Desert
Här kan vi diskutera dess vara eller icke vara. Kan fota en ch, cr och desert bredvid varandra men inte ikväll. Amber däremot har jag ingen och vet ingen jag kan trolla fram. Kommer med mer info snart så fort jag uppdaterat min hemsida.
Det ska bli jättespännande att se! :)

Ja, vad kul! Linboll (Anna) har ju en amber, hon kanske kan ställa upp med en pälsbild på honom?
Älskar mina stora små vänner..

Annars kan jag nog fixa det
Mia//
Genotyp?
Tass. (Vet man kan klicka på bokmärk, men ibland vill jag inte spionera osynligt.
)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
sätter också ett tassavtryck här c:
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
Hum ja jag kan ju berätta vad vi har hittills?
Första kullen "kända" deserts föddes alltså hos Shannaras [Shannaras maffia-kull]. Den ena föräldern var svart, den andra en agouti untypical. Tre ungar varav två var av denna färg en hona (som är kvar hos Shannaras – Scarface) och en hane (som bor hos mig – Pippin). De reggades som champagne men det visade sig ganska snart att de verkligen INTE var champagne. Jag tog nämligen med Pippin (hanen) på utställning och blev först lite utskrattad över att jag försökte ställa honom som champagne… men sedan övergick det i ett förundrat "men… vad ÄR han för något?"
Vi försökte göra fler genom en parning av den ursprungliga (ag ut) mamman och den ursprungliga (svarta) pappans kullbror (då den första pappan inte längre fanns tillgänglig). I den kullen [Shannaras Varg-kull] fick vi tre till (som bor hos oss, två honor och en hane), men de utvecklades till att bli en mycket ljusare variant som vi i dagläget kallar "beach" (vi vet inte om det är en sidovariant eller om det verkligen bara är en väldigt ljus desert – de ser exakt likadana ut förutom att en är mycket ljusare än den andra).
Vi har fått höra många teorier utav de som sett färgen IRL (och av de som bara sett den på bild). Folk säger rödögd coffee, tickad/otickad (det har varit stor debatt om detta haha), folk pratar om cream och mink och choklad och blått osv osv. Vi har fått höra teorier om att det är en rödögd curry, en rödögd mink osv.
Själva är vi inte så duktiga på färger att vi sitter och gissar. Vi avlar helt enkelt och ser vad det blir haha. (vi har en hel del hjälp av folk som är klart kunnigare än vi dock (: vi har fått hjälp av massor av fantastiska människor)
Vi tog en kull på Scarface (honan från Shannaras Maffia-kull (den första kullen)) med Legolas (mink). De delar pappa men är fullkomligt obesläktade i övrigt (Legolas mamma är import osv). Där fick vi "Sagan om de Bannlysta" – en hel hög med små deserts samt svart och mink. Vi har kvar tre honor och en hane ur den kullen själva (alla desert, dock aningen ljusare än de ur Shannaras Maffia-kull än så länge, men de verkar mörkna mer med åldern) och har ett par hanar lätt tillgängliga för avel senare om det skulle behövas. (:
Om det var den gemensamma fadern som framkallade dessa små eller något annat är vi inte 100% säkra på ännu (; Vi vill aldrig säga något säkert förrän vi utforskat möjligheterna haha
Nästa kull var på Luna ifrån Shannaras Varg-kull med en svart hane. Hon gav oss Stray!-kullen som var mink, svart och choklad. Så där fick vi alla fall veta att desert förmodligen inte är dominant ;D
Så just nu har vi ju en kull efter Yla (Lunas syster) med också en svart hane (hur svårt som helst att hitta svarta hanar som inte bär på tusen konstiga färger som man inte vill få in i röran *suck*). Där fick vi en mink, en pearl och en massa svartbruna och brunsvarta (som vi kallar svart och choklad *ler lite*)
Sedan har vi Balder. Som är helt obesläktad men ser ut som samma färg. Han är ett mysterium för nu ;)
Errr det är så långt vi kommit hittills i väldigt korta drag. (jag är jättekass på att förklara och det är Hallonblad som är duktig på genetik och sånt mellan oss två haha)
#7 Frågor
- Desert ser inte tickad ut, är den tickad?
- Varför tyckte inte Standarddomaren att Desert var Champagne?
Testparning mellan Desert och Mink gav Desert, Black och Mink. Då är det INTE en rödögd Mink, aammpp. Bra att ha svar på det. Men eftersom det blev Mink i den kullen så kan det ju vara så att det är aaMmxxpp. x står för det jag inte vet än… hihi
3. Vad ska ni testpara med nästa gång?
4. Finns mockmink i era linjer?
1. Nej, desert är inte en tickad variant, men ser enligt många tickad ut. Vi har dock inte fått några som helst tickade bebbar i någon kull överhuvudtaget än så länge, så vi kan med stor säkerhet säga att de inte är tickade, utseendet till trots. Själv tycker jag en desert mer eller mindre ser… tippad ut. Allra yttersta spetsen på hårstrået är mörkare än resten.
2. Tja, jag var inte närvarande så jag vet inte med säkerhet exakt vad som sades just på den där första utställningen (Tierputställningen 2011), men det räcker med en blick på en desert för att kunna fastställa att de inte är champagne.
En desert är mörkare och varmare än en champagne. Den lite ljusare varianten ("beach" som vi för tillfället kallar dem) har dessutom orangea ögon. De finska domarna på Stora Pet försökte få desert till något cream-ish, men de var inte riktigt rätt för det heller.
Att de inte är rödögda minkar har vi vetat ända sedan Sagan om de Bannlysta i maj. ;) Det var återigen finnarna som gissade på det (bland annat). Men vi spånar tappert vidare. Förslag är alltid välkomna, det är så lätt att köra fast i samma spår om man inte får lite inblick utifrån då och då.
3. Nästa parning blir mellan Pippin (Shannaras maffiakull) och Orient (Ladugårdens piparekull). Vi tror på ytterligare en kull med svarta bebbar (borde inte dyka upp någon desert… om det gör det kommer jag bli mycket förvirrad. Finns en liten chans till champagne, dock ;)) och förhoppningen är att vi ska kunna para in igen nästa generation och få fram fler desertar. Jag skulle jättegärna provat para Du är för dålig för att kasta sten med en hona ur den blivande kullen, men vågar nog inte pga av den höga inavelsprocenten… *suck*
4. Nej, ingen mock mink. Men nästan allting annat. *headdesk*
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Kom ni fram till nått mer om desert på vad det var och jämnförelsebilder?
Kikat runt lite på nån annan beige variant med mörkare ögon. Såg några bilder på apricot med mock istället för mink som verkar va en A*momo pp. Rätt lik den på bilden. Men även en Creme med mock istället för mink gör att ögonen bleks ytterligare än vad den gör med vanlig mink och rätt lik de ni har på bild.
Mock är ju svårt att skilja från mink och de är inte skilda åt i sv. Allt skrivs ju egentligen som mink. Om det kan va en möjlighet ändå. Då det ligger creme bakom som en del mink bärare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.