löss?
min yngsta råtthane har som små sår på två olika ställen.. kan de va löss eller någonting??
finns de typ nå speciellt schampo för de då? som tar bort de?

Jag fick tips från djursjukhuset här om tigersprey,men jag använde säkert 5-6 flaskor innan jag fick tips från en kompis att ringa en mindre klinik som är privat och då fick jag både tips om sprayen och att man kan behandra via veterinär,jag skulle rekomendera veterinär,visst det kostar lite,kommer ej ihåg hur mycket,men det hade jag tjärnat på om jag fick veta det fårn början med tanke på alla flaskor som inte hjälpte alls.Men jag hade även spryen sen och vet.Men skulle det vara löss så ta vet. och flaska samtidigt.
Det effektivaste medlen mot ohyra är receptbelagda. Loppor och löss kan dock behandlas med receptfria medel så som Dermocan (ohyreshampo) och Tiguspray. Detta biter dock inte på skabb, utan då är det endast receptbalagda medel som fungerar.
Löss kan ibland ses som små rödbruna kryp i pälsbotten, men även gnetter kan synas som vita klumpar på hårstråna. Skabb syns inte ö h t eftersom de är så väldigt små och lever under huden. När de gräver gångar under huden så kliar det väldigt mycket och råttorna får småsår.
En tripp till veterinären är att rekommendera för en korrekt diagnos på vilken ohyra det är och hur du bäst bör behandla den.
Okej. ja de låter ju mer som skabb då.. men smittar de till människor? alltså kan dom hoppa över till människor som löss gör?? ja får vell ta å åka till vetrinären då.. men är de nån som vet hur mkt de kostar? har bara mitt studiebidrag att leva på..
Okej. ja de låter ju mer som skabb då.. men smittar de till människor? alltså kan dom hoppa över till människor som löss gör?? ja får vell ta å åka till vetrinären då.. men är de nån som vet hur mkt de kostar? har bara mitt studiebidrag att leva på..

både löss och skabb är artbundet och löss kanske skulle kunna bita en människa men kan ej överleva på människor. Skabb kan inte leva på människor.