Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 498 ggr
[Trollbjörken]
0

Äter inte upp

Antar att de är bortskämda…men mina tottar äter inte upp sädesslagen i torrfodret. allt gottigt är borta och kvar ligger havre, vete,korn och råg…hur ska jag göra? igår provade jag att inte ge dem färskfoder på kvällen, och inte fylla på torrfodret utan de fick gott klara sig på det som låg kvar i skålen i ett försök att se om de åt upp. På morgonen hade de inte rört det, utan satt alla tre framme vid luckan och väntade på frukost….

hur ska jag göra? Jag vill ju inte ta bort färskfodret för dem, och jag försöker att inte fylla på Torrfoder förens det är helt tomt i skålen, oftast tar det 3-4 dagar innan jag MÅSTE fylla på för att de vägrar äta det som ligger kvar…😕 Försökte ge dem flergrynsgröt men det ratades totalt! enda som duger är barngröt/välling (de är 7 veckor)

Alla tips och råd mottages tacksamt!

oau
0

Testa att röra ihop det med något flytande som är gott, fettsnål yoghurt eller liknande? Om det bara handlar om att du vill att de ska få i sig det vill säga :) Min hamster är likadan men jag har gett upp. Hon får lite bröd då och då istället (småååå mängdermen ändå).

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.

[Trollbjörken]
0

Har försökt men de slickar i sig det flytande, och spottar ut kornen 😉

nniikaa
1

Vissa råttor får dessa problem när det är müssliblandning, jag har sk lab blocks som Torrfoder till mina, stora kulor där allt är sammansatt och de inte kan peta ut

http://animail.se/rat-mouse-pro-1-kg.html

mieeow
0

Jag blandar ibland de sädesslagen som blivit över med vatten och kör i micron till gröt, då äter mina upp det! 

men om du har hela korn kanske det inte blir gröt på samma sätt? i så fall kanske du kan mala dem först? :)

Verra
0

Vad ger du dem för sorts blandning och vad är det för något dem pillar ut och äter?

Jag skulle inte ge mina råttor pelletsen som #3 rekommenderar av flera anledningar.. Dels behöver råttor äta dygnet runt, den rekommenderade dagliga mängden av den pelletsen är 15g. Det är vad en råtta gnager i sig på ca 5-10 minuter.. Sen är det ganska högt proteinvärde och det saknas en riktig innehållsförteckning.
Att det sen påstås att det är den optimala pelletsen för alla all-ätande gnagare gör det hela bara konstigt. Med tanke på att alla all-ätande gnagare inte har samma behov.

nniikaa
0

Jag följer inte 15-g grejen utan lägger in nytt när det börjar ta Slut. (: Innehållsförteckning finns på förpackningen.

Verra
0

#6  Kan du inte skriva ut innehållsförteckningen här då? Vore intressant att se.
Och om du inte följer de anvisningarna som avses, utan dina råttor äter mer, så får dem ju i sig för mycket protein. Om du då dessutom ger färskmat på sidan om så är det verkligen inte en bra och hållbar kost.
För mycket protein är skadligt för råttor.
Dessa pellets används främst för de som sysslar med att göda råttor snabbt, tex de som föder upp för ormmat. Som vill ha stora råttor snabbt och inte behöver bry sig om livslängden.
Att ge pellets då och då som godis/sysselsättning är ok. Men som helfoder är det inte bra om du vill ha friska och långlivade råttor.

Mina erfarenheter säger dessutom som så att om råttan själv får välja, så väljer den inte pellets, rat compleete och andra liknande foder. När vi fått testa på sånt så ligger det alltid kvar i skålen. När vi fått in råttor som enbart ätit sådana foder så väljer dem snabbt att äta av min egna blandning, (som jag baserar på Teratos recept).

Det sägs finnas bra pellets för råttor, men jag har faktiskt aldrig hittat några..

[Trollbjörken]
0

Jag blandar enligt teratos, de äter upp allt förutom sädesslagen…men har dragit ner på färskmaten (insåg att de nog fick lite för mycke färskmat, självklart får de nu också men inte lika mycket) och nu äter de upp det mesta :) kan ligga lite sädesslag kvar men inte alls lika mycket som för några dagar sen :)

Verra
0

#8 Så bra! :)

nniikaa
0

Vad är det för recept?

nniikaa
2

Oh hittade och ska försöka göra något likande, tack. (: