1 åring med PMS
Hej, är det flera som märker att deras honor när det är löpdags blir lite stissliga? Jag har en tjej i min flock som under vissa dagar är mera benägen att göra utfall och nypa till i handen. Har noterat att hon är lite mera nervig än annars dessa dagar och att det går i cykler Har lärt mig att presenterar handen med långsam rörelse framför nosen på henne innan jag klappar henne. Låta henne nosa och slicka på handen innan hantering. Man får inte heller lyfta damen dessa dagar, hon spänner sig enormt och försöker nypa till. Är hon under en filt stoppar man gärna inte in fingrarna under ;)
Men det är bara dessa dagar innan omkring löp, hon löper inte så tydligt så svårt att ha koll. Övriga dagar är hon trevlig och tar gärna emot klappar och man får lyfta henne. Då är hon mjuk i kroppen och gillar närhet och beröring. Något tips, är det bara att acceptera beteendet, försvinner det med åldern eller?
Jag hade en råtta som var likadan. Hon vaktade vissa ställen i buren, men i stort sett bara när hon löpte! Detta kom inte förrän hon var ca 1,4-1,5 år så hon växte snarare in i det. Det blev bättre med lite träning. Tex att stoppa fram handen och erbjuda godis innan man plockade upp henne. Kan tyvärr inte säga om det försvinner då vi var tvugna att ta bort vår tjej nyligen pga juvertumör. Men detta fick oss lite att fundera över om det inte var så att beteendet var kopplat till tumören, då beteendet kom ca 2 månader innan vi upptäckte tumören. Inte för att skräma dig eller nått, vet ju inte alls om det var sammankopplat eller inte, utan det var bara något som slagit oss såhär i efterhand.
Man kan inte vara säker men tror inte det har med hälsan att göra i detta fallet, Pluttan har varit så här större delen av sitt vuxna liv. är nog ett beteende dessvärre som skiner igenom när hormonerna svallar. Hon går till och med att handmata med små frön när hon är på rätt humör. Det gäller bara att ha lite koll. Undrar mest om flera noterat detta beteende vid eller innan löp.
Min ena blir helknäpp när hon löper så det är mycket möjligt att det är därför tror jag