abscess? varning äcklig bild!
Får se ifall detta funkar då jag skriver från mobil. Har en liten tåttis på 2 år och ca 8 månader. Fullt frisk förutom lite snuva någon gång och han har börjat bli lite slö i bakbenen men annars har han varit fullt frisk och han är väldigt pigg för att vara så gammal. Nu till saken, jag hittade en knöl på honom vid mungipan i tisdags och var rädd att det var en tumör med tanke på hans ålder. Knölen var då stor som en ärta. Igår var den lite större och idag när jag skulle kolla den så såg jag att den var sårig så jag gick och tvättade med vatten och helt plötsligt började en grön sörja komma ur knölen. Har ny klämt ur sörjan och tvättat med vatten. Knölen är som borta! Kan det ha varit en abscess och hur ska jag göra för att tvätta rent? Räcker det med vatten morgon och kväll eller ska jag köpa något att ha på? Ser såret bra ut och kan set bli jobbigt för honom att äta? Har ni något tips på vad jag kan ge honom isf?
// Evelina
Det var en varböld :)
Troligtvis har hans hud pungterats och blivit infekterad och därav blivit en varbildning.
Gör koksaltlösning och tvätta, kläm ut allt var du kan och rengör sedan med koksaltlösning :)
Det borde inte skapa så stora problem för honom men ser du att han vägrar äta så kan du ge honom lite med lätttuggad mat som ex välling osv.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 tack för snabbt svar, ska fixa koksaltlösning direkt :) jag har alspån (tror jag det heter) plus filtar i buren, kan spånen störa på något sätt? Första gången jag haft en så gammal råtta och första gången jag haft någon med varböld så känner att jag frågar hellre för mycket än för lite :)
// Evelina
Jag skulle, under tiden som såret läker, byta till ex papper så att det inte kommer in något smuts i ev. öppning :) Det är lätt hänt att det kommer in småkorn från spån om de har öppna bölder.
Har ett kastrat som fick hemska bölder så han reagerade på stygnen oc hans hål var på undersidan så där var det mycket viktigt att han fick gå på en ren yta. Det kanske inte är Lika viktigt för ett "munsår" men kan ändå vara en bra idé :)
Absolut! Har man inte varit med om det förut eller varit med om det för länge sedan är det alltid bättre att fråga :) Finns inga dumma frågor :)

Om man inte har koksaltlösning fungerar vanlig barnängentvål och vatten.
#4 Det är ju så otroligt enkelt att göra koksaltlösning och jag kan tänka mig att tvål inte fyller samma funktion som lösningen gör?
Tvål rengör så visst funkar det. Men har man inte något jätte milt som typ lactacyd/eucerin ev barnängen(kan inte innehåller så bra) så kan det svida rätt väl. Och det stör även kroppens balans så läkning kan ta lite längre tid. Koksaltlösning är ändå en "kroppsvätska" och stör inte kroppens egna balans på samma sätt. Därav mer rekommenderat.
1 dl ljummet/varmt vatten, 1 krm salt. Lös upp, svalna, använd. Kan sparas ett dygn i kylskåp. Sedan bör man göra nytt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#5, tvål är rengörande och bakteriedödande men uttorkande, koksalt är mer som att skölja av någonting med vanligt vatten, bara det att man har sett till så det har samma salthalt som kroppen och därmed snällare än vanligt vatten (och renare i och med att det är kokat). :)
Tack så mycket för alla svar 🙂 Det ser mycket bättre ut i dag. Ska jag fortsätta med koksaltlösning tills det läkt ordentligt?
// Evelina
#8 Om såret är stängt så finns det ingen anledning till att tvätta :)
Håller med Zakaraa. Se bara till så inte smutts eller nått hamnar i det. Så nu är det mest hålla rent i buren en stund. Kanske akta strö som kan fastna. Låta det få en chans att läka. Hålla lite koll efter rodnader. illa luktande osv. Då kan det behöva öppnas och rengöras igen, brukar ses om det blivit infektion.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.