Ensamråtta
Jag har en kompis som har en råtta. Hon har haft den i ett halvår ungefär, från att den var bebis. Jag har berättat för henne att man Måste ha minst två råttor, men det struntar hon blankt i för "min råtta har ju sällskap av mig hela tiden". Den sitter dock ensam i buren tidvis, framförallt om nätterna. Vad jag förstår är råttan ute ur buren hela dagarna när hon är hemma, gärna klättrande och mysande på henne.
Jag bor tyvärr inte i samma stad som min kompis längre och kan inte se direkt hur råttan mår, har bara sett foton och små filmsnuttar.
Kan en råtta må bra av att vara ensam och bara ha sällskap av en människa?
Har ni något förslag på hur jag kan övertyga henne att skaffa en råtta till? Det jag sagt hittills faller för döva öron. Eller ska jag låta det hela bero?
(Var inte säker på vart jag skulle placera inlägget, flytta det gärna om det inte ligger rätt)
Det är förbjudet att hålla flockdjur ensamma. Jag vet inte hur du ska övertyga henne, men jag vet att det är förbjudet.
För det första är råttor flockdjur som märtahej skrev. Och skall enligt lag gå minst två och två.
Jo, det är lag på det, men det hjälper ju inte om hon inte lyssnar på att det är så.
Din vän behöver verkligen någon att hålla om, som bara har ögon för henne. Berätta att det är ännu mysigare med fler råttor och att hennes ensamma råtta behöver någon att prata på sitt modersmål med. Bara det. Annars kommer hon att älska sin ägare lika mycket ändå. Om hon skulle ändra sig, har jag nya härliga bebisar i Göteborg, som jag kan bidra med.
#3 Du kan ju prova visa videos på yt, som denna:
http://www.youtube.com/watch?v=cDy3bMRuobE
vilket var videon som jag fastna för och bestämde mig för att skaffa råttor 😃
Är din kompis minderårig? Då kan du ju ringa till hennes föräldrar och förklara situationen.
Om inget annat fungerar så kan du ju informera om att du kommer anmäla (till föräldrarna främst, då de är ansvariga, om hon är myndig till henne). Dock ser jag det endast som sista utvägen då det kan göra det svårt i vänskap + om hon vägrar skaffa en till när de gör en inspektion så kommer råttan förmodligen avlivas…
Föräldrar brukar dock skrämmas med tanken på djurförbud eller att de tar någon av deras andra djur ifrån dem när de väl kollar upp på allt, så skrämseleffekten borde ju få dem att ändra sig om de ej vill 🤪 Som sagt, skulle endast använda detta i absolut sista möjliga alternativet dock, mycket bättre att försöka förklara situationen och varför det är så viktigt.
Videos, bilder, länka till artiklar om ämnet, etc!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
En liten uppdatering i situationen med ensamråttan, om nu någon är intresserad.
Min kompis har nu blivit övertalad att skaffa fler råttor så hennes nuvarande råtta slipper vara ensam. Bland annat har hon läst mycket här på RiF. Ett hot om anmälan behövdes inte, hon tog sitt vuxna förnuft till fånga.
#5 Tack för länken till videon, jag tror den gjorde stor skillnad. 🙂
Och ett tack till alla här på RiF för ett mycket informativt ställe att bläddra runt i för information om råttor och deras behov.
Det känns så skönt att veta att hennes råtta mycket snart får sällskap av 2 små sötnosar.
Tack igen för en fantastiskt sida! 🙂
Det är bra att det skötte sig.
#6 Vad bra att det gick okej! 🥳 Videon är helt underbar, brukar alltid rekommendera den i detta sammanhanget då det visar det så bra 😍
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

#6 yeey! Tack för du bidrog till ännu en liten seger för råttorna. A small step for ratkind, but a huge step för den ensamma råttan utan kompisar, så att säga! :D
#5 Hahaha, jag bestämde också för att skaffa råttor delvis pga den videon ;D
Denna också:
https://www.youtube.com/watch?v=1A07gDVLe14&list=FLmVEoQYENxI3DtwFSalh7KQ&index=9
Hehe, vad roligt att man kan få upp ögonen för råttor genom youtubevideos.
Mitt hjärta blev en geléklump när jag i Malå (finns denna uppfödaren här inne på RiF?) fick en liten råttbäbis i händerna, som somnade. Den stal mitt hjärta. Ingen kunde följa med mig hem den gången.
Strax därefter så fick Gregor med vänner (ja, från zoo)flytta hem till mig. De blev gamla, de dog, och nu efter flera år har jag äntligen nya råttisar här hemma igen
min tjej är ensam men det är för att hennes burkompis gick bort nyligen och hon är så elak så jag vill inte ta in ungdjur hos henne, hon verkar piggare och är otroligt mycket socialare som ensam :) men att köpa en råtta ensam skulle jag inte rekommendera