummet), men den kan gå. Får kika på det. Resten av lägenheten var rätt enkel att råttsäkra. (:
Vad använder ni för att råttorna ska kunna ta sig in och ut ur buren? Jag har bara en påse med toa-lätt där nu..haha. Många ramper är så långa så de går under sängen som står bredvid buren.
hehe, vi har demolerat halva lägenheten för tottens skull. Hyresrätt, men tänker måla och spakla sen när vi ska flytta ;) Vi har tex sågat en dörr(en gammal trasig) mitt itu och bara skruvat upp gångjärn på en dörrpost för att kunna ha nått att stänga av med. Vi ville inte ha en hel dörr då det blir så tillstängt. Detta funkar super. Beror ju dock på lite vad man har att tillgå men att det är hyresrätt behöver inte stoppa från att göra mindre justeringar, sålänge man kan täcka över dem sen när man flyttar :P
En träskiva, fäst med gångjärn i ena dörrkarmen och hake i andra. Går säkert att spackla över hålen vid flytt. Skivan är ca en tredjedel av den vanliga dörrhöjden, så den blir en liten dörr. Funkar jättebra!
Jag måste slå ett slag för (enligt mig) är världens smidigaste avgränsare! Går fort att göra och billigt, är även smidigt att förvara när det inte används.
Jag har problemet att råttorna endast får vara i ena delen av min lilla studentlägenhet pga att jag inte än hunnit (haft tid) att råttsäkra alla kablar i den ena delen. Detta har jag löst genom detta!
Nu vet jag inte vad materialet heter, men är kanske spånskivor? Har satt ihop de med buntband och sedan är det bara att veckla ut den när råttorna ska få komma ut. När den inte behövs längre är det bara att veckla ihop och förvara bakom ett bord/mot väggen/bakom en soffa/under sängen/eller var du vill!
Bilder: