Blir galen..
Rubriken säger allt, blir galen!
Min lilla Zelda kom till familjen för 5 ½ vecka sedan och sen dess har det varit tjafs ständigt i buren mellan henne och Velvet, nu har Vera också börjat tjafsa.
De slutar verkligen inte och någon av tjejerna har bitit Zelda i örat så att det blivit ett jack.
Verkar inte som att vera eller velvet uppskattade det nya tillskottet och jag vet verkligen inte vad jag ska göra då jag är så sjukt fäst vid den lilla.
Jag försöker lära mig mer om råttors beteende och jag vet inte riktigt, men kan det vara att vera och velvet är väldigt irriterade på zelda som bara är en lite plutt i deras ögon?
tacksam för svar! :)
Snälla hjälp mig .. vet inte vad jag ska ta mig till.

Du kan ha fått en väldigt tuff bebis som behöver sättas på plats.
Det kan också vara att rangordningen behöver fastställas. Hur gamla är alla tre?
Misstänkte det …
Vera och Velvet fyller snart 1 år och Zelda är inte mer än 2 månader skulle jag tro utan att behöva kolla i kalendern ;)
Jag har två råttor som hade svårt för varandra i början. Båda råttorna är honor och dominant lagda. Den ena äldre än den andra. Den nya råttan som var yngre hade svårt att underkasta sig den äldre, dominanta råttan. Den dominanta högg mot huvudet vilket är ett dåligt tecken! Det jag gjorde var att sätta ned alla mina honor tillsammans i badkaret så att de blev blöta. Sedan torkade jag dem tillsammans och så fick de ligga och mysa i min tröja.
I badkaret blev de så överrumplade av vattnet och blev mer upptagna av vattnet än av varandra. Situationen gjorde att de fördes samman som grupp. Efter det verkade problemet löst. Lite smågnabb i ett par dagar och sedan ar det över. Det kan se läskigt ut när de bråkar men oftast ska man låta dem vara, så länge ingen blir skadad eller att de hugger varandra mot huvudet.
Att din råtta fått ett hack i örat låter inte bra men du kan fortfarande få dem att fungera tillsammans, ge inte upp för snabbt! Prova det där med vattnet. Se om det funkar så som det gjorde för mig. Att sätta in alla råttorna i samma bur och hoppas på att de löser det själva är inte den bästa lösningen.
I ett par fall där jag tyckte att min dominanta hona gick på för hårt mot den nya så tog jag fysiskt bort henne, la henne på sidan och höll henne nere. Inte hårt eller så att hon skadade sig, bara så att hon skulle förstå att jag inte gillade hennes beteende och att det är jag som är dominant över henne. Så här jag gjort mot mina hundar tidigare, samma logik verkar fungera på råttor.
Lycka till!