Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 556 ggr
MentalDistress
0

rexade råttor?

Mest av nyfikenhet undrar jag hur det är med de rexade råttorna. Naken råttorna mår ju dåligt och är sjuka vad jag förståt det som. Men de rexade, är de fullt friska och bara lite krulliga av sig? :)

tacksam för svar hur som. vore kul att veta hur det ligger till, äger ju själv bara 4 släthåriga toppörade sötsaker ^^

Ninja
0

Rex har päls som skyddar och de fryser inte lika lätt som hårlösa råttor. De är inte mer sjukdomsdrabbade än släthåriga, men de är mer känsliga för väta eftersom de saknar täckhår.

Nidnal
0

Vad jag har hört kan en del rexar få ögonproblem pga att de krulliga morrhåren sticker in i ögonen. Fast jag har aldrig sett det själv

Sen så kan de ju tappa en del päls när de blir gamla, så de blir nästan som dubbelrexar.

Mina två rextjejer är friska, de har aldrig varit sjuka hittils :)

Ninja
0

#2 Ja det stämmer att de kan tappa päls när de blir äldre, men det är främst dåliga rexar. Som min Kvickrot t ex. Han hade tunn rexning som ung och nu ser han ut som en dubbelrex på ryggen.. ingen vacker syn direkt, men han är ändå hur fin som helst mina ögon, min lilla pussis. Kyss

Daydreams
0

Jag avlar på rex och har inte märkt några problem alls med dom. Honorna har ofta sämre päls än hanarna dock. Mina 2 lite äldre damer på 1,5 år som båda är rexade har blivit lite olika med åldern. Den ena har fått tunnare päls på en del ställen medans den andra har lika tät och fin päls som alltid.

Terato
0

Hmm.. intressant att honorna får sämre päls. Vet någon varför?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Daydreams
0

http://www.afrma.org/rexrat.htm här kan du läsa om rex

MentalDistress
0

tack så mycket för alla era svar, var jätte intressant att läsa. tack daydreams för länken, väldigt bra :)

Terato
0

Tack, Daydreams!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se