Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1110 ggr
nniikaa
0

Råtttillbehör, feedback?

Hej, Nu är det som så att jag snart får hem två råtttöser genom en djuraffär som har privatuppfödda råttor. Uppfödarna är ett par som också jobbar på djuraffären så det känns rätt bra ändå. Tänkte senare skaffa 1-2 råttor direkt ifrån en uppfödare.

I vilket fall så vill jag väldigt gärna ha tips på tillbehör till dem så som inredning, mat etc.

Har ju fått feedback på spån redan att chipsi superströ som jag köpte 60 l av inte var bra och funderar nu på att köra med dörrmattor istället.

Buren jag införskaffat och PRECIS fått hem (som i att leverantören ringde på precis..haha) är en sådan http://www.littlepetwarehouse.co.uk/metal-aventura-huge-metal-ferret-chinchilla-cage-p-6680.html 

Valet stod mellan denna och savic royal suite double, men jag valde denna då den är helt i metall, lite större och har tätare galler. Även billigare även med frakt på runt 50 pund.

Passar denna bur till 2-4 råttor?
Jag har sedan köpt hem tillbehör och grejer ifrån diverse djuraffärer som jag är rätt säker på kommer funka. Kan lägga upp bild på allt sedan. Det enda jag har funderingar på mer är maten. Köpte sk. lab blocks då de verkade bra, om än tråkiga, då råttorna inte kan peta ut godsakerna och strunta i resten. Tänkte komplettera med lite färska grönsaker, frukt etc. Verkar dessa bra? http://animail.se/rat-mouse-pro-1-kg.html

kigon
0

Du får även tänka på att det kan bli svårt att introducera dina senare råttor med djuraffärs-råttorna (eller privatuppfödda), då de är ofta inte särskilt flock-smarta.

Har själv 1 privatuppfödd, 2 djuraffärråttor och en uppfödareråtta, så kan säga det från erfarenhet… 🤪 Om jag hade varit du hade jag avbokat och satt mig på en väntelista hos uppfödare direkt, det är definitivt värt väntan! 

Dörrmattor funkar bra, även fleecefiltar. Tycker definitivt de är billigaste i drift, och effektiva också! Borris dörrmattor från IKEA kan börja lukta mycket, medans hos andra så luktar dem inte alls… Använder själv fleece för borris luktar hos mig! Sen finns det ju typ aspflis, tycker dock spån/flis är bökigare och dyrare i drift personligen…

Buren passar definitivt till 2-4 råttor! 

På foder kör helst hemmagjort foder, tycker det ger mer variation och du kan vara helt 100% säker på vad råttorna får i sig! Sedan kan du också justera receptet för just dina råttor (t.ex. mindre solrosfrön om de blir lite för tjocka o mer motion, vilket är omöjligt(?) med pellets)

Recept finner du här och här (använder själv det första men med ICA basic müsli), dock så kan du variera med frön så som du vill och tycker passar bäst, så länge du kollar så maten du sätter i är OK för råttor i stor mängd. Variation brukar också ge gladare råttor! Om du är rädd att de inte äter allt, så ge dem inte nytt tills ALL mat i skålen är uppäten.

EDIT* Glömde nämna att middagsrester funkar utmärkt som färskmat! Ger själv mina rester från middagen, vilket ska vara mest vegetabiler med protein några gånger i veckan. Lite kolhydrater då de får det så mycket i basfodret… Står i artiklarna jag länkade 🙂

För inredning älskar råttor sydda grejer ofta, som hängmattor! De gillar även rep, hus, rör, etc. Mycket går att köpa billigt på t.ex. ikea, kartonger är populärt och pringles rör fungerar bra som rör till dem, man får vara kreativ! Annars kan man köpa iller-grejer, men det är oftast onödigt dyrt 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

nniikaa
0

Jag har träffat andra råttor ifrån de uppfödarna förut och jag gillar dem. c:

Sen får ju inte djuraffärsråttor lika mycket hantering och uppmärksamhet som privatuppfödda och privatsålda råttor men ja.

Funkar fleecefiltar bra även innan de är toatränade? Hade varit väldigt smidigt isf.

Har typ 3 olika hängmattor varav en egengjord, en stor kupa jag fick med när jag köpte buren, något stort trähus de kan gömma sig i, någon godis-boll-leksak likt de man ger till hundar fast för smådjur och så har jag tänkt försöka skaffa endel rep och tyg och binda fast i buren så att de kan klättra. Eventuellt en saucer. Hade även tänkt ge dem en hel del utetid i princip dagligen i sovrummet och köket som jag tänkt råttsäkra innan.

Tack så mycket för alla råd och recept, ska undersökas. (:

kigon
0

#2 Har inte mycket med hanteringen att göra tyvär, utan mest generna 😕

Om de ej har koll på generna så kan tyvärr inte att träffa dem sedan innan säga vad som kommer hända (aggressivitet i flocken, dominans-problem, tidiga tumörer, etc). Så det är definitivt en risk man ska vara medveten om! 

Sedan kan det hända att du får skaffa en till bur om de ej går att introducera med dina nya råttor senare och ha två flockar. Min privatuppfödda råtta har mycket mer problem än mina djuraffärsråttor, tyvärr… Hon är stabil i dagsläget, men det tog även 2 år av hennes liv att bli det (med mycket ångest, oro och problem på vägen), vilket är tyvärr större delen av hennes liv. Hennes syster dog tidigt pga. generna, bara efter några månader…

Om du har bestämt dig så säger jag inte att du inte kan, men du ska vara medveten om de större riskerna, speciellt om du planerar att introducera nya i flocken! Kan ju också hända att de är de goaste, friskaste stabila råttorna i världen också 🙂 Helt upp till dig och vilken tid, planering och pengar du är villig att dedicera till dem.

Fleece funkar perfekt för det också, bara att flytta avföringen till toalådan!

Saucer är det "hjulet" som ligger ner va? Det kan skapa balansproblem (då de spenderar för mycket tid lutade) och de kan även bli beroende av det, så inget hjul av något slag ska in i buren 🙂 Det finns andra lekar och aktiviteter som ej är skadliga 😃

Zakaraa
0

Jag vill varna för det företaget du länkar till. Otroligt opålitliga och struntar i sina kunder om något är trasigt. Köpte bur från dem, när de hade ett annat namn, som kom hem trasig. Efter mycket om och men så lovade de att höra av sig "vecka 10" det är nu 4 år sedan och jag försöker Årligen få kontakt med dem men de ignorerar totalt.

Så varnar för det företaget.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

nniikaa
0

Ah, buren verkar hel hittilss, synd att de är sådana. ):
Förhoppningsvis blir råttorna bra och trevliga då de kommer från en privatuppfödning med personer och råttor jag gillar. (:

Ah..hade hört att råttor gärna ville ha hjul men att de kunde få ryggproblem av vanliga hjul, så tänkte att saucer vore bra, men då vet jag. (:
Tänkt klickerträna dem faktiskt, har vana av att klickerträna andra djur så råttor blir nog inget problem. Dock med en mindre högljudd klicker än den hundklicker jag har. Funkar med t.ex. bläckpenna.

kigon
0

#5 Jag har använt en normal klicker för hundar utan problem, så den kan du testa utan att behöva vara orolig 😃 Om inte du har någon som är mycket högre än vanligt borde det inte vara några problem, tycker inte själv de är särskilt känsliga för ljud (beror på individer dock förstås)!

nniikaa
0

Ah okej, min är normalstark vad jag vet. (:
Något speciellt belöningsgodis de brukar uppskatta? Antar att det kan vara individuellt det med.

nniikaa
0

Ursäktar för dubbelpost men vad är lätt att fixa som går att använda till gnag? De behöver väl ha något att slipa tänderna på?

lanabanana
0

#8 grenar och pinnar, vet att några är giftiga men har för mig att äppelträdsgrenar funkar:)

kigon
0

#7 Nyttig mat! Godis som man kan köpa i djuraffärer är fyllda med onyttigheter, så pröva med kött, grönsaker, frukt, laktosfri-yoghurt, nötter, etc… Du märker ganska snart om du varierar deras kvällsmiddag vilket de älskar mest 😍 Själv kan mina inte motstå kött, de flyger om det är vad det krävs för att få det 😃

nniikaa
0

Yoghurt? Att slipa tänder på? :0 Funderar på om morötter räcker eller om det måste vara hårdare.

nniikaa
0

möjligtvis sådanadär tuggben för hundar gjort att spannmål och biprodukter ifrån växter och djur?

kigon
0

#11 Svarade på belöningsgodis, inte gnag 🙂

För gnag kan du ha ben och trä (sök på sökmotorn om grenar utomhus då det är riskabelt, men finns mycket trä-grejer man kan köpa i affärer), det borde vara nog 😃

Och med ben menar jag ben från t.ex. kyckling, revben, etc. Inte de du nämde, spannmål och biprodukter är inte ens bra för hunden som den är menad för, det är inte nyttigt för råttorna heller 😉 (de får i sig så mycket spannmål redan, så är ingen direkt poäng i det, så lika bra att ge riktiga ben för att skippa allt bearbetat som finns i de tuggbenen)

nniikaa
0

Då är jag med. (: Var och köpte någon trägrej i djuraffär förut ändå. Tänkte kolla efter rep imorgon med att sätta upp i bburen. Ska även byta ut mina nuvarande hängmattor och gömställen, kupor etc emot rosa så småningom..för min egen skull..haha. sen är jag nog nöjd….för tillfället (:

Lancia
0

#1 Vad är din källa till att djuraffärsråttor är svåra att introducera med uppfödarråttor mer än din egen erfarenhet?

I övrigt så bör man aldrig stödja djuraffärer genom att köpa levande djur därifrån. Antingen kommer djuren från zoogrossister eller från ickeseriösa uppfödare. För ja, ingen seriös uppfödare säljer sina djur via djuraffär.

kigon
0

#15 Min egenfarenhet, min släktings erfarenhet (oseriös avel på grossist-nivå), mina kompisars erfarenhet, ungefär all erfarenhet jag har av råttor som kommer från djuraffär har inte varit flocksmarta, fanns några få råttor som blev hur goa som helst, men det är de enda av vad jag vet. Känner två människor som kör/kört på oseriös avel av grossist-råttor, dvs. privatuppfödda, med samma resultat av att den STORA majoriteten ej blev flocksmarta.

Detta rör sig om minst 50+ råttor av egen erfarenhet (höll förstås inte på att räkna deras råttor, men det var väldigt högt antal genom åren).

Och jag sa inte att de är svåra att introducera med uppfödarråttor, utan de är ofta svåra att introducera till nya råttor just då pga det vanliga psyket. Tror mycket väl att jag har rätt att skriva "ofta" då jag har personligen sett ett sådant stort antal, även i mina egna.
Detta menas då inte att på någon sätt säga att dessa råttor är mindre värda på något sätt, jag själv skulle aldrig byta mina privat/grossist råttor för något i världen, men det är ett vanligt problem som man ska vara väl medveten om att det finns en större chans till oväntade problem.

Sen kan jag ju hänvisa till att dåligt psyke i föräldrarna blir ofta dåligt psyke i avkomman, då man skapas efter ens erfarenheter. Du kan säkert hitta en massa studier om detta ämnet ganska snabbt om du söker efter det. 

Sedan "kom det ju upp" i någon kull här och där att de var så pass aggressiva att de bet ihjäl ett syskon eller två, tror du verkligen grossister ger ett skit i det och beslutar sig för att lägga ner den linjen för att vara säkra på att deras framtida ägare inte får några flock-problem?

Nu kan denna privatuppfödaren ha stenhård koll på generna och då vet man med mer säkerhet vad man kan vänta sig, men av min uppfattning så har de ej någon koll i det (då jag inte blivit rättad), och allt möjligt kan lätt dyka upp helt oväntat när man ej har koll, så därför kände jag att det är viktigt att köparen är medveten om detta innan de köper.

Lancia
0

#16, Jag frågade bara efter en källa, thats all.

"Sen kan jag ju hänvisa till att dåligt psyke i föräldrarna blir ofta dåligt psyke i avkomman, då man skapas efter ens erfarenheter."  Ställer mig dock tveksam till att psykisk miljöpåverkan ärvs ned genetiskt så pass mycket, det är snarare moderns fostran under den första tiden som påverkar mycket av beteendet. En fostran som kan skilja sig beroende på mordens miljöpåverkan sedan tidigare.

I övrigt så skulle jag vilja påstå att mina erfarenheter rörande alla djuraffärsråttor inte alls är lika dåliga som dina gällande flocksmarthet. Vi jourhem i Råtthjälpen tar emot flera råttor i månaden som kommer från djuraffärsbakgrund, och det är sällan det inte har gått att introducera ens vuxna hanar med andra vuxna hanar. Skillnaden är dock att jag kallar detta för just mina erfarenheter och inte lägger fram det som om det vore fakta.

Avel är knepigt. Även om man tror att man har planerat allt och har koll så kan det gå åt helvete. Men vad som definitivt är fakta är att grossistaveln skiter helt i både dom mentala och fysiska egenskaperna när det gäller att producera, och jag har heller aldrig hävdat annat, vilket du får det att låta som i #16.

nniikaa
0

Uppskattar att ni bryr er men jag tror att dessa råttor kan bli okej och börjar med dem. (: De kommer hit i veckan.

kigon
0

#17 "Sen kan jag ju hänvisa till att dåligt psyke i föräldrarna blir ofta dåligt psyke i avkomman, då man skapas efter ens erfarenheter." 

Det var erfarenheter jag hänvisade till, inte generna, så vi är på samma sida där (då jag sa att jag kan även hänvisa till det, menade jag utöver påverkan i generna).

Försökte inte vara spydig i mitt svar, utan ville bara informera dig om hur jag tänkt på ett så detaljerat svar som möjligt, så det blir mindre missförhållanden 🤪

Skrev aldrig att djuraffärsråttor inte kan introducerats, skrev att det OFTA händer att de inte kan det. Skrev aldrig fakta, då "ofta" tyder på att det är från individ till individ istället för att dra alla överlag, samt skrev att det var utifrån min egen erfarenhet. Förstår inte hur "mina råttor…" "det kan hända…" "ofta så…" får det att låta som fakta? Det är bara möjligheter som utav mina erfarenheter är vanliga, vilket jag tyckte att jag framtog ganska bra iom att jag nämnde min egen egen erfarenhet som källa x antal gånger…

Tycker dock min egen erfarenhet är nog för att skriva "ofta". Sen om du vill att man ska ha en studie med 5000 råttor istället för ca. 200 för att få säga "ofta" om något är upp till dig, men jag är ej av samma åsikt 🤦‍♂️

Om det med grossist, så frågade du var min källa till att djuraffärsråttor kan ofta ha dåligt psyke är (dvs flock problem), så då fick jag ju bara anta att du trodde att grossister bryr sig om att ha bra psyke på deras djur?? 🤔

Tycker dock vi tar upp tråden lite, så det kanske borde fortsätta i PM om du vill.

#18 Grattis! Att ha råttor är underbart, kom ihåg att kela med den mycket redan från dag ett, låta dem vara med dig överallt och så, så att de inte tycker buren är säkrare än dig 😃

nniikaa
0

Jo tänkte det, några tips på bra saker man kan göra för att skapa bättre förtroende och kontakt med råttorna? (:

Förutom godsaker..haha

Xristina
0

#20 spendera så mycket tid som överhuvudtaget möjligt  med dem. Sitt med dem innanför tröjan om du sitter vida datorn, kollar på tv eller liknande, så de kan känna sig trygga hos dig.