Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 558 ggr
rammi
0

burmaterial utifrån...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har sett att en del här har tagit pinnar utifrån i lagt in i burarna så råttisarna kan klättra o ha kul på, men hur gör ni rent pinnarna från ohyra o bakterier.. jag har inte vågat ta något utifrån men det ser himla kul ut.. har även sett att vissa tar in gräs till råttisarna.. e det bra? tycker dom om det?..kanske dumma frågor, men hellre fråga innan man tar in något så att tvillingarna inte blir sjuka.. tack så länge/rammi

zimzon
0

Jag tror inte att det är så stor risk för ohyra om man tar saker utifrån. Särkilt inte om man plockar grenar från träd eftersom att vildråttor oftast håller sig på marken. Annars om man är orolig så kan man lägga allt i frysen ett eller två dygn så borde de flesta bakterier dö.

Jag brukar bara skölja av grenar,stenar och allt jag tar in så att den värsta smutsen försvinner.

Gräs ger jag mina ibland. Det är inget de behöver äta, men det är inte dåligt för dem heller och mian råttor gillar det. De brukar också använda det att bygga bo med. :)

rammi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, men det e bevisat att frusna bakterier får liv igen när man tinar upp dom.. så det skulle jag inte vilja rekomender som en säker metod. pappa jobbar med forskning, där av vetskapen om detta.. kanske finns nåt medel man kan ta.. ska kolla upp det..

Daydreams
0

Jag har bara använt grenar från folks trädgårdar, och folk som inte bor inne i stan. Då vet jag med säkerhet at dom inte är besprutade. Jag tror inte det är ngn större risk för att få in ohyra, Om man väntar ett par veckor med att sätta in grenarna så har ev ohyra dött då tex löss och loppor och skabb ej kan överleva utan värd djur särskilt länge.

Daydreams
0

En fråga OT bara, varför kallar du dom tvillingar? Det var ju massvis med ungar i den kullen så isåfall får dom väl heta tolvlingar eller ngtFundersam

rammi
0

nej, hos mig e dom bara två, alltså tvillingar.. det e hos mig det räknas.. Glad

Mezzzanina
0

Om man har en mindre gren eller något sådant så kan man lägga in det i ugnen en stund.Då dör det mesta.Det brukar jag göra.

Terato
0

#5 hihi gulligt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se