Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 780 ggr
Sivsaga
2014-04-24 10:04
3

Omplacering 2 honor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har två underbara små flickor som behöver ett nytt kärleksfullt hem! Jag vill egentligen inte göra mig av med dem men min man orkar inte med ljud och lukt och det sabbar hans humör vilket skapar dispyter mellan oss och jag orkar inte försvara längre. Jag har dessutom börjat få mer att göra på dagarna vilket resulterar i mindre utetid för de små och det känns inte rättvist, kvällarna får de inte vara ute då de bitit sönder soffan och ej vågar vara på golvet…

Semester närmar sig och då vi köpt mindre bil får ej buren plats i bakluckan så med tungt hjärta söker jag nytt hem till mina små.

• födelsedatum: Vet ej men de är köpta i sept 2013 och då var Saga 7v och Siv 5v (köpta på djuraffär)

• färg, teckning o hårlag: Saga är Blackhooded och Siv är Eubk och jag tror hon är dumbo.

• kön: Honor

• kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): Vet ej

• faderns namn, födelsedatum, vikt: vet ej

• moderns namn, födelsedatum, vikt: vet ej

• syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Som nämnt ovan är de oönskade av andra i familjen samt att tiden börjar gå åt till annat.

• omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Båda råttorna är jättesnälla och nyfikna. Siv är något energisk och hetsig men väldigt handtam. Saga är lugnare och lite skyggare. Siv upplever ag som liten och Saga känns väldigt stor och kanske till och med överviktig trots att de får samma mat och väldigt sparsamt med onyttigheter. Båda råttorna är rumsrena och går på låda i buren.

• pris : Ett bra hem är viktigare än priset däremot om man vill ha med bur, mat, strö, skålar, toalåda osv kan ett paketpris diskuteras.

• ort där råttan/råttorna finns: Järfälla, Stockholm

• telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus) kontakta mig gärna på mail: Sara.edling@live.se

Sivsaga
2014-04-24 10:05
1

Siv

Sivsaga
2014-04-24 10:05
3

Tjockisen Saga

Sivsaga
2014-04-24 14:46
0

Om ni har frågor kan ni ställa dem här så att alla kan se, vid intresse och ev. affär tar jag det helst på mail.

Sivsaga
2014-04-24 14:47
1

en till liten bild på flickorna❤️

Sivsaga
2014-04-24 19:50
0

Snälla jag vill verkligen inte behöva avliva två så unga och helt friska råttor som är så mysiga som dessa, de skulle aldrig bitas!

Lamina
2014-04-24 20:32
9

Det tar lite längre än en dag att hitta ett nytt hem. För mig tog det flera månader att hitta hem till alla mina… Men det var ju lite av ett extremfall också… I vilket fall så är avlivningshot strängt förbjudet. Och i mina ögon ganska lågt också. Om det bara är att pojkvännen inte gillar dom så är det ju knappast något akut…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Mli.H
2014-04-24 22:17
0

Hur stora är dom? Ungefärlig vikt?

Sivsaga
2014-04-24 22:51
0

#6 Ursäkta, det var inte menat som hot utan en vädjan. Jag såg att många läst men ingen svarade. Förväntar mig inte att det ska gå på en dag heller…Det är inte "bara" att min man inte gillar dem, det låter kanske så men det är inte så bara för mig, orkar inte dra min livs historia här men kan säga att ytterliga tjafs med honom är det inte värt. Finns ingen anledning att vara spydig, det var som sagt inte ett hot utan en desperat vädjan om att folk kanske kan tänka ytterligare en gång om det finns plats för två små flickor hemma hos dem innan de scrollar vidare…

#7 jag har ingen våg och har därför inte kunnat väga dem men man ser på ett ungefär på bilderna där jag håller upp dem. Saga får knappt plats i handen medan Siv är jätteliten och slank. Vet inte varför Saga blivit så stor och tjock då de bor tillsammans och fått exakt samma saker att äta och som nämnt ovan näst intill aldrig onyttigheter.

zickan
2014-04-25 03:04
0

1. djuren vi tar ansvar över har vi ansvaret för att de får det bra. även om meningen inte är att hota om avlivning fast man säger det. så är det ordet något som klingar mycket dålig hos djurfolk och bör undvikas. använder man avlivningshot så kan man räkna med att folk kommer reagera negativt. 

2. försök hitta hem till dom själv utan prat om ev avlivning osv. 

3. Google.se är utmärkt verktyg att söka efter köpes annonser. Aktivt leta hem på flertalet håll ökar chanserna. Lapp på lokala affär, tidning osv. 

4.kulle problemen hopa sig och situationen verkligen inte är hållbar osv. kontakta djurhem. finns flera som kan ta emot råttor, lite beroende på hur långt man kan ta sig och lämna dom. http://ratthjalpen.se/ , http://www.tigerharen.org/ mfl. Men försök lite innan själv att hitta hem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sivsaga
2014-04-25 07:12
0

#9 tack för alternativ!

mullsi
2014-04-25 08:19
1

Mitt hus är öppet om det absolut skulle skita sig med allt annat. Jag bor i sollentuna. Jag har 6 st honor och 2 omplaceringar här hemma i separat bur. De 2 skulle isåfall få gå ihop i min flock.

mullsi
2014-04-25 08:27
0

Har de bitit någon? Har de ovanor? Är de intresserade av nya människor? Har de någon sjukdomshistoria?

Sivsaga
2014-04-25 10:29
0

Siv har bitit mig en gång när hon var "valp" men då var hon inte så tam samt att jag nog skrämde henne när jag skulle plocka ut något ur deras hus och hon råkade vara där inne då. Annars kan hon väldigt hetsigt hugga tag men övergå till att knappt snudda med tänderna om man stoppar in fingret i gallret, hon är väldigt energisk :) Saga är väldigt krafsig och gillar att gräva och har boat i soffan så hon är en gnagare…Siv har däremot aldrig bitit hål i något. De är båda väldigt intresserade av människor och när vi haft gäster har de varit väldigt nyfikna och nosiga på dem. Siv rosslade en del i början men det har försvunnit helt. Nu nyser hon en del men det har också blivit bättre efter att jag slutat städa buren med urinoff. Inget annat som jag lagt märke till.

mullsi
2014-04-25 10:53
0

Ok då vet jag:) Men ett tips, skicka in ansökan till råtthjälpen. Jag är jourhem där. Så jag kan ta emot dem men via råtthjälpen isåfall.

Sivsaga
2014-04-25 11:58
0

Tack det ska jag absolut göra! Jag älskar de små som om de vore hundar och det är smärtsamt att lämna ifrån mig dem så jag vill bara att de ska få det bra!

Sivsaga
2014-04-25 12:19
0

Har skickat in formulär och nu kom klumpen i halsen :(

mullsi
2014-04-25 13:10
2

Jag förstår det:( mitt hus är alltid öppet för besök och liknande, om du addar mig på Facebook så kommer du kunna följa dem i stort sätt varenda dag♡ Jag heter Malin Elfving på Facebook.

mullsi
2014-04-25 13:11
0

På så sätt kan du känna dig trygg med att de är hos mig. För du kan se dem i videos och bilder.

Sivsaga
2014-04-25 13:54
0

Åh vad bra! Addar dig på fejjan med en gång, betyder massor att kunna följa dem även om de inte bor hos mig längre :)