Vänja vid upplyft
Hur tränar ni era rådisar till att inte sprattla för kung och fosterland och skrika vid upplyft/när ni håller i dem? testat olika saker men vet inte vad som är rätt och fel, vill ju inte skada dem eller vara elak.
Min ena gjorde så i början, då börja jag prata och klappa han innan jag skulle lyfta upp han sen lyfte jag upp han med båda händerna försiktigt, det funkade :)
hell is empty. All the demons are here
Det viktigaste tror jag är att när man tar upp djuret vänta till de blir lugna. Det är när de inte sprattlar som de får gå. Så har jag gjort med min kanin som är hemskt ointresserad av att bli lyft. Nu vet han att sprattlar han kommer han inte loss i alla fall. Så han kan lika gärna lugna ner sig ;) Och att du lyfter upp en kort stund, tills de slutar sprattla, precis när de slutar sprattla så får den gå och gärna ge den en godbit så att råttan associerar lyft med något positivt.
Har du en råtta där som är lugn när du lyfter den så kan du prova att ha den råttan när du tränar den andra så ser den ju att det inte är farligt att bli lyft.