Torrfoder-allergi?
Hej! Jag har två råttjejer, ca 3 mån gamla. Dom har båda två väldigt instabila magar. Ger dom varierad kost dagligen, och Torrfoder (blandat enligt recept från "vanliga råttfrågor"). Är det någon annan här som har erfarenhet av att era råttor blir lösa i magen av torrfodret? Jag har testat att ta bort torrfodret och gett dom bl.a. kokt ris och morotspure, då blev det mycket bättre. Men så snart jag satte tillbaka torrfodret så blev dom dåliga i magen igen. Kan dom vara allergiska? Vill inte gärna ge dom zoo-foder, men jag vet inte vad jag ska ge dom. Torrfoder måste dom väl ha? Annars är dom väldigt pigga och glada, men det är fan inte kul med all denna skit. Tips?
Har du för mkt fröer i? T ex för mkt pumpafrö? Det kan sätta fart på magen. Även vetegroddar kan riva i magen. Om man har i för mkt.
Blandar Teratos recept, läste att det var poppis :) Nej, dom får bara lite av frön, blandningen består till störst del av sädesslag. Provade att ta bort frön, och bara ge vete, korn, havre och råg, men det verkar inte hjälpa.
Vad är det för säd? Var har du köpt den?
Det är Axa's grynblandning med vete, korn, havre och råg. http://www.mathem.se/varor/grynblandning/grynblandning-pase-800g-axa
#4 Föreslår att du slutar med den eller minskar ner lite. Den är väldigt fiberrik. Vetekli kan även riva i magen.
Jag förespråkar obehandlad säd i största möjliga mån, eftersom det är mycket bättre för råttorna. Så om du kan köpa hel säd t ex mathavre,matvete och matkorn istället. Givetvis skulle jag hellre skicka dig till Granngården eller en bonde för att köpa säd, men de säljer tyvärr bara storpack och man måste kontrollera säden att den är utan ohyra och fräsh.
Värt att testa. Tack för hjälpen! :)
👍
Själv köper jag storpack från Granngården - har utsett en butik som har bra förvaring (mörkt, svalt och torrt) och säden är mkt bra,helt fri från ohyra och jag har inte heller hittat någon anledning att misstänka mögelsporer el annat.
När man bara har två råttor brukar man dock inte behöva storpack och att köpa lösvikt från zoo el dyl är inte att rekommendera. Gryn och müslin är däremot inte lika nyttigt som hel säd, så kan du välja hel säd - gärna med skal, ia f innerskalet kvar - så gör det! Det finns ju förutom vanliga matvarubutiker även asiatiska butiker, hälsokost mm där de kan sälja hel säd.
Vanligtvis rekommenderas då mathavre, matvete och matkorn - dess finns oftast i matvarubutikerna vid pasta, couscous och bulgur.
Sedan vill jag även tipsa om alternativa ev svindyra "flingor" där man inte behandlat säden, inte skurit bort viktiga nyttiga delar som i andra grynformer, samt ej heller ångbehandlat. Här är en länk till ett företag som gör "flingor" så naturligt som möjligt http://www.warbrokvarn.se/produkter.html