Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 370 ggr
Lillyph
2014-03-11 19:44
1

Bitråtta

Hej!

skulle vara jättetackasam för svar på detta. 

Jag fick nyss två söta hanar när jag flyttade hemifrån av min mamma och är inte speciellt erfaren av att ha råttor. Men jag har ett problem, Den ena killen, hugo bara biter helt oprovocerat. I buren är han livlig och klättrar runt och han äter efter ordning. Jag har läst på internet om hur man ska få dem att sluta med att tex blåsa på dom eller sprätta dem försiktigt på nosen men inget hjälper. 

Och det gör det svårt för mig att göra dem tama för att när jag försöker lyfta den andra killen så typ attackerar hugo min hand och han biter hårt.

Zolah
2014-03-11 21:25
2

ibland funkar inte sådana saker pga att råttan är rädd, att göra den ännu räddare genom att slå på nosen kommer då inte att hjälpa.

en av dom sakerna som jag tycker är viktigast är att inte dra undan handen, för det ger samma effekt som att du ger honom beröm.

Det är bättre att göra ett högt PSSSTH ljud och hålla kvar handen, om råttan ändå skulle anfalla så kanske det är bäst för dig att ta dit en van råttägare för att hjälpa dig bedöma situationen.

Ibland kan det vara så att råttan helt enkelt är för överdominant, och då brukar det finnas bara finnas två alternativ kvar.

Kastrering ( stor risk samt att det inte alltid fungerar )

och avlivning.

men dom två alternativen är dom allra sista, för båda är inte direkt roliga.

Sannki
2014-03-11 21:42
5

Hej Precis som Zolah säger risken är att han blir rädd. Jag har fyra killar hemma. Två på 10 månader o två på 3 månader De på 10 månader skaffade vi först,,, den ena av dem var en riktig bitare! TRO mig han högg direkt. Jag hade blodiga sår överallt o blåmärken genom kläder på armar o ben. Försökte för det första att inte lyfta ur honom ur buren han fick komma ut till oss…när inte ens det funkade så fick han helt enkelt kliva ur själv på sängen sen fick man sitta där. I början gick inte ens det. (haft honom i 5mån nu) Han kom o högg o anföll direkt. Jag försökte att blåsa på honom hade handskar på för att minimera mina skador men han blev ännu värre. Så tillslut satte jag på mig dubbla lager kläder o höll händerna borta från honom…han blev succesivt bättre. Han kom o klättrade o nosade. Till slut fick jag ha knutna nävar framför honom med framsidan av handen mot honom.. då fick han inte tag på samma vis. Han kan fortfarande bli helt rudis o bita men då är han oftast irriterad på något. Vi kan läsa av honom så då är det bara att låta honom vara eller helt enkelt stadigt lyfta upp honom o sätta honom i buren. Han är fortfarande ett osäkert kort här hemma om avlivning då ahn inte alltid är så snäll mot de andra men jag hoppas o tror inte att du har en sån kille där. Han kanske bara är nervös o rädd. Ta det lugnt o inga snabba rörelser. Ta det i hans takt. Jag har inte gett upp än på Dumle för däremellan är hen en riktig go gris som putsar o slickar o myser med en. MEN när han känner för det inget annat. Lycka till med din grabb.

lizzplace
2014-03-15 20:57
1

Jag har två honor och hade världsproblem med mina när dom kom till mig. Mitt ex som hade dom innan brydde sig inte om dom så min ena tjej vaktade buren och var ovan vid beröring. 

I början bet hon mig så fort jag körde in handen, hon attackerade mig och bet mig så hårt så jag blödde flera gånger. 

Det jag gjorde var att jag tog en fleecebit och gosade med en stund så den började lukta som mig, sen la jag in den i buren. Jag höll på så ett tag, sen lyckades jag få henne att hoppa in i min hamsters boll så jag kunde ta henne från buren till sängen utan att röra henne. väl ute så var hon helt plötsligt på mitt revir och började springa runt. jag försökte klappa lite försiktigt fram o tillbaka och upprepade det här varje dag. 

Sen satt jag mycket utanför buren och bara pratade med dom, försökte med godistricket och allt möjligt. 

Till slut hittade hon förtroendet för mig och idag är hon en mammaråtta. Jag är den enda som får hålla i henne och hon älskar att gosa innanför tröjan. 

Lycka till :)

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette