Är detta foder bra?
Hej alla glada råttälskare!
Från att ha varit kaninägare i 13 år (och uppfödare i 4) ska jag nu gå över till att ha råttor (till sällskap). Jag ser mig själv som väldigt duktig på kaniner, men nu blir det en utmaning att lära mig om råttors behov. Jag har läst på väldigt mycket och fortsätter läsa har på RiF och andra bra hemsidor, och det dröjer nog minst några veckor innan jag får hem några blivande familjemedlemmar - så jag har lite tid att lära.
Enligt min erfarenhet var det bästa kanin-fodret "Science Selective Rabbit" då det innehåll nästan perfekt procentantal av protein/fetter mm. som kaniner behöver.
Nu undrar jag om ni kunniga råttägare och uppfödare har någon aning om motsvarigheten för råttor "Science Selective Rat" uppnår kraven för råttors grundläggande behov (förutom färskmaten)?
Som sagt så lär jag mig fortfarande (man lär så länge man lever), och om inte detta foder är att rekommendera tar jag gärna emot tips på annan pellets som är bra. :)
Tackar på förhand!
oops
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av de två foder du länkar. Däremot ger jag mina Marsvin Selectives marsvinsmat och det är ett va de bästa marsvinsfodren har jag fått det berättat för mig på Marsvin iFokus :P Men vet som sagt inte hur bra Råttmaten är.
Jag rekommenderar Om man har möjlighet att köpa hem en 15kg säck att köpa Detta foder.
Jag och minst 3 andra uppfödare ger detta foder, i alla fall jag blandar även ut det med osötad müsli (de 4 sädesslagen) och mina råttor Älskar det, håller fin form (börjar få ordning på mina tjockisar nu även efter att jag bytte foder :P) och får energi för att utföra sina aktiviterar.
Jag är jätteglad att jag fick tipset om fodret och nu kör jag helhjärtat på det! :)
*tillägg kl.23:27*
Tittar på Selectives innehållsförteckning och skriver ner mina tankar kring det som dyker upp direkt;
"Vete, sojarester, korn, havre, sojaolja, torkade äpplen (2.5%), svart vinbär, vetekli, kalciumkarbonat, salt."
Jag vet inte om Sojaprodukter är så bra för råttor, jag har något vagt i bakhuvudet att det är något man undviker.
Sedan finns det ingen mening med att det finns frukt och bär i då det med största sannolikhet innehåller tillsatt socker (som de flesta frukter och bär för när man kan köpa det torkat) Nu innehåller ju fodret jag rekommenderar även en fruktdel men den är en så otroligt liten del i hela fodret.
Och att det innehåller tillsatt salt tycker jag låter lite onödigt.
Det är lite reflektioner jag fick av det fodret men jag har som sagt ingen erfarenhet av det :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#2 om både kaninmaten och marsvinsmaten från Selective är bäst kanske det ger en liten hint att råttfodret också är bra (inte för att det är garanterat men jag har då aldrig hört något dåligt alls om märket - förutom att det är dyrt om man har många djur). :)
Tyvärr blir det svårt för mig att köpa hem 15 kg - alldeles för lite plats i lägenheten, och med två/tre råttor kanske det blir risk för kryp innan det är slut om jag nu hade haft plats..?
#3 Jo jag tänker faktiskt lite så också, två foder är varmt rekommenderade men samtidigt kollar jag på innehållet (vet inte om du såg min tillägg ovan) och blir lite fundersam.
Haha jodå det är ju tyvärr dyrt, har 4 grisar som äter fodret utöver deras hö. Går åt en del för de 4 :P
Ja tyvärr är ju det den enorma nackdelen med att det säljs i en så stor säck. Det Finns mindre storlek (kan ha varit lösvikt också) men då blir det dyrare. Det du skulle kunna kolla dock är ifall din djurbutik kan ta hem det och sälja i lösvikt :)
De flesta djuraffärer köper Bello-fodret och säljer i lösvikt så kanske de kan ta hem "gnagarblandning Miko Lyx" också! :)
Jag förvarade mitt foder i frysen när jag beställde först :) Men bor man i lägenhet kan jag tänka mig att det bara finns ett litet frysfack så även där blir det svårt!
#4 Hann inte se innan jag skickade kommentaren, men jag tycker helt klart du har en poäng med det du säger. Det är så svårt att veta när man inte har "koll" på vad som är bra - så det är uppskattat att du tar dig tid och tittar på det :)
#5 Hoppas någon annan kanske har erfarenhet av allt så vi båda kanske kan få svar hur vida det är ok eller inte :)
Jag har tyvärr inte använt det foder du pratar om men hur som helst skulle jag rekommendera att inte enbart använda det som Torrfoder, utan kanske lägga till något mer. Ett supertips är Axa grynblandning som innehåller de fyra sädelsslagen. Finns på vanliga mataffärer, men sen kan du ju blanda i detta om du vill, tror inte det är nått som är farligt precis :)
Men detta är ju inte ett komplett foder för råttor trots att det står så på förpackningen. Det innehåller kanske de viktigaste grejerna men jag anser personligen att råttor behöver animalsikt protein och inte enbart vegetabiliskt sådant, och även färskt grönt men det kan man ju få från färskfodret :)