Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 756 ggr
Roonja
2014-03-08 19:35
1

Luktar?

Under hela mitt liv har jag velat ha råttor. Men min mamma är helt imot att skaffa mina drömdjur, just för att dem luktar. Men hur illa luktar dem egentligen? 🙂 Jag städar dagligen åt alla mina "burdjur"(hamstrar och marsvin) och om man gör det till råttorna så kan de väll inte lukta så mycket?

Jag har nämligen stött på ett hanpar som jag har förälskat mig i, de verkar ha "valt" mig med kan man säga. Men mamma är verkligen helt imot dem på grund av lukten.., vilket gör mig ledsen. 😕

astaochdoris
2014-03-08 19:51
0

Hanarna luktar ju mer än honorna men ska jag vara ärlig så tycker jag inte att dom luktar alls mycket, speciellt inte om man städar väldigt ofta.

Jag har också haft marsvin och jag tycker att dom luktar betydligt mer än råttor. Tycker absolut du ska skaffa råttor! Dom är underbara djur :)

Roonja
2014-03-08 20:05
0
silversvan
2014-03-08 20:14
0

Jag håller med #1, håller man rent åt dem regelbundet så tycker jag knappt det luktar alls! Så om "problemet" är att de skulle lukta för mycket så tycker jag nästan att det problemet är löst haha 😉
Dock kan jag egentligen inte tala för hur hanarna luktar då det är två honor jag har,  men som jag har uppfattat det så skiljer det sig inte SÅ mycket mellan dem :) 

Hoppas det fixar sig och att din mamma ändrar sin uppfattning! :)

Zakaraa
2014-03-08 20:29
2

Jag bor tillsammans med 4 marsvin (hanar) och för tillfället 24 råttor (varav 11 är bebisar) av båda könen och jag kan säga att marsvinen luktar flera gånger mer än råttorna :) (dock luktar ju marsvinshanar värre än honor också så hur Honmarsvin luktar är jag inte hundra på)

Marsvin luktar zoo/riktiga burdjur medan en bra städad råttbur endast luktar spån. Dock kan råttkiss som missats städas bort bli en enorm stankfälla så man får se till att urinet är borta så behöver det inte lukta med än spån :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Roonja
2014-03-08 21:13
1

Tack för era svar! Jag ska visa henne detta! :) Hon är verkligen en djurvän hon med och älskar råttor, men hon har sagt nej just för lukten, men hoppas hon ändrar uppfattning när jag fått svar från erfarna råttägare. :) Kul att höra lite skillnader på marsvin och råttor också, för mina marsvin luktar rätt så mycket, just därför jag städar varje dag. Vill att de ska ha rent och fint och att det inte ska lukta. 🙂

Nolltvåfyratre
2014-03-08 21:45
1

Håller med flera av er, marsvin luktar mer och fränare än råttor. Lycka till!

Roonja
2014-03-10 20:46
3

Tänkte börja med att tacka allihopa! 😃 Min mamma läste igenom tråden och efter lite "övertalande" från mig så fick jag till slut ett ja. MEN det blir inte hanparet jag förälskade mig i. 😕 Dessa hanar skulle tydligen vara ca 2 år och en av dem är sjuk, så troligvis ska de som äger dem avliva dem..Den som är frisk ska dock få ett nytt hem,(troligvis hos en bekant) så det ordnar sig ändå! 🙂 Till sommaren ska jag leta med ljus och lykta efter två hanar/honor till sällskap! Så spännande! 😃

stinus
2014-03-10 21:59
1

Va kul! :D är riktigt glad för din skull! Råttor är underbara djur :)

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

Roonja
2014-03-10 22:55
0

#9 Tack vad snällt du är! Skrattar Ja det är dem verkligen!