Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 475 ggr
[ariella77]
0

Färg mm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag funderar över vilka färger, typ och ev tecken mina råttor har. Har fått veta att Bettan är husky men är Snow en Pew? Hon har röda ögon men en brun/blå rand på ryggen samt på huvudet. Hon är 10 v idag. Tinkerbelle har jag trott är en blazed efter att ha sett andra bilder med den beteckningen. Har sökt både här och på nätet efter bra info men blir bara snurrig :-)

[ariella77]
0

En bild till

[ariella77]
0

Och den sista bilden :-)

zickan
1

Bill och tom är striped roan. Dvs striped är teckningen med streck på rygg och bläs. Vilket mest förekommer hos roan, vilket nu kan ses klart på dessa då roan är en blekgen som bleker kropp och ögonfärg från lite till mycket. 
Färgen i sig är svår att säga på dom iom det kortet inte är så nära och att de är blekta. Har du bild på dom som yngre innan de börjat bleka så mycket så underlättar det. Men ta annars en närmare dom :-)
Nån mörkare färg. Troligen black eller agouti. Kan tyvärr inte alls se om de är tickad eller otickade. 

Samma sak till bettan och snow. Bettan har lite bredare teckning men ser ändå mer ut som en striped än husky. 
Tycker bettan ser ut som en black stripe roan och snow är aningen svår. Hon har blekts så mycket. Men utefter andra bilden tycker jag hon ser ut som en blue stripe roan. 

Gustav är en mink europeen berkshire (eubk). Kan nästan sätta missmarkend(mm) pga att han har vit haka. Eller en amerikan berkshire(ambk) missmarked. 

Tinkerbell ser mycket ung ut. Tyvärr tror jag inte hon är en blazed/ambk med bläs. 
Just så mycket vit nos, just den typen av bläs och teckning tyder på att hon är en Black husky roan. Dvs kommer blekas lite till mycket som de andra 4 roanerna du har.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[ariella77]
0

Hej och tack Har ingen äldre bild på dem men ska försöka ta bättre bild på dem. Kan inte ladda upp direkt från mobilen. Snow är 10 v och Tinkerbell är 11 v men var 7 v när kortet togs.

[ariella77]
0

Snow 6 v

[ariella77]
0

Bill och Tom

[ariella77]
0

Snow igen, visar sin fina sida :-)

[ariella77]
0

Mer Snow

Roonja
0

Kan inte Snow vara champange? Hon ser exakt ut som min champange kille, fast han är visst patched och det är ju inte Snow, hon är ju någon annan teckning.