Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 786 ggr
missstrawberrii
0

tumör?

Upptäckte alldeles nyss en liten knöl precis vid könet på min lilla kille. Den är ganska mjuk och sen såg jag också att hans snopp såg lite större/svullen ut. Jämförde med de andra killarna och dom va inte alls lika stora. De konstiga är att knölen är mörk i mitten, syns ganska väl eftersom han är väldigt ljus och rexad. Ska ta honom till veterinären asap men tänkt bara höra om det är någon här som vet vad det kan vara? Och om det är vanligt att tumörer blir mörka sådär? Tacksam för svar!

Zakaraa
0

Det låter som en varböld
Den mörka delen är troligtvis det stället där bölden kom till, kan ha varit ett bett, eller något som pungterat huden och så har det blivit en infammation. Du har inte möjlighet att fota?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

missstrawberrii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 hoppas på det! Här är en bild, hoppas det går att se. Förövrigt har han också börjat fjälla/mjälla som man kan se lite på bilden. Men det kanske är vanligt?

Zakaraa
0

Känns inte som en tumör i alla fall, jag tror på en varböld

ang. mjället kan jag tyvärr inte svara på

missstrawberrii
0

#1 jag blötte ner den lite så ser man det mörka tydligare

[mitzylinnea]
0

Jag är nog 99% säker på att de är en varböld. Min roan kille hade en exakt likadan och jag klämde liiiite på den så sprack den… 🤢

De kom ut GRÖNT (!) var och jag trodde jag skulle spy… Men efteråt tvättade vi med koksalt, de blir ju lixom en "påse" kvar och då så hällde vi in koksalt i den och fixade och de behövdes varken veterinärbesök eller sjukbur. 

(jag vill inte skrämmas med färgen på varet, men de är inget för kräsmagade :S ) 

Sen har jag även haft så på 2 andra råttor men just denna roan kille fick 2 på vardera sida… :P

Zakaraa
0

Är det varböld så ska man inte vara där och klämma då det Kan spricka åt fel håll och varet åker in i kroppen.
Istället låta det vara, oftast blir det som en sårskorpa som sedan spricker upp och varet kommer ut. Blir det så, då får man vara där och klämma ut och rengöra så att hålan är varfri

[mitzylinnea]
0

Men de va inte meningen att klämma… :( ja visste ju inte va de va..

Zakaraa
0

#7 Nej menade inte riktat till dig utan bara så att ingen tror att det är att klämma på allt man ser ungefär :)

[mitzylinnea]
0

Oki :)

missstrawberrii
1

#5 okej vad skönt att höra att chansen är stor att det är  en varböld (kan andas ut lite allafall) men jag gör ett veterinärbesök för att vara på den säkra sidan. 

Tack för svar hörrni :)

Zakaraa
0

#10 Låter som en bra idé :) Behöver den stickas hål på så är det alltid bättre att en vet. gör det :)

Cert
0

Kan även vara att pojken fått in någon bakterie via urinröret och där efter fått en infektion.
Hände min pojk. Antibiotika i sju dagar. Läkte ihop finfint och han lever nu lika lycklig som innan =)

missstrawberrii
0

Phu! Imorse när jag kollade till honom så hade den redan spruckit. Jag rengör nu med koksaltlösning och ser till så att buren är ren och fräsch. Någon som vet om det finns något annat man bör rengöra med som är bättre? (Lägger in en bild på hur den såg ut innan rengöring)

Zakaraa
0

Du får klämma lite så att allt var kommer ut och sedan är det koksaltlösning som gäller. Kläm Underifrån så att allt kommer ut åt rätt håll och sedan om ni har en spruta (utan nål såklart) så spruta in lösning i och låt vara :)
Med tanke på placeringen av bölden skulle jag inte låta pojken gå på spånunderlag då det bör hållas rent tills det är läkt. Minsta lilla skräp kan orsaka mer varbildning så gärna på tidning om du kan :)

missstrawberrii
1

#14 Har försökt klämma men de kommer inte ut så mycket mer, bölden är nu nästan helt borta och det har blivit en sårskorpa kvar, så det blir lite svårare att spruta in eftersom det inte finns någon öppning. Men jag tar en pad och doppar i koksaltlösning som jag lägger mot såret i 5 min ca så det löser upp lite. tidningspapper fixat över dörrmattorna och rena hängmattor. Tusen tack för hjälpen :)

Zakaraa
0

#15 Perfekt :)