Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1106 ggr
rosablomma
0

Revirmarkering?

Har en hane som är 10veckor imorgon. Och han revirmarkerar på mig som in i h**vete. Men bara på bar hud inte på min kläder. Det är fruktansvärt irriterande. Då det inte är bara någon droppe. Utan ganska mycket och på samma ställe fleeera ggr. Är detta något som går att träna bort? Typ om toaträning kan dämpa det lite. Det är ingen övriga markeringar utan bara urin. Min grupp är hyfsat lugn tycker jag. Lite gruff mellan Herren ifråga och den andra hanen. Jag har lite svårt att se om det bara är bus eller om det är ledarroll som bestäms. Ben(kiss pelle) som han heter blir ofta vänd på rygg av Turbo som är 1-2 veckor äldre. Måste säga också att Ben är Väldigt intensiv. Ben beter sig som om han hade adhd. Överallt och ingenstans samtidigt. Så om Turbo vänder Ben pga det. I Dont Know. Ps. Inget illa mot bokstavdiagnoser. Ds

MatildaSjöberg
0

Tror det är ett han beteende. Mina revir markerar åxå, jag bara lever med det :-P

märtahej
0

Exakt samma sak med mina råttor. Ingen aning om man kan göra något pt det :/

kakao_
0

Hur ofta "revirmarkerar" dem?

gör både tjejer och killar det? (är ny på det här med råttor)

[Mathildaqdt]
0

Kan man inte kastrera dom för att dämpa revirmarkeringarna..? (är ny råttägare)

MatildaSjöberg
0

Inte så ofta. Små pölar ibland. Jag skulle inte kastrera ett djur bara för att. Speciellt inte smådjur som tar narkos hårdare, alltid en risk! 😕

kakao_
0

okej vad bra! :)

Sannki
0

Mina killar markerar också. Hela tiden. Jaja… det går att tvätta o det är bara att varna om man har gäster hemma ;)

Tussaan
0

Mina flickor markerar också väldigt mycket på mig. Då också på huden, typ när de klättrar upp på händerna osv.. Men det är som ni säger, bara att leva med det och det går ju att tvätta :) Mitt rum stinker men det är värt det! ^^

Sara FE
0

Jag hade bara honor, vissa markerade bara med någon droppe här och var. Andra fick jag ofta följa efter med ett papper… Allihop markerade i alla fall, hela sina liv. Jag brukade ha speciella "råttkläder" när jag var hemma, för att inte dra med mig alltför mycket allergena ämnen till jobb/vänner, och för att det aldrig kändes helt fräscht. Jag vet dock att de flesta råttmänniskor inte bryr sig, och man vänjer sig efter ett tag. Det tycks vara lätt att få ett annorlunda perspektiv på hygien om man hållit på med råttor ett tag. Det ÄR trots allt urin…

Tussaan
0

Ja, men inte som att man går till jobbet eller ut bland folk med kläder som man vet att råttorna har pinkat på. Precis som du har jag mina speciella kläder till råttorna, blir det allt för mycket skvätt så åker det i tvättkorgen direkt. Har så mycket skit t-shirts så det spelar ingen roll liksom. 
Men bara för att t.ex. jag då, är råttägare så betyder inte det att jag tycker att det på något sätt är fräscht eller att jag "inte bryr" mig, men droppar är sånt man får ta tyvärr om man ska ha råttor, tål man inte det så kanske råttor är fel husdjur. 

Hoppas jag inte har missförstått ditt inlägg på något vis, inte meningen att skapa osämja med någon! 🙂

Sara FE
0

#10 Jag skrev "de flesta", inte alla. ;) Och jag menade då de i min närmaste omgivning, en del av de jag träffat på utställningar och mässor, samt vad jag har läst mig till här på RiF de senaste åren (av de fåtal som kommenterat, många ger givetvis inte sin åsikt utan läser bara inläggen).

Jag borde kanske ha varit tydligare: jag menar alltså någon liten droppe, inte pölar eller mängder av markeringar. Jag blev själv ganska obrydd vad gällde markeringarna i min lägenhet och på råttkläder efter några månader, och märkte det ganska tydligt när jag fick besök. En del tyckte att det var äckligt att sätta sig i soffan på grund av att en råtta kanske hade sprungit där och markerat tidigare, och tyckte att det var vidrigt ifall en råtta gick över deras hand eller tröjärm och släppte en liten droppe.

Så mitt "dra de flesta över en kam"-inlägg var helt enkelt som en jämförelse mellan råttägare (eller djurägare överhuvudtaget för den delen, en del tycker att man är äcklig om man klappar en häst eller en hund utan att tvätta händerna efteråt) och icke-råttägare.

Tussaan
1

Ja, okej, då förstår jag vad du menar lite tydligare :)

Inte meningen heller att låta otrevlig på något vis, hoppas att du inte tog det på fel sätt (vet att mitt inlägg kan ha verkat lite personligt) -.-

All good? :)

Sara FE
1

#12 Nej då, inte alls! :) Var mer orolig för att mitt inlägg kunde vara upprörande på något sätt. Ibland kan jag vara lite otydlig och snabb i svängarna. ;)

Tussaan
0

Haha samma här!