Rattuppfödare.se
Nån här som sitter bakom http://rattuppfodare.se/index.html ?
Fått lite frågor på facebook från andra på vem som kan ha denna sidan. Dels att det är massa folk som inte ens haft råttor på länge som lagt ned, men ändå har nya lagts in. Så det känns som nån iaf är relativt aktiv på sidan men inte direkt koll/eller uppdaterar den.
Har de som fått sina uppgifter publicerade där, har de kontaktats innan och frågats om det är okej?. Tänker mest på telefon nummer.
Mycket av informationen är gammal. Flera som står med har bytt inriktning som hemsida/mail.
Jag hade föredragit att man frågade mig först eller bara länkade till min hemsida. Den som gav mig länken reagerade mest på telnr hade lagts ut utan att man kontaktat uppfödaren innan & frågat om det är okej, och att mestadels all information är stulen från rif. Vilket inte alls känns okej utan att kolla med de som jobbar på denna sidan som personen den informationen handlar om. Blir nästan tal om brott mot copyright lagen när det ändå är så mycket som kopierats rakt av.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Har du provat att mejla till dem?
(din länk fungerade btw inte, man får ta bort "index…"-delen för att den ska fungera)
Håller med jag tycker Inte om att de kopierat och lagt ut kontaktuppgifter. Jag har inte heller fått frågan om jag vill finnas med där.
*edit*
Såg precis på min mejl att någon Melissa mejlat en hel hög med personer (alla som ligger på hemsidan gissar jag) om sidan. Jag mejlade tillbaka. Delvis så är det stöld av text samt att de inte har tillstånd att dela vidare privata uppgifter.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Fanns lite dubbel tanke i att skriva det här på rif. Dels att flesta ändå kikar in här, även icke medlemmar.
Men även dels för att informera andra att kolla in om era nummer står med öpppet.
Ja det är lite drygt när vi ändå jobbar rätt mycket med att hålla dessa listor på rif. Att nån bara kopierar rakt av från nån annans jobb käns lite taskigt. Speciellt utan att ens fråga innan. Men även det att bara för nån står med här på rif, betyder inte att de vill va med på fler ställen osv. Är upp till var och en, så alla bör egentligen kontaktas och bli frågade på om det är okej, som är det okej att lägga ut all den informationen som ligger ute.
Bättre att ta bort all information och bara länka till hemsidor.
Som jag skrev i mailet så ville jag ju ha svar om jag skulle radera er helt, ändra eller dylik. Vi är 3 st bakom den, nu skickade jag från min privata mail och håller på uppdatera allt eftersom jag får svar.
Ett utkast där man börjar nånstans, ville ha en samlingspunkt helt enkelt än att be personer kolla på 4 olika ställen som nu finns. Egentligen var ju forumet min huvudbry och hemsidan kom med för att starta det så vi tänkte göra nån utav det
Men bra med funderingar och kritik så kan vi uppdatera och ändra så det blir bra för alla. Så mer tips mottages
Alla nummer trodde jag var borta men såg att några missas men det är rättat nu
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#3 sånt frågar man ju INNAN man publicerar?
Fortfarande är det inte okej att kopiera information rakt av från rif eller nått annat håll hur som. Gör om allt. Gör egna mallar och skicka runt till uppfödare som de får fylla i. Stjäl inte från andras arbeten.
Ta bort ALLA och invänta svar från de ni kontaktat innan ni lägger upp fler. Endast de som Svarat att de vill vara på er sida ska finnas där. Fixa egna mallar och håll er till Svensk lag. Gör om gör rätt.
Jag är Riktigt förbannat över hur ni hanterat det hela. Jag vill inte finnas med på en sida där folket bakom inte ens tänker på personerna de skriver ut information om. Tack.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag kan inte mer än hålla med på precis allt Zakaraa skriver. Stjäla från rif, lägga upp telefon nummer, lägga upp massa info utan att folk fått säga sitt om de ens vill va med.
Mest av allt, lägga upp massa uppfödare som inte varit aktiva på åratal. Jätte skoj om de skulle bli nerringda av folk som vill köpa djur när deras dött ut för länge sedan. Tänker mest på Eloize.
Nej radera all information och gör det rätt. Nu har ni retat upp rätt många med att aggera så här. Gör era egna jobb och stjäl inte från andra utan att ens fråga. Hur hade ni känt om nån tagit saker från er utan lov och lagt ut. Inte kul.
Jag är mod på sidan, och det diskuterades om att inga uppgifter skulle läggas ut utan att uppfödare bett om det. Sen har jag inte hängt med alls idag då jag knappt hunnit vara hemma, och visste inte att sidan skulle publiceras idag. Jag har varit något okontaktbar, så Melissa har säkerligen skrivit det åt mig.
Dock så trodde jag att listan med uppfödare var borttagen eftersom det var vad som var överenskommet, om jag inte är helt vilse. Jag har själv enbart klurat ut det hela med logo och kategorier. Men uppenbarligen var detta en miss.