Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1616 ggr
Kebab-Eme
0

Klippning av klor.

Hej!
Måste man klippa klorna på råttisarna?
Jag har gjort det några gånger men känns som att jag gör illa dom hela tiden. Har bara en som sitter snällt still och väntar tills man får gottigott godis :)
Brukar oftast klippa dom som har blivit ganska långa. Och inte pulpan såklart :P

Hur ofta klipper ni klorna på era älskade? :)
Vad skulle hända om man inte klipper klorna? ;o

_

Kanske inte blev rätt grupp men visste inte vart annars det kändes bäst xD_

KöttbulleKorv

OttoIsTheShit
0

jag har inte behövt klippa någon råtta. har haft sammanlagt 9 st men dom håller dom korta och fina :P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Kebab-Eme
0

Kan inte mina också göra så? xD
Fast det är oftast bara 2 eller 3 som behövs klippas lite. Alla andra går bra att hålla korta xD

KöttbulleKorv

hus-musen
0

Jag klipper aldrig pojkarnas klor, det behövs inte. En del har varit duktiga och trimmat dem korta själva, andra sliter dem normal. Finns ingen anledning att klippa klorna alls om man inte ska på utställning eller om man är känslig för rivmärken.

Qui dormit, non peccat

Kebab-Eme
0

Det beror väl ändå på hur långa vissa klor blir?
Jag är inte direkt expert när det kommer till deras klor :P
Hur menar du med känslig?
Jag får nästan jämt riv märken utav dom och det svider ganska rejält på vissa utav dom. Inte alla.

Har bara klippt dom lite typ 3 gånger så det är inte direkt varje dag :P

KöttbulleKorv

hus-musen
0

Näe den enda gången du egentligen måste klippa klorna är när de har skadat en klo så den växer sig alldeles för lång och de inte biter/sliter ned den själv. Hade en pojke som klämde tassen, på det mest skadade fingret växte klon alldeles för lång och den fick jag trimma av lite ibland. Sen fixade han det själv när fingret var bra igen.

Allt annat är som man själv tycker, en del tycker att långa klor rivs mer och klipper därför.
Det är inte som hundar som man måste klippa klorna på när de inte sliter dem själva.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

jag brukar klippa dom en gång i veckan då jag känner mig flitig, och då lägger jag dom mot mig eller så lägger jag dom på rygg. Ibland så låter jag en annan person hålle dom ( behövs då speciellt med framtassarna )

för att inte klippa för långt brukar jag haka fast klorna i saxen och bara klippa längst ut, för hela poängen är ju att få dom att inte rivas så mcyket och då behövs det inte trimmas allt för mycket.

Kebab-Eme
0

Jo jag klipper bara längst ut.

KöttbulleKorv

Thawelin
0

Jag klipper klorna på mina råttor när dom börjar kännas vassa då jag inte tål att dom river mig. Vet inte exakt hur ofta det blir men när de börjar göra ont när dom klättrar på mig är de dags ;D

vissa råttor har jag inte behövt klippa klorna på då dom slipat ner dom själv, men på dom flesta gör jag det.

//Jacqueline Thawelin

Jinaum
0

Jag klipper en del av mina råttors klor för de som inte sköter sina egna får som hullingar, vilket känns som de kommer skada fltterna istället. Så jag klipper lite då och då när jag ser att det behövs så inte pulpan växer sig för lång.

Här får det dock bli handuk, annars sprattlas det allan. Skriker gör dem ändå. Gamlingen låter som en jädra pipleksak, varje gång man petar på honom när det är dags för bad eller klo klippning piper han. Så där sorgligt roligt så man fnissar lite och känner sig som en hemsk matte.

Ellenfyrkant
0

Jag tar upp den här tråden igen, istället för att starta en ny. Mina håller klorna fina, finns väl 2 mm att klippa om jag vill. Men även om de är korta gör de då fasligt ont ibland när de klättrar omkring. Framförallt måste jag tänka på att inte ha dem direkt mot bröstet alternativt inte låta de klättra dagen innan eller samma dag som jag ska göra något särskilt och vara extra fin. För det ser så fruktansvärt ut! Jag kan inte ha U-ringat på 2 dagar om jag haft råttorna där, och det har jag oftast ✌️Så vi skippar ringningen för det mesta här 😉 Men blir det såhär illa på alla råttägare?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså… Ser ju inte sådär jättetrevligt ut 😝

Mvh Ellenfyrkant

Zolah
0

kan se ut så ibland på mig, kan vara så att du är lite extra känslig. du kan prova att rengöra med sprit efteråt?

Ellenfyrkant
1

#12 Provat och det är PAIN!

Mvh Ellenfyrkant

Zakaraa
0

EllenFyrkant, har du provat att fila ner den vassa spetsen?

Jag ser ut som du efter att tåttarna varit på mig men då är jag överkänslig också.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
0

Brukar vara så om man spritar sår :) frågan är väl egentligen om det hjälper?

Nolltvåfyratre
1

Jag har ständiga rivsår på händer och kropp och det ser ju inte superkul ut faktiskt. Jag klipper klorna på mina 5 grabbar emellanåt, men skall testa att ställa en tegelsten eller liknande vid vatteflaskorna så de iaf slipar klorna lite naturligt eftersom de inte sköter klorna själva,

emeliebjormo
0

Fortsätter lite till på denna tråd. Vad gör man om pulpan redan växer ganska långa? Mina grabbar är omöjliga att klippa med en vanlig nagelsax så jag tror att jag skadar dom varje gång, men nu har jag köpt en riktig sax, typ som man har till katter? Så deras pulpa är ganska långt ut, hur får jag den att dra sig tillbaka utan att skada dom?

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

Zolah
0

vad jag vet ska det bli av automatiskt ju längre tid du klipper klorna

Angelicakalson
0

Jag brukar bara dra 2-3 drag med en nagel fil så det inte ska göra så ont:) annars trimmar mina tottar på varandra! Det ser rätt gulligt ut;)