Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1854 ggr
märtahej
0

Ramlade 1 meter!

Ena råttisarna ramlade precis. Han var uppe på buren som är ca 1 meter hög. Han får egentligen inte vara där uppe, men jag såg inte att han klättrade upp. Han tappade balansen och föll. Han vände sig i fallet, som en katt, och landade på alla fyra. Jag blev jätterädd och nu har jagkänt igenom honom efter skador. Han verkar inte ha ont någon stans. Under buren har jag en jättefluffig matta som han landade på. Jag blev jätterädd och är orolig. Hoppas jag inte hittar några skador :(

Cazzandrahh
0

Stackars Råtta! Hoppas det gick bra 🥵

nniikaa
0

Hänt mina ett ett fåtal gånger, de envisas med  att smita upp på toppen. buren är 160. :/
De verkar inte ha tagit någon skada vad jag vet men kan ju inte vara bra

Apootie
0

En meter tycker jag personligen inte är ett så långt fall, särskilt med tanke på att råttan landade på fötterna och på en mjuk matta. Men du bör hålla lite koll på tåtten ändå såklart.

Elisabeta
0

Det är lugnt! mina råttor hoppar och ramlar som det behagar dem, ibland tycker jag att de gör det med vilja. Så lätt skadar de sig inte, men jag vet hur det känns i början. Första gången för mig var när min råtta ramlade från min axel, 1,50m och landade på plastgolv. Blodet isade i både råttan och mig-av räddsla. Det du kan se upp med är asfalt eller sten, där kan de skada sig.

EmelieSaraViola
0

Mina ramlar hela tiden! Dem försöker hoppa upp på hyllor och ramlar från mer än 1 m ibland, dem verkar klara fallen bra! :)

Mli.H
1

Råttor är extremt tåliga när det gäller att falla från höga höjder. Det är så dom klarat sig så bra i städer. 

Man ska förstås alltid se upp och se till att dom inte kan klättra upp på allt för höga saker eller se till att det finns en matta under men dom brukar klara sig bra! :)

Lamina
0

Min råtta föll en hel våning en gång, hon klarade sig oskadd. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

pellepojken
1

Allt är relativt !  En råtta som är lite överviktig kan skada sig illa (invärtes) vid ett fall på hårt underlag.

Fridborg
2

Haha, hade en råtta som älskade att klättra upp på gardinstången och somna där uppe. Ibland ramlade hon ner och fick aldrig några skador. Hon var i och för sig väldigt frisk och trimmad (kallade henne ibland för Sporty spice, haha). 

Jag tror inte det är någon fara. Vet att hjärtat sitter i halsgropen när det händer, men ofta klarar de sig fint. Skulle de stuka något så läker de väldigt snabbt. däremot har #8 rätt, de kan ju få inre skador och det är det man mest måste oroa sig över, är bara att kolla till lite extra ibland om man är orolig efter ett fall men största delen av tiden går det som sagt bra :)