Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1318 ggr
kirbira
0

ögonvirus...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena omplaceringsråtta på ett år har fått ögonvirus antar jag.. Problemet är bara att hon inte går att hantera.

Hon är inte lika rädd och bitig som förut., men tja hon biter när man kommer för nära.

Jag undrar om det finns något sätt JAG kan hjälpa henne på utan behöva släpa med henne till en veterinär eftersom hon är som hon är.

Det är bara hon som har så, och inga av hennes burkompisar.

(nej inga av ögonen är ihopkletade utan hon blundade när bilden togs, vilket dom flesta råttor gör när dom mummsar i sig honung och banangröt) ^^

zickan
1

Ögonvirus låter lite avigt. Honan har alltså rött runt ögonen. Inte ihopkletade, utan det är bara hon som kisar på bilden när hon äter?
Så ende problem som är just nu är bara rött sekret runt ögonen?
Svårt att kanske märka. Men rosslar hon något, nyser, rött även runt nosen?. Ser inge sår i eller runt ögat?

Jag är inte veterinär. Men det låter som en helt vanlig förkylning. Rätt normalt att man kan åka på när det är väderombyte, drag osv. Det du kan testa är att ge henne te som inte innehåller tein/koffein. All vanlig te är från buske som innehåller tein. Örtte, rött te osv innehåller inte tein om detta nu inte är tillsatt. Dock så brukar det stå på innehålltförteckningen. Lite fel årstid, men har det kommit några blad på hallonbuske i närheten så kan du ta en ca 2-3 blad och sjuda en stor kopp vatten under några minuter. Låt svalna till ljummet och ge i skål eller vattenflaska. Med eller utan honung/vitlök. 

Andra saker man kan testa är kanjang, enchinagard, esperitox eller kollodialt silver i vattenflaska. Kan hjälpa vid mindre förkylningar. 

Finns tyvärr en risk att hon kan bli sämre och då kommer hon nog behöva medicineras. I din situation skulle jag berätta som det var till veterinären. Hon är lättstressad och bits. Fråga om de kan skriva ut medicin som du hämtar utan råtta hos veterinären eller på apoteket. Vissa kan va så pass snälla. Eller en transporbur man kan se in i och ta med henne i den. Kanske det räcker om de bara ser henne att de inte behöver ta upp. 
Virus brukar inte gå att medicinera, de behöver gå över av sig själva. Däremot kan medicinering hjälpa mot annat som råttan kanske åkt på också. Annars är det oftast bakterier man normalt medicinerar. 

Sorry om det är lite virrigt skrivet. Rätt trött just nu. Hoppas det löser sig för den lille.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.