Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 339 ggr
Mysko55
1

Förkyld råtta

Tjenare!

Min ena råtta har blivit förkyld, han blir inte bättre, han har varit förkyld i kanske en vecka nu om inte mer. Han nyser en hel del, men han är fortfarande jätteaktiv och det låter inget speciellt när han andas, kan låta lite som att han är täppt i näsan dock. Han är inte röd runt ögonen eller nosen, men han verkar få småanfall då och då (inte så himla ofta dock), men jag brukar bara komma till honom då och lugna honom så går det över ganska snabbt. 

Jag har försökt ge honom rooibos rött te (dock inte med honung eller vitlök) men han verkar inte vela dricka det. Har det även varmt i rummet hela tiden så de inte fryser, och det drar inte vid buren heller. Försökte med ett "ångbad" också, men verkar inte ha hjälpt. Vad kan jag göra mer? Ska jag fortsätta med ångbad? Försöka ge han mer te fast köpa honung och blanda i det också? Vad mer kan man ge honom?

Vill göra allt innan jag går till veterinär, har inte tillgång till bil just nu och det är en lång sträcka till veterinären.

De har toalätt + papper + kartonger + hushållspapper + fleecear (stavning?) i sin bur för att ha det varmt och skönt. Har även lite gamla plastkartonger som de kan springa in i och mysa etc.

De är lite mer än 2 månader gamla. Hans brorsa nyser inte alls, han nös lite förut men det verkar ha gått över.

Tack på förhand! :)

stinus
0

Häll teet i en vattenflaska, byt ut varje dag, och ha inte så mycket honung, inte bra med massa socker :) jag brukar lägga i vitlök istället :) hon kanske inte va törstig just då så därför är det bra att hänga upp flaskan så att dem har tillgång till det :)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

Zolah
0

om inte dina råttor blivit frisk efter en vecka skulle jag gå till veterinär, det är så jag gör när mina råttor är sjuka.

Mli.H
0

Förslag är att hålla koll på vikten och om den aktiverar sig.

Tjohalia0507
0

Det kan inte vara mycoplasma? Våran minsting nyser mycket och har så gjort i 1,5 vecka nu. Blir varken bättre eller sämre och är pigg och busar när hon är vaken. Mailade veterinären som ändå tyckte det lät som mycoplasma så vi ska dit på fredag. Det är ju bra att behandla så fort som möjligt om det skulle vara så…