Borris vs tidningspapper
Jag funderar på att kanske byta ut tidningspappret i botten av buren, mot dörrmattor från Ikea (borris?) Har ni någon erfarenhet av dessa mattor? Funkar de bra att tvätta? 😊
Jag har bådeoch i min bur, tidningspapper under borrismattorna, för att det annars blir kisspölar under mattorna för mig
Men mattorna är bra, och dom funkar bra att tvätta, men man kan få borsta av lite päls o matrester osv för att det inte ska bli så mkt skit i tvättmaskinen
har tvättat mina i 60grader, men har hört att andra har tvättat i 90 också
Gillar mattorna för att det blir enkelt o städa, o man slipper köpa nya så ofta, o så äre mjukt för små tassar att gå på, speciellt efter nåra tvättar ^^
Vi använder tidningspapper till våra, har testat med mattor men tycker att de börjar lukta väldigt snabbt
hell is empty. All the demons are here
Tummen upp för mattorna! Billiga och lätta att klippa till.
Jag älskar mattorna. Pga dom så tar städningen minimal tid och kan göras mycket oftare. vilket leder till att själva gallret behöver skrubbas mindre då det mesta istället ofta hinner torkas upp av mattor/fleace osv än dras med upp på gallret. Nu kissar en del ändå på vissa ställen. Men tar bra mycket mindre tid att dra ut ett par mattor, ruska över sophinken, ikea kasse och ut på balkongen. Torka ev av lite och in med nytt. Än skrapa upp strö, få loss ev kiss/bajs från bottnen som är mindre skyddad även om det är ett bra lager strö. Smular sig mer och mer rester som tar längre tid att få upp innan man kan lägga in nytt.
Men i en bur med pissnisse hanar som kissar på hyllplanen där jag med har mattor. Gör att mattorna luktar en del efter 3 dagar dock är det ett par. Men istället går det fort och smidigt att istället byta oftare. Kör även tidningspapper för att många av råttorna gillar det som boa med fleace. Kör mer på vintern, mindre på sommaren. Kissas ned fort och behöver bytas runt varannan dag. Inne i hus pissar mina flickor och där kan det va smart och ev byta en gång dagen med strimmlat papper så amoniak halten inte blir för hög.
Jag tvättar och tumlar mina mattor. De håller i evigheter. Slänger när råttorna tuggar för mycket hål.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Körde med mattor ett tag, luktade mycket illa efter ett kort tag.. Bytte tillbaka nyligen till strö.
Mycket bättre!
Och lite roligt är att jag lät deras toalett stå kvar, med samma material i och allt, och dom går faktiskt på den! Hahah Awesome! Mindre pluttar att städa bort i buren :)