odd-eye
Min ena tjej har ett svart öga och ett rött öga (rött när man ser det i ljuset, om ni fattar) Är det odd-eye? :s Och varför syns det bara i ljus?
// Stephanie och hårbollarna 
Är antagligen ett rubinöga din tjej har. Ja, det räknas väl som odd-eye om jag inte missminns, men någon annan får svara eftersom jag är osäker.
Det heter rubin alltså? Blandar ihop dem med de vanliga röda ;)
Rubinögon är väldigt mörkt röda ögon. Sen finns det mörka rubinögon också, som ser svarta ut, men i vissa ljus (t.ex om man fotar med blixt) ser man det röda i ögonen. Sen finns det ju som du säger, vanliga röda ögon, och så finns det såpass ljust röda ögon att de kan se rosa ut.
Så ja, om du bara ser det röda blänket i ett av ögonen så är din tös sannolikt odd-eye. :)
Okej tack för förklaringen :) Har nog aldrig haft en oddeye förut. O de enda med rubinögon har ju vart de roans jag haft ^^
Jag har haft en odd-eye, och det var en blue husky roan hona jag hade. Hon hade ett mörkt rubinöga (typiskt roanöga) och ett mörkrött öga. Odd-eye är inget man ska sträva efter då mutationen har vissa kopplingar till vissa sjukdomar, tyvärr! Det är ju väldigt fint, men ingen seriös uppfödare skulle avla på det.
Vanlig sjukdom som kan uppstå om man avlar på odd-eye är megacolon, har jag läst. (För att lägga till)
Odd-eye medför inte några sjukdomar så det har ingenting med megacolon att göra. High-white däremot det ger megacolon (Roan hör inte till High-white).
MvH Tsunamis
Odd-eye är förknippat med high white, som i sin tur är förknippat med megacolon. Så man kan absolut dra paralleller mellan odd-eye och megacolon.
Tror min ena husky kan vara odd-eye. Det ena ögar ser mer rött ut i vissa ljus. Den andre har jag ingen aning om då hon ör alldeles för hyperaktiv och hellre vistas under/inuti (som i kryper upp i stommen underifrån) soffan
#9 det är en lite felaktig förenkling bara. Jag tycker det är dumt att sprida rädsla i onödan när långt fler Roans blir odd-eye än High-Whites. Roans som ju är många gånger vanligare och som inte lider av megacolon.
MvH Tsunamis
Aldrig hört att Roans skulle ha något speciellt problem
#11 Det är väl inte att sprida rädsla? Jag anser att det är att dela med sig av information.🙂 Alla odd-eye får såklart inte megacolon, men risken för sjukdomen ökar ju väsentligt om detta är något man aktivt avlar fram. Jag tycker inte att det är värt att riskera att göra våra tamråttor ännu sjukare än de redan är.
#13 jo det är det. Att löst säga vissa sjukdomar (plural) är kopplad till genen (i vissa sammanhang) är i det här fallet att förenkla alldeles för mycket och på ett felaktigt sätt. Jag hänger med vad du menar och jag håller ju med (men det är ju också bara för jag vet vad du menar) vet man inte hur det hänger ihop kan man göra kopplingen att råttorna är sjuka, som #7 gjorde. Varför annars nämna att råttan är 2 år t ex? Även jag tycker information är jättebra att ge ut men på ett mindre förenklat sätt än du gjorde :)
MvH Tsunamis
#14 Meningen var såklart inte att skrämma upp någon. Ville bara poängtera att det inte bör vara något en seriös uppfödare avlar på, även om jag tycker att det är fint. Men förstår vad du menar, jag kunde absolut ha formulerat det bättre.
Det jag menade med min kommentar (#6) var att man avråder att avla på odd eye pga det finns kända risker att avkomman kan få megacolon. Det är ju dumt att chansa, tycker jag.
Tycker det är rätt självklart att Apootie och Fjordell inte vill skrämmas. Mycket bättre att man talar om riskerna istället för att vara tyst och låtsas som ingenting. Tänk om allt alla säger skulle granskas in i det minsta, ingen skulle ju våga säga något längre
Tycker det är bra att ni förklarar så bra :) väldigt intressant tycker jag oxå om råttors sjukdommar m.m (även fast jag är extremt dålig på.)
#15 jamen dåså! 😃
#17 Var har jag skrivit att de ska vara tysta och låtsas som ingenting?
Jag skrev bara att om man ska säga något så bör man säga det på ett mer korrekt sätt så det inte kan missförstås. Genetik är inte lätt och missförstånd händer väldigt ofta, många sprider info att en viss egenskap eller gen ger defekter när det inte stämmer till exempel. Men du tycks ju tolka mina inlägg som någonting helt annat.
Jag gillar genetik mycket vilket är därför jag klickar på sånna här trådar som handlar om de udda generna. Ämnet är intressant och är kul att diskutera.
MvH Tsunamis