Söndertuggat?
Vet inte heller om det redan finns en sådan här tråd, har iaf inte sett någon under tiden jag har hängt här på RiF.
Frågan är enkelt, vad är det värsta som era råttor har tuggat sönder/modifierat för er?
Själv upptäckte jag för bara någon vecka sedan att mina små "änglar" hade tuggat stora hål på framsidan på min studenttröja. Var inte särskilt glad över det, men det var ändå en ganska ful tröja, så det var ju inte jordens undergång.
Förra vintern hade jag slängt min dunjacka på golvet för att jag var trött och inte orkade bry mig just då. När jag vaknade nästa morgon var hela buren och större delen av rummet täckt med dun! Mycket uppskattat…
För några år sedan, när jag hade mina första råttor, rymde en av råttorna och drog in en ask med små hjärtformade geleljus, som jag hade fått i julklapp av min bästa kompis, i buren. Där glufsade dom glatt i sig alltihop och allt som fanns kvar när jag kom på dom var en söndertuggad ask och några små gelebitar… Dom var väldigt billiga just då! XD
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
hmm, knapparna på min gamecubes kontroller ( weeee… )
och det som var värst för mig, min favorit Alice Cooper tröja :c
mina två första råttor hade en trevlig tripp genom huset och terroriserade båda badrummen genom att bita sönder varenda pappersrulle och sprida papper överallt :P
Sen tuggade dom sönder en tröja jag hade.. en av mina favoriter. Sen har dom snott strumpor jag haft på golvet och gjort ett sött litet bo av. min mössa har även blivit offer för deras tänder :(
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Favorittröjor verkar vara en favorit >_< Mina har tuggat sönder en av mina, och sen den enda kjol jag använder typ… Men de låg i en klädhög som de ville mysa i.
Annars är det väl ett par sladdar som rykt, men bara sånna som är lätt att köpa nya iaf :P
Hehe, ska mina hädangångna råttor bräcka era? :P För att nämna några saker de har gnagt sönder..
Oräkneliga klädesplagg - det värsta var när jag hade glömt garderobsdörren en aning öppen och de gjorde sig ett gosigt bo därinne, vilket jag upptäckte ett par timmar senare. Och favoritkläder åker förstås alltid först. Får de inte tag i dem utanför buren så lyckas de alltid sträcka ut de där giriga små armarna genom gallret och slita åt sig en snibb av ett par favoritbyxor eller -tröja. Två minuter senare har man en nätbyxa/-tröja. :S
Otaliga sängkläder
Sladdar, helst till cd-spelaren såklart
Golvlister, alltid mumma för ett par råttänder..
Väggar - en stor fördjupning ända in i betongen - min mamma var INTE nöjd.
Tapeter, förstås. En favorit.
Ett täcke
Böcker - då var inte JAG nöjd)
Pennor och sudd
och så vidare.
Det värsta var väl när de tuggade sönder hela min säng. De lyckades hitta på ett sätt att hoppa upp på ramen undertill och gnaga sig in i sängen, så de sprang runt bland fjädrarna därinne och demolerade den vidare inifrån. Då tog jag bort benen och ställde sängen direkt på golvet. Nej, då gnagde de sig bara enkelt in genom tyget. Det slutade med att sängen åkte ut och jag fick sova på en tältsäng resten av tiden jag bodde hemma hos mamma.
Gissa vem som har stenkoll på sina råttor numer? Jag lämnar dem inte ur sikte en sekund. Har dåliga erfarenheter av det nämligen. ;)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#4 Är det säkert att det var råttor du hade och inte förklädda små demolerarmonster? :p
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag fick ett hål stort som en fotboll i mina nya gardiner.. de hade lyckats att slita in halva gardinen i buren. Sen finns det ganska många grajer.. en sak till är mitt bälte jag har när jag tränar.. så jag får gå runt med ett helt fnasigt bälte tills nästa gradering. Bältet är som ett vanligt rep fast knutet på ett speciellt sätt så med var mimsigt för små råtttänder.
Hade en skitfin blus en gång i tiden. Var dum och hängde den intill råttburen. Resultatet behöver jag väl inte nämna…
Och så en cernithamster jag köpt, one of a kind typ och sjukt söt. Allt som var kvar av den var en halv morot :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Lamina:
Ja, det kan man fråga sig. Jag hade dem ute flera timmar om dagen, men snacka om otacksamma små kräk. :) Minsta chans de fick.. *skakar på huvudet*
De jag har nu är betydligt lugnare, tack och lov. Ändå har de lyckats gnaga hål på både gardiner och kläder som de har lyckats få tag på genom burgallret. Och fort går det!
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
haha, fast jag ser det bara som mitt fel för att jag inte håller koll på dem och är för lat för att byta om till "tåliga kläder"/kläder de får bita på…och inte kan låta bli att ha dem med mig i sängen fast jag har nya sängkläder xD
Men här är lite specifika saker;
Soffan
Sängkläder
Kuddar
Duntäcke
Klänning (den fick bli en Halloweenkostym sen haha)
Luvtröja (fan, saknar den!)
Filtar
Tofflor
Kokbok
:D
Haha då är jag iaf inte ensam om att ha gnagiga råttor, dock har dom lugnat ner sig. Dom har tuggat sönder fööör mkt saker känns de som
Soffkuddar
Soffan
X antal sladdar
Mina badankor
mina kläder
Mat kassar (snor även maten om dom kan)
Ljus
Filtar
tapeter (dom drar verkligen loss tapeterna nästan som när man ska renovera)
Möbel ben/tassar
Blommor
Pennor/sudd
Och övriga små saker man lämnar på skrivbordet.
Men man kan ju bara inte bli arg på dom. Dom är så underbart söta =) <3

Min finaste 7000,- soffa från Nordik. :S Det är nog den gång jag varit närmast att strypa Saphira faktiskt. Jäklar vad arg jag blev.
Men annars, ALLT! Noja måste "smaka" på allt tydligen. Gnag, gnag, gnag hör man och så får man skrika "Neeeej!". Inte ens lönt att se vad det är hon gnager på.
Kläder har de inte förstört så mycket för jag har speciella råttkläder. DE är dock söndertuggade. :)
Och som någon nämnde: tapeter! :S Noja är på tapeterna nu igen. Jag blir tokig! Än så länge är det inte mycket, men om hon fortsätter sådär kan det bli dyrt när jag flyttar. Morr…
Edit: Ja just det, och de gnagde ju sig in i min säng också! Saphira vägrade komma ut och fick tippa upp sängen på kortsidan och "skaka" ut henne. Så var jag inte särdeles glad. Numera är sovrummet "out of bounds".
mina råttor är banlyst från vardagsrummet… min soffa var väldigt poppulär att tugga på… under soffan och in i stommen… å inte kommer man åt dom heller… så jag satt nät under hela soffan utifall dom rymmer och hittar soffan.
Man mitt köksbord å stolar ät roligt å tugga på tycker dom… speciellt stolarna…
Jag la ut lite saker dom medvetet får tugga på… funkar för vissa, andra inte. Antar att man får stå ut med sånt om man ska ha råtta… bara att råttsäkra lghten:)
Är det någon som testat "Fyspray" för hund och katt på råttor… de sägs smaka å lukta illa för djuren… tänkte de kanske funkar att spraya på möbler eller väggar å lister och råttan låter bli att gnaga.
Är nog rätt mycket som varit lite bittert att de tuggat sönder. Men var inte så kul när 4 jourråttor tuggade sönder ärmen på min nya gore-tex jacka köpt för 5000.
Inte heller kul nu under senaste 2 månaderna när 2 ferret tower burar tuggats sönder och under tiden de varit på rymmen, har de tuggat sönder alla sladdar till alla 6 högtalare och sub på min hemmabio jag köpte i början på året.
Gp råttan bäddade tvättmaskinen med nya jeansen, tyckte att dom var obekväma och kapade rakt över vid ena knäet. Samma med flera kläder.
Härrom dagen skulle jag sätta på mig en favvo tröja. För att ta den rakt ur trådlådan i garderoben och finner flertalet hål. Inte heller så skoj.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#13… en dyr historia låter de som… är tvn utan ljud nu då??
Jo det var en dyr historia tyvärr :-/.. Fast värsta biten är att hela söndertuggandet av buren ledde till tjuvparningskullen stjärnorna som föddes hos terato.
Prylar kan man alltid köpa nya. Nu gick det bra för honan trots ung ålder. Men kunde ha gått illa.
Tvn apparater har alltid inbygda högtalare ;). Men kan inte spela upp ljud från datorn eller tvn i de tillköpa högtalarna. Vilket är drygt i sig för ljudet från en bärbar dator låter bajs :-P
Som tur var har man inte tummen mitt i handen och uppväxt med en pappa som är elektriker så jag kan laga sladdarna. Men det tar lite tid.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jaha… var de därifrån honan kom… ja jag ska åka å hälsa på den kullen hos Terato på Lördag…:) Ja de verkar då som allt gått bra, även om ungarna var lite underviktiga.
Bra där att du inte har tummen mitt i handen, alltid lika användbart å ha en fungerande tumme;) Synd bara på kostnaderna, de hade kunnat gå till annat roligt.
Haha, min flickor låter som riktiga änglar om man jämför ;O De har varit på en tapetbit vid sängen nångång som "hängde ut" eller vad man ska säga redan innan vi köpte våra första råttor.
Och en gång ett linne jag precis hade köpt, dock bara ett sånt där standardlinne från Gina Tricot som kostar typ 100 spänn så inte så farligt dock xD Har även hittat lite småhål i sängkläderna då de oftast får vara i sängen och busa när dom är ute.
Har fått lite uppfattningen om mina att dom gnager bara på det dom tycker är deras. Sen om det redan finns i buren eller om de på något vis lyckas få in det i buren spelar ingen roll, då är det deras. Haha :) Hittade dock en plastpåse inne i en bur som står på golvet och det är fortfarande ett mysterium hur den kom dit… :S
Kan ju tillägga att jag inte låter mina råttor vara på golvet längre, har alldeles för många skrymslen dom kan krypa in i utan att man kan få ut dom - bara exemplet Mimi under städskåpet, hon hade hittat ett kryphål och bosatte sig där inne i 1½ dygn och luktade sopor när hon kom ut… så kanske därför jag inte har fått så mycket söndertuggat ;D
you can't face the problem, if the problem is your face……
Min underbara och lugna ledarhona är tyvärr en marodör när det gäller att gnaga hål i allt möjligt: klänning, munkjackor, filt, kudde, handsfree, tröjor mm
Ja, dom kan dom små liven..
Men bland annat så har dom knaprat på köksbordet, dukar, bithål i soffklädseln (soffan var ny) många gardiner och tapet som vart för nära buren och slukats, böcker, sladdar, morgonrock, och en hel del kläder…
Det jag kommer och tänka på nu, men finns nog mycket mer ;)
Katoz
Hmm.. Mina grabbar hade en förkärlek för lipsyl och framför allt försvarets hudsalva. Som tur är inget dyrt, men ändå lite irriterande att de lyckas hitta de heeeela tiden :P
Sedan har det blivit en del personliga märken på jeansen, tröjor, ljus, i fruktskålen och det har tuggats sönder två madrasser, lite tidningar/böcker etc etc
Det finns helt säkert prylar som jag bara inte kan komma på nu :P Men det får man ju ta när de får springa fritt i flera timmar :-)
Som tur är har de aldrig visat intresse för sladdar och så, vilket är en stooor lättnad!

Med tanke på några av exemplen som folk i tråden nämner så känner jag mig lyckligt lottad. Den flock jag har nu är inte så farligt bitiga, ibland är de inne i garderoben och röjer, har hittat ett par mysbyxor helt förstörda (har inte vågat kolla igenom garderoben ordentligt för att jag är rädd att hitta trasiga favvoplagg). De värsta dom bitit sönder är nog en 15*20 cm stor fläck på väggen där de dragit bort färg/tapet, ser horribelt ut.
Min förra flock var värre, där tuggades det regelbundet på allt som var av tyg, framförallt mina påslakan och örngott, finns knappt något helt kvar :/ Sudd, en liten plastfigur, hörlurssladdar, fjärrkontrollknappar, soffkuddar (ja, mina föräldrar är överlyckliga över mitt husdjursval….).
Det absolut konstigaste de har ätit är en minitub med loppmedel, hittade en helt söndertuggad och tom tub, som tur var visade ingen några tecken på att bli dålig av det. förstår dock inte varför de varit på den, borde ju smaka fruktansvärt illa…
Som #20 mina honor är helt galna i lipsyl och olika salvor med. Och dom för alltid tag på de med och springer iväg så dom kan tugga sönder de ifred. Har många Lipsyl som saknar kork..
#13 HAHA vet hur de känns, en vecka gammal biosystem INGA kablar hela. Lagom skoj faktiskt.
Tror inte dom gnagit sönder nå speciellt faktiskt *tänkersådetknakar*
Men min kanin roade sig med att käka upp en mobilladdare medans jag var till en kompis, hittade honom på vardagsrumsgolvet utsträckt ch belåten över sin lunch, Men det är också ända sladden han käkat upp ^^
Upptäckte igår att någon gjort ett litet hål i min självuppblåsande Intexmadrass… som jag tänkt att jag skulle bära ner i källaren, vilket jag naturligt vis glömt. Har försökt laga, men har inte hunnit kolla om den håller tätt än…
Inte lycklig >_< Den var ju inte superduper-dyr, men den är bara använd 1 gång.
Gud jag har ju glömt att dom skäkat mina tapeter på båda väggarna som står runt deras bur. så galet stora fläckar -.- Nu har dom börjat gnaga på min fönsterbräda fast att dom har grenar och sånt att äta.
En av mina förra råttor kröp bakom elementet som bebis och hade sönder det. ett mirakel att han inte dog ju..
Min madrass till sängen är det rätt stora hål i också.. och på massa sängkläder + själva täcket och kuddarna så att all bommul låg överallt… -.-
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Minns att råttor jag hade när jag var yngre gav sig på mammas spetsgardiner, det var inte så poppis… xD
Nu brukar jag donera kuddar, filtar och sånt som de ändå varit på…och det är sjukt roligt att se på när en av honorna har nippran på att "tömma saker". Hus ska tömmas på tidningspapper, och kuddar på vadd, och hon buffar och bär och puttar xD
Ojj… man är nog lyckligt lottad
Mina har aldrig bitit sönder någonting. De biter inte ens sönder sakerna i buren.
#27 De är nog speciella råttor du har du haha :P
Kan ju säga att jag hittade nyss en liten olydig tös som tuggat sönder min ena kudde på soffan och dragit lite vadd.

det värsta jag varit med om var när de på ngt jävla väsen fick tag på min absoluta älsklingströja och bäddade med, dagen efter så hade deäven fått tag på min hatt, som varit mitt "kännetecken" i flera år
men även hörnen på min brudkista är uppätna, liksom ett antal hörlurar & mobilladdare :P
You can't spell Bitchy without Itchy
En tröja för 600 kr.
Dom bet också sönder sladdarna på mina högtalare :/
Mina råttor biter inte heller på så mycket, o dom verkar inte alls tycka om att bita på mjuka saker, förutom sånt som sticker in i buren, för det kan man bädda med!
Brukar oftast va på filtarna jag hängt upp för att de ska va varmt, men det är ju deras, så det gör inget, men en dag hade dom fått tag på min favvotröja med Sabaton på, då var jag inte glad, o inte stackars mamma som fick betala heller (hon som råkat lägga den för nära buren efter att hon tvättat den), o en annan gång hade pojkvännen lagt sin kofta för nära, så ärmen blev söndertuggad.
Annars har dom inte tuggat sönder nånting, inte ens inredningen i buren, o då har jag ändp haft myspuffar, filtbitar och liknande däri
Möjligtvis lite på borrismattorna, men de är så lite så det räknas inte när det är råttor! (;
Nu ska vi se här….
Alla thumbsticks/joysticks till mina 360-kontrollers…
Ett oräkneligt antal kläder:p
En sladd till ett par hörlurar som man inte kan byta ut…
Internetkabeln 😭
En till joystick:3
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Vilken rolig tråd!
Mina råttisar har aldrig bitit sönder några saker för mig, inte ens kläder. *Peppar peppar ta i trä*
Where you invest your love
you invest your life
Mina brukar vara väldigt duktiga på att inte gnaga på saker som inte är menade att bli gnagda på, men ibland händer de att de får något fnatt. Det värsta de satt tänderna i hittills är min äkta one-piece. Den tänkte min nyinflyttade lilla bebis att han skulle rakt igenom. Ett stort fint hål på vänster överärm och en inte allt för glad matte blev resultatet 😕
hehe, när vi var hemma hos mina föräldrar på besök så lyckades de små kräken dra in en gardin och gnaga av hela nedre delen. Jag klippte av så det såg någorlunda rakt ur men den var ju minst 2 dm kortare än den andra!! Mamma märkte det givetvis….
Sen har de även gjort ett fint bo av en hel bunt med räkningar och löneutdrag mm, det var lagom kul att pussla ihop det pappersmjölet….
Sen är det lite lister runt buren, båda dörrarna in till råttrummet när de inte vill vara ute längre (otacksamma kräk!), lite böcker, några sladdar (min datasladd är svart och vitrantig från alla tejpbitar), en jätte fin väggbonad som vi har bakom soffan, den är helt förstörd och används numera som matförvaring till en av de små monsterna…. 😡
osv.osv….
* Xboxen vi nyss köpt * Sladdarna till nya ljudsystemet * Sladdarna till det andra nya då det första bara var att kasta ljudsystemet * Kuddarna till soffan vi just då hade köpt * Några tangenter till bärbara datorn * mina (nu fd) fina blommor De är väl de värsta i alla fall. Nu när jag själv ser listan så märker jag att de verkar gilla nya saker i alla fall :D Det blir svårare och svårare att berätta fördelen med råttor
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
HAHA oj oj oj!
Mina är ÄNGLAR jämfört med era haha!
Jag har blivit av med kanten på min gardin (som jag än har hängandes uppe, you'll never know if they trie again o_o
Sen så har jag *rättelse* menar ju HADE en jätte snygg playboy handduk hängandes på väggen, hahah Vilken handduk? Den ligger ju halvvägs inne i buren uppdelad i småbitar :)
För jag var ju så smart och ställde buren bredvid..
Men de har ju såååå små tassar så dom når ju inte ;)
Haha tycker så synd om er! Våra är änglar och biter inte på saker, fast idag tyckte dem att min pojkväns tapet såg lite smaskig ut men räckte med att säga neeej så slutade de :)
hell is empty. All the demons are here
Kan ju tillägga att detta är verket av två råttor av 23 råttor sen första "olyckan" varav en är i liv än. Dom andra har aldrig haft sönder nåt så de oddsen tycker jag ändå är helt okej (mannen tycker annat dock)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
En av mina började bita sönder vaxduken i ena hörnet som jag har häftat fast på en stor "träbit" vilket gjorde att han trodde att man fick bita i alla hörn och tapeter.. Satte en dyna bakom hyllan där han börjat bita och nu är den halvt färdiganvänd, haha! Sen har dom bitit på filtar jag har lagt över buren för värmen, men det gör ju inget. :)
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
mina 2st råttor tuggade sönder min ena väska och en internetsladd. var rätt arg över väskan men kan ju gärna inte slå dom eller nått större tittade argt på dom bara en stund och jag kan inte lämna snus på databordet för den tar dom o biter i o då får man va snabb sen lite soffa sovrumsvägg m.m men älskar dom ändå
mina 2st råttor tuggade sönder min ena väska och en internetsladd. var rätt arg över väskan men kan ju gärna inte slå dom eller nått större tittade argt på dom bara en stund
Och min ena bet precis av elkabeln till en ljusslinga som jag kämpat med för att få till ett hjärta. Nu är det mörkt här och bamse är billig…
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
gammal tråd men asså åh, måste dela med mig haha! mitt favoritgosedjur blev mördat förra veckan när han ramla ur sängen när jag sov. tjejerna hade party o dom va ganska billiga när jag såg deras "verk" (idag är dom dyra o förlåtna 😉)
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Mina egna råttor har väl egentligen inte förstört ngt särskilt. *tänker så det knakar* Nån hängmatta har väl blivit lite tuggad på, ett gnagmärke på dammsugaren och ett på en klosax och en tång men det är ju inget som vare sig påverkar funktionen eller stör då det knappt syns..
Däremot var det ngt klantarsle som hängt min favvotröja precis mot en råttbur på jobbet.. Blixtlåset blev saboterat, orka byta ut det..
Ah kom just på.. Krukväxterna är det värsta som saboterats, har bara nån enstaka kvar i köksfönstret, de andra har fått byta rum..
När Falgu hade ungar för snart ett år sedan så lyckades hon få tag i min älskade The Ark-hoodie som jag hade haft under största delen av avskedsturnén. Hon gjorde ett stort hål mitt fram. De går inte att köpa längre.
If you fight love, you're always a loser
#46 Nämen gaah, vad hemskt! Jag hade blivit himla ledsen om det hade hänt mig med något som är så pass speciellt. 😕
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Jag kan säga såhär. Jag är en flitig kund hos jotex